Koeajo: Volkswagen Polo Facelift

08.05.2014 | Jani Kajander
Koeajo: Volkswagen Polo Facelift

Polo jatkaa Golf-isoveljen lähestymistä. Uudet moottorit ovat vain osa auton uudistuksista.

Polon ulkoinen kasvojenkohotus on niin mieto, ettei autoa erota vuoden 2009 alkuperäismallista kuin todellinen asianharrastaja. Paljon tärkeämpää onkin se, mitä on tapahtunut sisätiloissa ja konepellin alla.

Viilausta ja varusteita

Uusi sisäilme muistuttaa voimakkaasti isoveli Golfia. Ohjauspyörä on nyt kolmipuolainen, mittarit ovat suurempikokoiset, istuinverhoilut on uusittu ja kojelaudan keskellä komeilee kosketusnäyttö. Varustelusta riippuen viisi- tai 6,5-tuumainen ruutu on varmasti varsinkin nuorempien ostajien mieleen. Samalla nappulaviidakkoa on pystytty harventamaan: vain ohjauspyörässä on edelleen liikaa toimintoja.

Golfista on lainattu myös vino pino muita uusia turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia, joista useimmat on tosin tilattava eri hintaan. Mukautuvan vakionopeudensäätimen, automaattisen hätäjarrutuksen ja kuljettajan väsymyksentunnistuksen kaltaiset varusteet vievät Poloa joka tapauksessa yhä kauemmas pikkuautoluokasta.

Edelle luetelluissa on ammennettuisommasta kokoluokasta, mutta moottorivalikoiman uudistamisessa VW on valinnut päinvastaisen tien. Siirtymällä on pyritty kulutuksen ja päästöjen pienentämiseen, ja ainakin normilukujen perusteella tässä on myös onnistuttu. Up-mallista tutut yksilitraiset kolmen sylinterin bensakoneet ovat nyt tarjolla myös Polon pellin alle, Suomessa tosin vain tehokkaampana 55 kilowatin (75 hv) versiona.

Bensakone vai diesel?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Bensiinipuolen muut vaihtoehdot ovat 1,2-litraisia ja nelisylinterisiä, teholtaan 66 tai 81 kW (90 hv/110 hv). Ne saa sekä käsivaihteistolla että kaksoiskytkinautomaatilla. Kahden pienemmän bensakoneen yhteydessä käsivaihteistossa on viisi pykälää, tehokkaamman 1,2-litraisen jatkeena käsiaski on kuusiportainen. Kaksoiskytkinlaatikossa on seitsemän vaihdetta. Myös dieselvalikoima on myllätty uuteen uskoon. Kaikissa meillä nähtävissä nakuttajissa on kolme sylinteriä ja 1,4 litran iskutilavuus. Tehoa on 55 tai 66 kW (75 hv/90 hv).

Käsivaihteistoissa on viisi pykälää, voimakkaamman dieselin saa myös seitsenportaisella kaksoiskytkinautomaatilla.

Kokeilimme Poloa erilaisilla bensa- ja dieselkoneilla, sekä käsi- että automaattivaihteisena. Loppupäätelmä oli selvä: pienitehoisinkin meillä myytävä bensiinimoottori tarjoaa tämänkaltaiseen autoon täysin riittävästi tehoa. Jopa täkäläisestä tuontiohjelmasta puuttuva 44 kilowatin yksilitrainen liikuttaa Poloa kaupunkioloissa varsin vaivattomasti.

Isomman bensakoneen kaksoiskytkinautomaatti tuo ajamiseen tietenkin aivan erilaista helppoutta, eikä olekaan ihme, että maahantuojan mukaan peräti kaksi viidestä meillä myytävästä Polosta on kytkinpolkimettomia.

Diesel-Polojen osuus Suomi-myynnistä on muuten ollut 15 prosentin luokkaa. Jatkossa Polo-valikoima täydentyy ainakin turboahdetulla kolmen sylinterin 1.0-bensakoneella (90 hv), 1,4-litraisella Bluemotion-säästödieselillä (75 hv) sekä 1,8 litran bensakoneella varustetulla GTI-sporttimallilla (arviolta 192 hv).

Myös sylinterien lepuutuksella varustettu 1,4-litrainen bensamalli (150 hv) on luvassa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.