Koeajossa Peugeot 308 GTi – "pesee priimukset"

03.10.2015 | Olavi Tuominen

Vuonna 1984 syntyi ikoninen auto, jossa oli asennetta ja hauskuutta. Tehon korvasi kevyt paino ja ketteryys. Tuo auto, Peugeot 205 GTi, muutti koko Peugeot-merkin luonteen ja on synnyttänyt pitkän sarjan GTi-erikoismalleja. Alle tonnin painoisen 205 T16 -mallin ralliversio lennätti suomalaisiakin rallivoittoihin.

Peugeot esitteli Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa uuden 308 GTi:n, joka lupasi paljon. Paperilla 308 GTi on isompi, turvallisempi, suorituskykyisempi ja yhtä keveä kuin T16. Peugeot kutsui Tuulilasin toteamaan asian itse Portugaliin kahden päivän testiin vuoristoteillä ja radalla.

Numeroissa 308 GTi on tasoissa luokan parhaisiin, paitsi tehopainosuhteessa (4,46 kg/hv), kulutuksessa (6,0 l/100 km yhdistetty) ja kiihtyvyydessä 0-1000m (25,3 sek). Näissä 308 GTi pesee priimukset Golf GTI:n, Renault Megane RS:n ja Seat Leon Cupra 280:n. Auto painaa vain 1205 kg, antaen luokkansa selvästi parhaan teho-paino-suhteen. 0-100 km/h sujuu tasan kuudessa sekunnissa.

308 GTi pohjautuu vääntöjäykkään ja modulaariseen PSA:n EMP2-pohjarakenteeseen, ja moottori on RCZ R:stä tuttu 270 hevosvoimainen bensaturbo. 308 GTi ei ole silti tarra tai varaosien pyttipannu, sillä autourheiluyksikkö Peugeot Sportilla oli aktiivinen vastuu auton säätämisestä nopeaan ajoon.

Peugeot otti suomalaiset iloisena vastaan, sillä mukaan liittyi Peugeotilla ajava yhdeksänkertainen rallin Suomen mestari Juha Salo.  268 kilometrin koeajoreitti kiemurteli valtaosin asfalttirallin kaltaisilla vuoristoteillä, jossa suoraa tietä ei sillat pois lukien ollut. Nousua reitillä oli paikoin yli 7 prosenttia, joten sekä 330 Nm:n vääntö että jarrut olivat koetuksella.

Kuusivaihteisessa manuaalilaatikossa kolmosvaihde osoittautui suosikiksi. Moottori jaksoi ulos tiukastakin mutkasta ja nopeusalue riitti kovempaa ajoa varten. Erityisesti 3000-5000:n kierrosnopeudella vauhtia kertyi iloisesti. Twin-scroll turbo antaa tehonsa saumattomasti, eikä on/off-vaikutusta esiinny.

Torsen tasauspyörästön lukko on liian harvoin ostokriteeri. Lukko jakaa voimaa mutkassa sisäpuolen pyörälle, vetäen autoa sisälle mutkaan – ja tämän tunsimme vuoristossakin. Kun ulkopuolen etupyörä antaa viitteitä liiallisesta vauhdista, tulee sisäpuolen pyörä avuksi, auto löytää raiteet tiestä ja kaasua voikin annostella lisää. Suuret, 380mm ja nelimäntäiset etujarrulevyt hidastavat päättäväisesti, mutta kuitenkin siten, että jarruvoimaa on helppo säätää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

308 GTi:n yhdeksäntoistatuumaiset vanteet ovat kaksi kiloa tuuman pienempiä vanteita kevyemmät. Kaksi kiloa vähemmän jousittamatonta massaa on ratkaisevassa osassa ajettavuudessa. Lisäksi matala rengasprofiili (235/35R19) sopii nopeaan ajoon, ilman tunnetta renkaan ulkoreunan joustamisesta mutkassa.

Illalla 308 GTi jaksaisi vuoristotietä vielä toisen kierroksen, mutta työpäivän mittainen ajo väsytti kuskin. Toisena päivänä siirryimme Bragaan Vasco Sameiron moottoriradalle. Peugeot Sport valmisteli auton ja kuskin kahteen noin 10 minuutin settiin lyhyellä, mutta teknisellä radalla.

Torsen osoitti hyödyllisyytensä 270 asteen käännöksen tekevässä mutkassa, josta ulostulo edellytti tarkkaa ohjausta ja tiukkaa kaasun käyttöä. Suoralle kiihdytys ja täysjarrutus shikaaniin. Renkaita pakottaa ja etupää kiinnittyy rataan ilman puoltoa – kevyt auto lähtee ulos mutkasta rivakasti kohti ulkomutkan kanttaria.

Juha Salo tuli toiselle ajolleni kuskin paikalle ja ryhdyin itse äänettömäksi kartturiksi. Pelkääjän paikka on nimensä veroinen, kun järjestäjien jarrutusmerkit ohitetaan kiihtyvällä vauhdilla ja mietin hetken jättikö Juha silmälasit kotiin. 308 GTi liimaa kiinni, kääntää ja kiihtyy ulos renkaat voivottaen. 

Arvioimme sisämutkan kanttikiven liian matalaksi ja pompun jälkeen seuraava mutka tulee silmille eri suunnasta ja nopeammin kuin mitä pitäisi. Korjaus kesken mutkan ja olemme taas ajolinjalla. Ammattilainen pysyy rauhallisena ja 308 GTi jatkaa suorittamista vakaasti. Uskallan sanoa, että 205 GTi T16 on saanut oppipojan josta on mestariksi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.