Koeajossa nyt: Skoda Yeti

10.01.2014 | Jussi Saarinen
Koeajossa nyt: Skoda Yeti

Miltä Skodan pikkumaasturin facelift tuntuu käytännössä?

Skodan näppärälle Yeti-katumaasturille tehtiin viime syksynä kasvojenkohennus, ja heti vuodenvaihteen jälkeen saimme auton koeajoon Suomen kuraisilla teillä. Malliversioksi valikoitui uusi Outdoor-varustetaso, joka poikkeaa muista toisenlaisen keulamaskin, kylkilistojen ja takapuskurin osalta.

Yetin facelift on niin sanotusti mietoa sorttia. Aiemmat, persoonallisen pyöreät apuvalot keulalla ovat kadonneet, ja yleisilme on nyt enemmän linjassa muun Skoda-malliston kanssa.

Sisustuksessa silmiinpistävintä on uusi ohjauspyörä – sekin tuttu uudesta Octaviasta ja uudistetusta Superbista. Yetin ajoasento on edelleen hieman kummallinen; perusteellisempi remontti saa jäädä seuraavan mallisukupolven yhteyteen. Muutkin sisätilat ovat erillisine takapenkkeineen ennallaan.

Talvi tekee edelleen tuloaan Etelä-Suomeen, joten etuvetoinen 1.4 TSI -koeajoauto seitsenportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla on sopinut näihin olosuhteisiin hyvin. Yleensähän tämäntyyppinen auto suorastaan huutaa nelivetoa kumppanikseen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jousitus on jopa kovahkon tuntuinen, joten pientä nypytystä on havaittavissa vielä talvisella moottoritienopeudellakin. Kaupungissa hidastetöyssyille nousu tuntuu selvästi takalistossa, ja alas tullessa ulosjoustot pamauttavat kuuluvasti.

Positiivisena puolena kaikessa tässä on tietenkin se, että Yeti on hyvin henkilöautomainen ajettava. Sanoisin, että kyseessä on yksi parhaista autoista kaikenlaiseen käyttöön: tukeva matkakumppani maantiellä, ei tarvitse varoa kiviä mökkitiellä, ja 4,2-metrisenä mahtuu kaupungissa pieneenkiin rakoon.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.