Koeajo: Peugeot RCZ R

08.01.2014 | Vesa Eskola
Koeajo: Peugeot RCZ R

Peugeotin näyttävän RCZ-pikkusportin uusi kireä R-versio tuo ranskalaista moottoriurheiluosaamista arkiliikenteeseen. Samalla autossa korostuu sopivalla tavalla yksilöllisyys.

Ja tästähän autokaupassa on nykyään pitkälti kyse: yhä suurempi osa meistä haluaa jollain sopivalla keinolla erottautua massasta. Autoteollisuus on luonnollisesti vastannut noiden erikoisuutta kaipailevien autoilijoiden huutoon, ja merkki- sekä mallitarjonta on nykyisin laajempaa kuin koskaan.

RCZ on ollut ranskalaisille alusta alkaen imagotuote, jonka avulla on haluttu muistuttaa autoilevaa maailmaa siitä, että Peugeot osaa valmistaa muitakin kuin pikku- ja perheautoja. Ehkä siksi Peugeot kokeili kepillä jäätä Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2012. Parrasvaloihin tuodun RCZ R -konseptin tarkoitus oli testata, josko sporttiversiolle olisi kysyntää.

Auton vastaanotto oli sen verran hurmiollinen, että se päätettiin ottaa tuotantoon. Todellisuudessa tuotantopäätös lienee tehty jo aikaisemmin, sillä autoon tehdyt muutokset pantiin alulle jo ennen Pariisin näyttelyä. Apuun valjastettiin Peugeotin autourheiluosasto, jonka työsarkaan kuului RCZ R:n voimalinjan ja alustan muokkaaminen. Toki myös auton ulkomuotoa on hienosäädetty.

Ammattitaidolla tehty suorituskykyinen pikkusportti

Takaapäin ärrän erottaa helposti. Perää komistaa tukevan näköinen siipi, ja takapuskurin alta kurkistavat näyttävät kromatut pakoputken päät. Seuraavaksi huomio kiinnittyy mattamustaan hiilikuitupäällysteiseen kattoon. Se antaa Ärrälle juuri sopivasti katu-uskottavuutta ja vie mielikuvat pois kampaaja-autosta pahismaisenpaan suuntaan. Vanteiden sisällä silmään pistävät punaiset jarrusatulat Peugeot Sport -logoilla. Temppu toimii RCZ R:ssä ihan yhtä hyvin kuin Porschessakin.

Visuaalisten muutosten lisäksi Ärrää on jatkojalostettu perusversiosta myös teknisesti. Autossa ratsastetaan hieman perusversioita matalammalla, mutta sitä ei silmä heti havaitse. Myös etuja takaraideleveyksissä on tapahtunut muutoksia.

Kokonaisuus on tasapainossa. Muutokset huomaa, mutta ne eivät ole isottelevia. Sama maltillisuus näkyy myös auton sisätiloissa. RCZ R ei pyri olemaan pimpattu teiniraaseri. Kyseessä on ammattitaidolla ja vakavasti tehty melko suorituskykyinen pikkusportti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lisää ärripurria lienee luvassa

Peugeot Sport tarjonnee jatkossa auttavan kätensä yhä useammin tuotanto- Leijonien tuunaamiseen. Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa esitelty 308 R -konsepti näytti niin valmiilta, että mallin osalta odoteltaneen vain yhtiön johdon päätöstä tuotannon alkamisesta.

Auton moottoritilaan löytää luontevasti tiensä sama 1,6-litrainen viritetty bensaturbo, joka vauhdittaa RCZ R:ää. Tulos saattaa olla melko herkullinen, sillä 308 on sen verran kevyt, että sen R-version suorituskyky noussee hyvin lähelle RCZ R:ää.

Myös 208 R on harkinnassa, sillä kuten Peugeotin väkikin tunnustaa, 208 GTI:ssä olisi potentiaalia vielä nykyistä enempään. Jopa Peugeotin pääjohtaja Maxime Picat on ilmoittanut kiinnostuksensa auton valmistusta kohtaan. 208 R:n ottamista tuotantoon puoltaa sekin, että Peugeot Sport rakentaa 208:sta asiakasautoja ralliin. Huhuissahan Peugeotia ollaan viemässä lähitulevaisuudessa Citroënin paikalle rallin MM-sarjaan. Peugeotin kohdalla rallimenestys olisi ehkä jopa helpompaa valjastaa kaupallisiin tarkoituksiin.

Sporttinen auto ei ole enää ympäristön ylin vihollinen

Nykyisessä ekotrendikkäässä suuntauksessa Peugeotkin on toki ollut viime vuosina hieman varovainen urheilullisten versioidensa kanssa, yhtiön painopistettä kun on ajettu määrätietoisesti aiempaa ympäristöystävällisempään suuntaan. Toisaalta isotkin miehet ovat poikia, ja varmasti tulevat olemaan niin kauan kuin pöriseviä autoja valmistetaan. Saksalaiset ovat iät ja ajat tehneet menestyneellä kaavalla sporttiversioita perheautoistaan. Tuskin Golfilla olisi nykyistä suosikkiasemaansa, ellei sen imagoa olisi pönkitetty GTI:llä.

Eikä urheilullisuus tarkoita enää, että sporttinen auto on ympäristön vihollinen numero yksi. Maantiellä RCZ R kulkee nätisti tasakaasulla ajettaessa sata kilometriä alle viidellä litralla, eikä autolle ilmoitettu EU-keskikulutus 6,3 l/100 km ole paha sekään. Se tarkoittaa 145 grammaa hiilidioksidia per kilometri.

Aivan eri asia on, kuinka moni viitsii ajaa näinkin urheilullisella autolla tuon luvun edellyttämällä tavalla. No, ainakin omatunto pysyy kohtuullisen puhtaana.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.