Koeajossa uusi Ford Edge – "amerikkalaista mahtipontisuutta"

12.01.2016 | Timo Suomala

Ford odottaa nelivetomalleiltaan voimakasta myynnin kasvua. Yhtenä työkaluna kunnianhimoisissa tavoitteissa toimii USA:sta Eurooppaan rantautuva, SUV-mallistoa täydentävä Ford Edge.

Ford on aloittanut Edge-mallin tuotannon Euroopan markkinoille. Se esiteltiin eurooppaliselle yleisölle syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä. Kaikki Edge- mallit valmistetaan Fordin Kanadan tehtaalla.

Ford Edge on osa automaailman SUV- innostusta, jolle ei loppua näy. Katumaastureita vilahtelee lähes jokaisessa autoluokassa. Ford suhtautuu suuntaukseen äärimmäisen toiveekkaasti. Valmistaja odottaa nelivetomalliensa myynnin kasvavan vuosien 2014-16 välillä peräti 120 prosentilla. Vuoteen 2016 mennessä tehdas suunnittelee myyvänsä 200 000 SUV-mallia. Tasalukuun on laskettu mukaan myös tuore Edge-malli. Kookkaaseen SUV- malliin kohdistuu kovia odotuksia. Tulokas edustaa kolmannesta Fordin agressiivisissa kasvusuunnitelmissa.

Edge ei mallina keksi mitään uutta vaan toteuttaa kikkailematta perinteistä SUV- filosofiaa. Muotoilultaan kookas auto on tyylikkään näköinen. Kulmikkaissa muodoissa on amerikkalaista mahtipontisuutta, mutta siinä ei sorruta provosoivaan pullisteluun. Pakolliset kromisomisteet löytyvät auton nykyiseen brändi- ilmeeseen päivitetystä keulasta.

Eurooppalaistuvan Edgen voimanlähteinä toimii kaksi kaksilitraista TDCi- dieselmoottoria. 180-hevosvoimaisen parina on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Tehokkaampi, 210-hevosvoimainen, kaksoisahdettu moottori tarjoillaan kuusivaihteisella PowerShift- automaattivaihteistolla. Keskikulutuslukemaksi ilmoitetaan optimistisesti 5,8 l/100km CO2-arvon ollessa 149 g/km. Suomen mallistossa Edgeä tulee edustamaan nelivetoinen, tehokkaampi tuplaturbo automaatilla. Meidän maaperälle Edge ehtii ensi vuoden loppukesästä. Hinnat selvinnevät kevään kuluessa.

Edgessä on Mondeosta, Kugasta ja S-Maxista tuttu älykäs nelivetojärjestelmä, Intelligent All Wheel Drive- neliveto. Järjestelmä tarkkailee kuljettajan ohjausliikkeitä ja polkimien käyttöä pyrkimyksenä ennakoida ja estää pyörien sutiminen. Samalla se vertailee yksittäisten pyörien pyörimisnopeutta. Pidon loppuessa kaasun tai ohjausliikkeen seurauksena, järjestelmä säätää väännön jakamista eri pyörille ennakoivasti. Normaalissa ajotilanteesta veto ohjataan sataprosenttisesti etuakselille. Tarvittaessa se voi jakantua tasan etu- ja taka-akselille suhteessa 50/ 50.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ohjaamo tarjoaa pikaisen ennakkotutustumisen perusteella hyvät tilat. Etupenkillä kookkaan korin leveys tuo hyvät kyynärtilat. Takana sekä polvitilaa että pääntilaa on reilusti pidemmällekin kyytiläiselle.

Tavaratila on ulkomittoja mukaillen reippaan kokoinen. Lastauskorkeus on melko korkea. Syvän tavaratilan takaosaan on haasteellista ylettyä.

Edgellä ajettiin lyhyitä maastolenkkejä ajourilla, jotka olivat huonokuntoista mökkitietä pykälää haastavampia. Niistä Edge selviytyi moitteetta. Tarkemmat ajofiilikset saadaan loppukeväällä, kun autosta saadaan perusteellisemmat ensityypit. Oikein hinnoiteltuna Edgessä on potentiaalia piristämään Suomenkin SUV-markkinoita. Aivan ylimpään luksukseen Edgellä ei kuroteta, mutta se tarjoaa varteenotettavan vaihtoehdon mukavuuden haluiselle autoilijalle.

Fordin muut myynnissä olevat nelivedot ovat Kuga, Mondeo, S-Max ja Galaxy. Nelivetoisen avolavan, Rangerin lisäksi myös pakettimalli Transitista on saatavilla joka nurkasta vetävä malliversio. Edgen lisäksi kevät tuo nelivetomallistoon muhkean, 350-hevosvoimaisen uuden Focus RS:n.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.