Koeajo: Volkswagen Cross Polo

08.05.2014 | Jani Kajander
Koeajo: Volkswagen Cross Polo

Polon korotettua versiota ei tuoda Suomeen, mutta se raivaa tietä tulevalle pikku-SUV:lle.

Volkswagenin pikkumaasturia on pidetty varmana mallistontäydennyksenä ainakin siitä saakka, kun Taigunkonseptiauto esiteltiin Sao Paulon näyttelyssä toissa syksynä. Upin perusrakenteita hyödyntävä Taigun ei kuitenkaan jää wolfburgilaisten ainoaksi pikku-SUV:ksi, sillä myös Polon pohjalle kaavaillaan vastaavaa mallia.

Polo-mallin korotettu Cross-painos ajaa käytännössä saman asian – ainakin jos autolta ei kaipaa nelivetoa tai selvemmin perus-Polosta erottuvaa muotokieltä. Crossia myydään kolmella facelift-Polosta tutulla moottorilla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Bensakoneet ovat 1,2-litraisia 90 hv ja 110 hv tarjoavia nelisylinterisiä turbokoneita, dieselmalli 90-heppainen kolmen sylinterin yks'nelonen. Viisivaihteista dieseliä täydentävät bensapuolen seitsenportaiset kaksoiskytkinautomaatit sekä 5- ja 6-pykäläiset käsiaskit. Ajoimme Cross Pololla parinsadan kilometrin lenkin, ja olimme varsin vakuuttuneita: autoon on helpompi nousta kuin perus-Poloon, ja lisäksi jousitus soveltuu röykkyisille teille paremmin.

Parhaimmillaan auto on automaattivaihteisena. Isommalla rengaskoolla voi toki olla vaikutuksia mm. melutasoon täkäläisillä päällysteillä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.