Koeajossa nyt: Volkswagen Jetta

10.12.2014 | Timo Nurmi

Jetta on viime vuosina jäänyt ehkä hieman muiden mallien varjoon Volkswagenin mallistossa, vaikka se mallinimenä onkin jo perinteikäs. Valmistajan mukaan Jettaa on valmistettu vuodesta 1979 lähtien jo yli 14 miljoonaa, joten aivan marginaalimallista ei ole kyse.

Jettaa on nyt uudistettu. Keulassa ilme on VW:n nykytyylin mukainen, eli etusäleikkö muodostaa ajovaloumpioiden kanssa selkeän vaakaelementin. Myös puskurit ja takavalot on pantu uusiksi. Yleisilme on kuitenkin ennallaan, eli Jetan perusfiguuri korostaa konttiperäisen korin muotoja aika terävillä korin pokkauksilla.

Ilmanvastuksen kerrotaan pienentyneen uudistuksen tuloksena, ja samalla polttoainetalous on kohentunut. Jetta on nyt hieman aiempaa pidempi. 

Sisällä autoa on päivitetty mittariston ja ohjauspyörän osalta. Vakiovarusteisiin kuuluu nyt mm. automaattinen kaksialueilmastointi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Moottoriksi Jettaan voi valita 1,2-litraisen (105 hv) tai hieman isomman eli 1,4-litraisen (125 hv) bensiinimoottorin. Tehokkaampi voimanlähde on varustettu DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Dieselinä on 2,0-litrainen ja 110-hevosvoimainen TDI. Sen saa sekä manuaalina että DSG:llä.

Uudistuneen Jetan hinnat alkavat 23 657 eurosta. Diesel irtoaa kaupasta 26 603 eurolla.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.