Koeajo: Seat Leon Cupra

26.02.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: Seat Leon Cupra

Kun Cupra-mausteita käytetään taidolla, Leon-annos polttelee suussa sopivasti.

Castellolin moottorirata Barcelonan liepeillä. Ennen matkaa Forecan nettipalvelu povasi Katalonian tälle kolkalle jopa sadetta, mutta nyt sää on vain kolean tuulinen.

Helppo ajettava

 Asfaltti ei silti ole ihan kuiva. Tutustumisajo paljastaa muutaman kaarteiden poikki virtaavan puronpahasen. Auttavatpahan kolmannen sukupolven Leon Cupran käytöksen arvioinnissa.

Ensimmäiset kierrokset vedetään turva-autona toimivan 180-heppaisen Leon FR:n perässä: lämmittely, nopea riuhtaisu ja jäähdyttely.

Äskeiseltä maantielenkiltä saadut havainnot vahvistuvat. Uusi Cupra on helpoista helpoin ajettava, oli ajomoodi sitten Comfort-, Sport- tai kireimmällä Cupra-asetuksellaan. Voimalinja ei nyi, ohjaus ei vetele, jousitus ei pompota eivätkä sivutuet paina. Harvinaisen harmoninen 280 hevosvoiman auto, tämä.

Kaikkien aikojen nopein Seat

Takaisin varikolle. Kun tehoeroa Pace Cariin on 85–100 hevosvoimaa, meno alkaa pian tuskastuttamaan. Niinpä kun kollega ehdottaa, josko keulilla ajava testikuljettajakin vaihtaisi Cupraan, yhdyn pyyntöön välittömästi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vastaus on myöntävä, mikä saa veren oktaaniluvun kasvuun. Letka kootaan uudelleen: saan kunnian ajaa toisena olevaa autoa, perässä lauma nälkäisiä autotoimittajia. Nyt maistetaan Cupran tulisuusaste.

Lämmittelykierroksen puolivälissä pistetään menemään. Runsaasti korkeuseroja sisältävä rata ei vieläkään ole "Kimille" kovin tuttu, mutta edellä ajava "Alonso" helpottaa ajolinjoissa.

Kolme kierrosta manuaali-Cupralla, sitten samainen tripla DSG-versiolla. Kiva loppuu aina nopeasti, mutta mikä parasta: testikuski ei päässyt karkuun.

Säädettävä ajonvakautus

Onneksi myös muistijälkiä tallentuu. Ensimmäinen on moottorin nöyryys. Kaksilitrainen ahdettu kone on samaa sukua kuin Golf GTI:ssä: imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitus, kaksi tasapainotusakselia sekä yhdistetty epäsuora ja suora suihkutus. Radalla väkevää voimaa on aina tarjolla.

Toinen juttu on pidon määrä. Ajonvakautuksen saa asetettua sallivampaan Sport-tilaan tai sitten kytkettyä kokonaan pois. Sport-moodissakaan sähköaivo ei kuitenkaan pyri osallistumaan ohjaamiseen, vaikka ne purot saivatkin keulan soutamaan nopeissa kaarteissa. Neulansilmästä kiihdytys sujuu ilman sutimista, kiitos sähköhydraulisen tasauspyörästön lukon. Tämä, kuten muuttuvavälityksinen ohjaus, säätyvä iskunvaimennus, kaasun vaste, mahdollisen kaksoiskytkinvaihteiston toiminta sekä (synteettiset) pakoäänet asettuvat Cupra-ajomoodissa mahdollisimman sporttiseen tilaan.

Lisää vaihtoehtoja

Leon Cupra on jo hinnoiteltu – tarjolla on kaksi tehoversiota, kaksi vaihteistoa ja ensi kertaa Leon Cuprassa myös kolmiovinen SC-korimalli viisiovisen vaihtoehtona. Edellä mainittujen ajoherkkujen ohella myös kaksoisled-ajovalot ovat vakiona. Jatkokertomus seuraa toukokuussa, kunhan ensimmäiset autot saapuvat Suomeen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.