Koeajossa nyt: BMW X5 M50d

11.12.2013 | Juuso Kallioinen
Koeajossa nyt: BMW X5 M50d

BMW:n suurin X-malli on uusiutunut.

Kolmannen sukupolven X5 on kasvanut hyvin maltillisesti edeltäjäänsä nähden, mutta ulkonäössä on tapahtunut suurempi muutos kuin ensimmäisen ja toisen generaation välillä oli.

Sisätilat ovat runsaat ja mallissa on rehdisti ison auton tuntua. Auto tuntuu sitä paremmalta, mitä huonompi ajokeli on.  X5:n perinteiden mukaisesti ajettavuus on kuitenkin segmenttinsä kärkeä. Auto tottelee kuljettajaa nöyrästi ja onnistuu paikoin tuntumaan jopa omamassaansa kepeämmältä, jota on noin 2,3 tonnia.

Ainakin kulkupuoli on riittävän ”kepeää” uuden dieselmoottorin ansiosta. Malliuudistuksen myötä X5:n pellin alle saa kolmella turboahtimella ruuditetun kolmilitraisen kuutosdieselin. Kattilasta irtoaa vääntöä 740 Nm, mikä antaa isolle maasturille liki urheiluauton suorituskyvyn. 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Komea peli, joskin on hintakin. Ennakkomyynnissä olevan X5 M50d:n lähtöhinta on 129 964 euroa, eikä muutaman kymmenen tuhannen lisävarusteiden valitseminenkaan ole ongelma.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.