Koeajossa Opel Karl – vaivatonta perusautoilua

15.06.2015 | Timo Suomala

Amsterdam, Hollanti. Opel esittelee täysin uuden Karl-mallin alempaan pikkuautoluokkaan. Uutuus on Opelin pienin malli. Karl täydentää Adamin ja Corsan kanssa Opelin kompaktiautovalikoimaa. Alle 3,7 metrinen auto on viisiovinen ja Suomen versiot aina viisipaikkaisia.

Karl on saanut nimensä Opelin perustajan, Adam Opelin vanhimman pojan mukaan. Juuri Carl Opel oli merkittävässä roolissa Opelin siirtyessä autojen teolliseen tuotantoon.

Opel Karlin perusrakenne on täysin uusi, eikä se siten perustu vuonna 2012 esiteltyyn Adam- malliin. Karl poikkeaa Adamista myös perusfilosofialtaan. Siinä missä Adam rakentuu lifestyle- hengessä auton visuaaliseen yksilöimiseen, on Karlin lähestymistapa yksinkertaisempi. Moottorivaihtoehtoja on yksi ja varustetasoja kaksi.

”Yksinkertaisuus on Karlin perusteema. Tässä autoluokassa myös ostoprosessi on suoraviivaisempaa ja tätä ajatusta tuetaan Karlin valmiilla varustelulla”, toteaa markkinointijohtaja Diane Schreiber ja korostaa hinnan merkitystä kokoluokassa.

Karlin voimanlähteenä on täysin uusi vapaastihengittävä, kolmesylinterinen 1.0 Ecotec- moottori. Täysalumiinisessa moottorissa on tehoa 75 hv ja vääntöä 95 Nm. Keskikulutukseksi luvataan 4,5 l/100km CO2- arvon ollessa 104 g/km.

Vaihteistona on aina viisivaihteinen manuaali.

Karlin varustetasot ovat Enjoy ja Cosmo. Enjoyssa vakiona mm. kaistavahti, vakionopeudensäädin nopeuden rajoittimella, ohjauksen vastetta keventävä kaupunkiasetus, ohjauspyörän lämmitys sekä ilmastointi.

Cosmossa ilmastointi vaihtuu automaattiseksi ja pakettiin lisätään kaksivärinen sisustus, Bluetooth, tummenetut takaikkunat ja15- tuumaiset kevytmetallivanteet. Cosmo- tasolla moottori varustetaan myös sammutusautomatiikalla, jolla keskikulutukseksi saadaan 4,3 l/100km. CO2- lukema on 94 g/km.

Muotoilultaan Karlin tunnistaa heti Opeliksi. Tyyliltään korimuodot ovat enemmän tuttua ja turvallista kuin kokeilevan yllätyksellistä. Opel-muotoilun tunnuspiirteitä löytyy mm. ajovalografiikasta ja kyljen muotopokkauksista.

Pikkuautomarkkinat ovat Suomessa rajalliset, mutta kilpailutilanne on herkullinen lähes kaikkien tarjolla olevien mallien ollessa tuoreita. Pääkilpailijoita ovat PSA- Toyota- kolmikko C1, 108 ja Aygo sekä Volkswagen up. Lisäväriä tuo korealainen Huyndai-Kia- taistelupari, jolta on tarjolla i10- ja Piccanta- mallit. Karlin hinnoittelu osuu niukasti kilpailijoiden hintahaitarin keskiarvon yläpuolelle. Karlin parempi vakiovarustelutaso haastaa kuitenkin kilpailijat. Moottoritehoa on myös enemmän kilpailijoiden lähtötasoon verrattuna.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Karlissa kuljettajalla ja etumatkustajalla on hyvät hartia- ja päätilat. Kuljettajan istuin on mukava vaikkakin reisituki uupuu pitkäjalkaiselta. Ohjauspyörässä on vain korkeussäätö, mutta hyvä ajoasento löytyy tästäkin huolimatta. Sitä edesauttaa kuljettajan istuimessa vakiona oleva korkeussäätö.

Takapenkillä pääntila riittää ryhdikkääseen istuma- asentoon hyvin. Polvitila on Karlin kokoluokassa odotetusti rajallinen. Jalkaterät mahtuvat etuistuimen alle. Vaikka takapenkki on kolmipaikkainen, ei leveys riitä kolmen aikuisen rinnakkain istumiseen. Reunimmaisilla paikoilla istutaan siedettävästi. Kolmelle lapselle takapenkin leveys riittänee hyvin. Isofix- kiinnikkeet löytyvät takaistuimen reunapaikoilta. Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois toiminnasta lasten turvaistuimen asennusta varten.

Karlin ohjaus toimii kaupunkipyörityksessä kevyesti. Maantiellä huomaa ohjauksen tunnottoman keskialueen. Vaikutelma korostuu maantienopeuksilla perättäisiä mutkia ajettaessa. Ohjauksen kaupunkiasetus on eduksi esim. sovitettaessa Karlia tiukkaan taskuparkkiin. Pienilläkin nopeuksilla ajamiseen kaupunkiasetus on luonnottoman kevyt ja vie ohjauksesta kaiken tunnon. Viisivaihteinen vaihteisto toimii moitteetoman tarkasti.

Amsterdamin ympäristön sileillä teillä Karlin rengasäänet ovat lähes olemattomat. Karkeammalla pinnalla koeajoauton 15 tuumaisista renkaista kantautuu kohtuullisia pyörimisääniä. Uuden kolmisylinterisen moottorin äänitaso pysyy vaimeana alle 2500 kierrokseen asti. Moottorityypille tyypillisesti ajokierrokset nousevat korvakuulolla ajettaessa helposti yli 3000 kierroksen, jolloin pörinä kantautuu ohjaamoon selkeästi. Kokonaisuutena Karlia voi pitää miellyttävän hiljaisena autona.

Tavaratila on kooltaan 215 litraa. Käytännössä tilaa on parille lentolaukulle ja pienelle kassille. Takapenkin selkänojat kaatamalla tila laajenee runsaan kuution tilavuuteen.

Suomeen Koreassa valmistettava Opel Karl saapuu heinäkuussa. Hinnat alkavat Karl Enjoyn 13 394,36 eurosta. Cosmo- varustelulla hinta on 14 996,23 euroa.

Mitat: Pituus 3675 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2385 mmTavaratila 215 l, polttoainetankki 32 l

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.