Uusi Volvo XC90 – ensimmäiset koeajotuntumat

05.03.2015 | Timo Nurmi

Volvon XC90-katumaasturin lehdistökoeajot ovat parhaillaan menossa Espanjassa Barcelonan maisemissa. Tuulilasi on mukana paikan päällä. Seuraavassa maistiaisia Volvon uutuudesta.

Muistan, kun olin koeajamassa ensimmäisen sukupolven XC90-mallia yli kymmenen vuotta sitten Sveitsin ja Itävallan maisemissa. Tuo auto on edelleen jykevän oloinen, mutta toisen sukupolven XC90 on siihen verrattuna vielä massiivisempi. Pystympi keula ja terävämpiin muotoihin vaihtunut kaarevuus linjoissa tekevät autosta järeän näköisen. Ainakin keulan muoto näyttää tosin siltä, että maastokelpoisuus ei välttämättä ole ollut ykkössijalla auton suunnittelussa. No, maavaraa luvataan kuitenkin 228 millimetriä eli katumaasturiluokassakin aivan kunnollinen lukema. Lisäksi autoon saa ilmajousituksen, jolla maavaraa pystyy säätämään 80 mm:n verran.

Sisällä auton muotoilu poikkeaa entisestä vähintään yhtä selvästi. Viime aikoina autonvalmistajat ovat harrastaneet sisätiloissa minimalismia ja pelkistettyä linjaa, ja Volvo on vienyt tyylin vielä askeleen pidemmälle. Kojelautaa hallitsee halkaisijaltaan yli yhdeksän tuumaa oleva näyttö, joka on asetettu valtavirrasta poiketen pystysuuntaan. Näytön avulla hallitaan suurta osaa auton toiminnoista.

Suomen-tuontivalikoimassa on ainakin aluksi kolme moottorivaihtoehtoa: yksi diesel eli D5, yksi bensiinimoottori eli T6 sekä ladattava bensiinihybridi T8. Kaikkien iskutilavuus on sama 1 969 cm3, mutta tehoiltaan moottorit toki eroavat. Tehokkaimmassa versiossa eli T8:ssa poltto- ja sähkömoottorin yhteisteho on 400 hevosvoimaa, ja bensiinimoottorista otetaan sekä T6:ssa että T8:ssa peräti 160 hevosvoiman litrateho.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ajoimme XC90:n hybridiversiota parin tunnin mittaisen lenkin verran, ja sen jälkeen ehdimme kokeilla lyhyesti vielä D5-dieseliä. T8-hybridi on hurjilla tehoillaan toki rivakka liikkumaan, mutta myös dieselin muhkea 470 Nm:n vääntö vie autoa vaivattomasti. Voimalinja on T8:ssa todella hiljainen, diesel murisee hiukan karheammin. Alustan virityksessä lienee ajateltu Euroopan lisäksi tärkeitä Pohjois-Amerikan markkinoita, sillä auton käytöksessä on tietynlaista kimmoisuutta. Siihen on tosin osavastuussa normihenkilöautoa suurempi maavara.

Seitsemänpaikkaisessa eli kolmella istuinrivillä varustetussa autossa on keskirivilläkin hyvin tilaa aikuiselle. Takimmainenkin istuinrivi kelpaa aikuisen mitoissa oleville pääntilansa puolesta, mutta polvilla on ahdasta. Havainto ei ole uusi eikä yllättävä. Keskimmäisen istuinrivin pitkittäissäätö auttaa vähän polvitilojen tasaamisessa istujien kesken.

Palaamme XC90:n koeajotunnelmiin tarkemmin lähipäivinä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.