Toyota Auris – vähän hienompaa ruisleipää

24.06.2015 | Jussi Saarinen
Toyota Auris – vähän hienompaa ruisleipää

Kritisoimme mm. taannoisessa Kestotestissämme Toyota Aurisin sisustuksen karua yleisilmettä sekä 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin alaväännön puutetta. Nyt nuo molemmat epäkohdat on kasvojenkohennuksen yhteydessä korjattu. Facelift tuli yllättävän nopeasti vastaan, onhan nykyisen Aurisin ensiesittelystä aikaa vasta parisen vuotta.

Aloitetaan sisustuksesta. Kromilistat, kiiltävät muovipaneelit sekä nahkapäällysteen tikkaukset tuovat Aurisin kojelautaan uutta arvokkuutta. Hyvä, sillä aiempi kokonaisuus tuntui kuin miljoonalaatikosta kyhätyltä. Kuvaava yksityiskohta löytyy vaihdekepin edestä, missä vanhahtavat istuinlämmittimien katkaisimet ja pistorasia on nyt peitetty avattavalla kannella. Myös verhoilun tasoon on kiinnitetty huomiota niin istuimissa kuin kyynärnojissakin.

Mittaristo näyttää niin ikään tuoreelta, ja kojelaudan keskellä olevaa kosketusnäyttöä on suurennettu. Automaatti-ilmastoinnin nappulatkin on pistetty uusiksi. Säätimiä on edelleen helppo käyttää.

Mitä ulkomuotoon tulee, facelift-Aurisin tunnistaa uudelleen muotoilluista ajovaloista, maskista sekä etupuskurista. Ilme on yhtä yrmeä kuin hiljattain uudistuneessa isoveli Avensiksessakin, ja selvästi aiempaa Aurista modernimpi. Takanakin käytetään ledivaloja, ja myös takapuskuri on saanut uusia muotoja.

Erityisesti turvavarustelu on parantunut. Aurisiin saa mm. automaattisen hätäjarrutuksen, kaistavahdin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, kaukovaloavustimen sekä älykkään pysäköintiavustimen.

Moottoripuolen hengettömyys korjautuu kerralla, kun Aurisiin tulee tarjolle uusi 1,2-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori. Tehoa tästä Atkinson-kiertoa hyödyntävästä myllystä saadaan ulos 116 hv ja vääntöä 185 Nm kierroksilla 1 500-4 000 r/min. Moottori on Toyotan omaa suunnittelua, ja sen yhteyteen saa joko kuusivaihteisen manuaalilaatikon tai portaattoman automaattivaihteiston.

1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensakone jää samalla valikoimasta pois. Alapuolella sen sijaan jatkaa vanha tuttu 1,3-litrainen turboton moottori. Myös Hybrid-malli on kutakuinkin ennallaan 1,8-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmineen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Dieselpuolelle tulee niin ikään uutta, sillä 1,4- ja 2,0-litraiset voimanlähteet korvautuvat 1,6-litraisella 112-heppaisella ja 270 Nm huippuväännön tarjoavalla moottorilla. Kone on kotoisin BMW:ltä, ja vauhdittaa myös uudistettua Avensista. Vaihteisto on dieselissä aina kuusivaihteinen manuaali, eikä automaattia ole tarjolla.

Myös ajotuntumaa on tehtaan mukaan kehitetty. Ohjaus on kuitenkin edelleen taajamanopeuksissa tunnoton - se sentään jäykistyy nopeuden myötä. Eniten toivomisen varaa jättää jousitusmukavuus, tai pikemminkin sen puute. Terävät töyssyt tärskäyttävät ilkeästi, eikä nypytys täysin lopu maantienopeuksissakaan. 

Uusi 1,2-litrainen bensiinimoottori sen sijaan vääntää aivan toisella tavalla kuin vanha 1,6-litrainen, joka oli luonteeltaan kierroskone. Myös käyntiääni on varsin sivistynyt. Bemarilta saatu 1,6-litrainen diesel oli ominaisuuksiltaan oletetun jouheva, mutta ei aivan yhtä hienostuneen kuuloinen kuin aikanaan baijerilaisauton nokalla.

Varustetasoja on neljä. Myydyimmäksi asettuu toiseksi edullisin eli Active. Sen alapuolelta löytyy Life, yläpuolelta taas Style ja Premium. Lisäksi kaupataan Plus-varustepaketteja sekä Business- ja Premium Business -malleja, joita ei ole aiemmin Aurisin yhteydessä nähty.

Hinnat alkavat 21 747 eurosta (HB) ja 22 991 eurosta (Touring Sports). Ennakkomyynti on jo käynnistynyt.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.