Koeajo: Peugeot 308

02.10.2013 | Yrjö Lyytikäinen
Koeajo: Peugeot 308

Peugeotin kunnianhimoisena tavoitteena on vallata paikka C-segmentin kolmen parhaan sakista uudella 308:lla.

Maxime Picat, Peugeotin toimitusjohtaja, ei säästele sanojaan kehuessaan uutta perhemalliaan lehdistötilaisuudessa Ranskan Sochaux’ssa, Peugeotin syntysijoilla, missä autot myös valmistetaan.

– Automme on nyt laadultaan parhaiden kilpailijoiden tasolla. Uskon, että tulemme saamaan 308:lla uusia asiakkaita. Vuoden 2014 tavoitteenamme on 150 000 auton myynti, jolla pääsisimme niin sanotun Csegmentin sisällä kolmannelle sijalle Euroopassa, hän toteaa.

 

Autoon on todella panostettu. Se käyttää Citroën C4 Picasso-mallien tapaan PSA-konsernin uutta ”Efficient Modular platform kakkoseksi” ristittyä perusrakennetta, jonka ansiosta pyörät on siirretty lähemmäs korin kulmia.

Uusi 308 on ulkomitoiltaan pari senttiä edeltäjäänsä pienempi, sillä auton pituus on lyhentynyt kolmella sentillä ja korkeus madaltunut neljä senttimetriä. Edeltäjään nähden kasvaneet akseliväli (+12 mm) ja raideleveys (+36 mm edessä ja +32 mm takana) ovat kuitenkin kasvattaneet sisätiloja. Tavaratilan kehutaan olevan nyt luokkansa suurin, litroja luvataan käyttöön 470 kappaletta. Lisäksi tilaa voi tietysti laajentaa kaatamalla takaselkänojat alas.

Ulkonäöltään uusi 308 edustaa viimeisintä Peugeot-linjaa. Sen parhaiten varustetussa Allure-mallissa on vakiona ledajovalot, joiden yläreunan päivävalonauha antaa autolle tunnistettavan ilmeen. Kyljen yläosassa olevat pokkaukset jatkuvat aina takavalojen bumerangimaisiin kärkiin asti.

Takaa katsottuna huomio kiinnittyy leijonamerkille ominaisiin, ison kissan kynsien raapaisujälkiä imitoiviin valoumpioihin sekä muhkeaan takapuskuriin.

Innovatiivinen ohjaamo

Sisätiloissa on yhtäläisyyksiä 3008-, 208- ja 2008-malleihin. Tässä i-Cockpitiksi kutsutussa järjestelmässä on pieni ohjauspyörä, jonka yläpuolelle on sijoitettu mittarit. Keskikonsolin toiminnot ovat nekin yläosassa, ja 308:n perusmallia lukuun ottamatta suurinta toiminnoista hallitaan isosta, kojelaudan keskeltä löytyvästä 9,7-tuumaisesta monitoimikosketusnäytöstä. Näytön ansiosta nappulaviidakkoa on pystytty harventamaan. Matkustamoon saa lisää avaruuden tuntua varustamalla auton panoraamakatolla.

– Innovatiivinen ohjaamo on askel minimalistiseen suuntaan. Halusimme poistaa turhat häiriötekijät kuljettajan ympäristöstä, jotta hän voi keskittyä turvalliseen ajamiseen, kun katse pysyy tiessä. Gilles Vidal, Peugeotin muotoilujohtaja, toteaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

– Autosta syntyvä vaikutelma muodostuu käsin kosketeltavasta tunteesta, tuoksusta ja äänimaailmasta. Ne ovat tärkeitä asioita mielikuvan luomisessa, hän jatkaa.

Peugeotin panostuksesta laatuun kertovat esisarjan autoilla ja prototyypeillä ajetut 2,5 miljoonaa testikilometriä. Yhtä kosketusnäyttöä on painettu yli neljä miljoonaa kertaa, ja ilmastointilaitteessa on kiertänyt sisäilma koekäytössä 250 000 kertaa.

Hybridiä ei toistaiseksi luvassa

Moottorivalikoima koostuu aluksi kolmesta bensakoneesta ja kahdesta dieselistä. Pienin bensakone on 1,2-litrainen kolmisylinterinen, mallimerkinnältään VTi 82 ja suuremmat, 1,6 litran moottorit tuntevat nimet THP 125 ja THP 156. Dieseliksi ovat tarjolla 1,6 litran HDi 92 ja HDi 115. Merkinnät kertovat tuttuun tapaan moottorin hevosvoimien määrän.

Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan jo ensi keväänä, kun markkinoille tulee ensimmäisenä Peugeotmallina kolmisylinterisen bensiinimoottorin turboahdettu THP 130 -versio, joka korvaa THP 125 -koneen. Myös maltillisempi THP 110 liittyy moottoriperheeseen ensi vuoden aikana.

Dieseleissä on ensi vuonna vuorossa uusi Blue HDi -moottoreiden sukupolvi. Näistä 1,6 HDi 120 –mallin CO2-päästöt ovat ainoastaan 82 g/km. Toinen malli on kaksilitrainen 150 HDi, johon saa myös japanilaisen Aisinin valmistaman kuusiportaisen automaatin. Hybridiä ei mallistoon ainakaan toistaiseksi luvata.

Polttoaineen kulutuksessa tärkeässä osassa on auton paino, jonka kerrotaan tippuneen peräti 140 kiloa edeltäjään verrattuna. Säästö on syntynyt mm. käyttämällä uusia teräslaatuja, komposiittirakenteita ja alumiinia sekä valmistusmenetelmillä, kuten laserhitsauksella.

Suosituimmaksi veikataan Activea

Peugeot 308 on tarjolla kolmella eri varustetasolla – Access, Active ja Allure. Perusvarusteluun kuuluvat mm. ilmastointi, 15 tuuman teräsvanteet sekä Bluetooth ja USB-liitännät. Meillä suosituimmaksi veikataan Activea, jossa mukaan tulevat esimerkiksi 16-tuumaiset aluvanteet, etusumuvalot, pysäköintitutka taakse ja automaattinen ilmastointi.

Paras varustetaso lisää näihin mm. led-ajovalot, paremman sivutuen antavat etupenkit ja avaimettoman käynnistyksen. Kuljettajan apupaketin hankkimalla saa tutkan avulla toimivat törmäysvaroittimen, hätäjarrutusjärjestelmän ja mukautuvan vakionopeudensäätimen. Tarjolla ovat myös kuolleen kulman varoitin, peruutuskamera, älyavain ja navigaattori kosketusnäyttöön. Pysäköintiavustin tulee lisävarusteeksi keväällä 2014.

Uusi 308-mallisto saapuu meille lokakuun puolen välin jälkeen. Hintaneuvottelut olivat tätä kirjoitettaessa vielä kesken. Suomen markkinoilla tärkeä farmarimalli 308 SW on vuorossa loppukeväästä 2014. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin puolestaan urheilullinen 308 R -konsepti, jonka tuotantoversio esiteltäneen vuonna 2015. Ainakin tässä vaiheessa 308 R oli varustettu 1,6-litraisen turbokoneen RCZ R:stä tutulla versiolla, joka kehittää peräti 270 hv.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.