Koeajo: Volkswagen Golf R

26.02.2014 | Yrjö Lyytikäinen
Koeajo: Volkswagen Golf R

Jos normi-Golf vaikuttaa tylsältä, mutta turhaa koreilua on vältettävä, on R oikea ratkaisu.

Ärrä-Golf on edennyt jo neljänteen sukupolveen, mutta peruskonsepti on entisellään: laitetaan pellin alle malliston tehokkain moottori, turvataan pito nelivedolla ja säädetään ajettavuus urheilulliseen suuntaan. Koristellaan hillitysti.

Moottori on Golf GTI:stä kehitetty kaksilitrainen, josta irtoaa 300 hevosvoimaa eli 70 hv enemmän kuin GTI Performancessa. Vanhaan R-Golfiin verrattuna tehoa on 30 hv ja vääntöä 30 Nm enemmän.

Nelivedossa käytetään viidennen sukupolven Haldex-kytkintä, jonka väitetään aavistavan jo etukäteen kuskin käyttäytymistä ja keliolosuhteita. Järjestelmä valvoo mm. moottorin vääntöä ja renkaiden pyörintänopeutta.

Normaaliajossa auto on etuvetoinen, mutta tarvittaessa Haldex voi siirtää lähes kaiken voiman taka-akselille. Lisäksi järjestelmä hyödyntää luistonestoa jarruttamalla luistavaa pyörää. Paketin kruunaa sisempää pyörää sekä etu- että taka-akselilla jarruttava XDS+ -järjestelmä, joka estää aliohjautumista nopeassa mutka-ajossa.

Tavalliseen Golfiin verrattuna sporttialustalla varustettu R kulkee 20 mm matalammalla, GTI:hin verrattuna tie on 5 mm lähempänä. Ohjaus on nopeampi: 2,1 kierrosta tavallisen mallin 2,7:ää vastaan. Rengastus on kokoa 225/40 R 18.

Muuttuviin olosuhteisiin tarjotaan mukautuvaa alustansäätöä (DCC). Sen Comfort-, Normal- ja Sport-valinnat sopivat niin radalle kuin kirkkomatkoille.

Urheiluauton suorituskyky

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

VW päätti kutsua lehdistön Arvidsjauriin Ruotsin Lappiin testaamaan uutta mallia. Parin kilometrin siirtymää lukuun ottamatta koko päivä vietettiin jääradalla kirpeässä 24 asteen pakkasessa.

Vaikka autoissa oli 17 tuuman pyörät Lappi-renkain ja neljän millimetrin nastoin, riitti ärrässä tehoa ja vääntöä sutimiseen. Kaikissa autoissa oli kuusivaihteinen manuaali, vaihtoehtona on niin ikään kuusiportainen DSG-kaksoiskytkinlaatikko.

DSG:n valttina on pienempi kulutus, vielä parempi kiihtyvyys sekä Launch control -toiminto hätäisiin lähtöihin.

Ärrä on jäällä nautinnollinen ajettava. Turbomoottorin voima on heti käytössä varsinkin valitsemalla Raceasetus, joka terävöittää moottorin käytöstä. Tunnelmaa luovat pakoputkistossa samalla aukeavat läpät, jotka syventävät neljän pakoputken päistä soivaa melodiaa.

Nopea ohjaus sopii nautiskeluun mainiosti. Ajonvakautuksen voi halutessaan jättää ESC Sport -asentoon, joka sallii yllättävän huimat luistot ja sutimiset. Vasta voimakas jarrutus saa järjestelmän reagoimaan.

Ensimmäistä kertaa R:ssä ESC:n saa kytkettyä kokonaan päältä painamalla sen nappia yli kolme sekuntia. Haldex pyrkii silti siirtämään voimaa enemmän luistavalle akselille. Jäällä tämä haittaa hiukan luistossa ajoa, kun kuski haluaa renkaiden menettävän otteensa ja auto pyrkii sen palauttamaan.

Golf R:n tunnistaa ulkoa puskureista, sivuhelmoista, 18 tuuman vanteista ja kaksoisksenonvaloista, joissa on kaksi U:n muotoista led-päiväajovaloa. Neljä pakoputken päätä, tummat led-takavalot ja R-logot viimeistelevät paketin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.