Volkswagen uusii tila-autonsa – koeajossa Touran

09.07.2015 | Timo Suomala

Volkswagen Touran uusiutuu täysin ja ottaa kasvaneella koollaan paikkansa Sharanin ja Golf Sportsvanin välissä. Genevessä esitelty Touran saatiin koeajoon kesäisessä Amsterdamissa.

Uusi Touran rakentuu modulaariselle MQB- alustalle, joka mahdollistaa mm. jopa 11,3 cm kasvaneen akselivälin. Auton ulkomitat ovat muutoinkin kasvaneet. Pituutta on tullut 13 cm lisää ja leveyttä peräti 4,1 cm. Korkeus on madaltunut maltillisesti 6 millillä. Kasvaneista ulkomitoista huolimatta uusi Touran on 62 kg edeltäjäänsä kevyempi.

Touran tulee myyntiin tuttuun tyyliin sekä viisi- että seitsemänpaikkaisena versiona. Kolmannen rivin kaksi lisäistuinta saa tilaamalla Family- paketin, joka kustantaa noin 790 euroa.

Moottorivalikoima käsittää kuusi uutta moottoria: kolme TSI- bensiinimoottoria ja kolme TDI- dieselmoottoria. TSI- koneiden tehot  ovat 1.2 TSI 110 hv, 1.4 TSI 150 hv ja 1.8 TSI 180 hv. TDI- koneiden tehot ovat 1.6 TDI 110 hv, 2.0 TDI 150 hv sekä sen tehokkaampi 190 hv versio. Kaikki kuusi tulevat kuulumaan Suomen valikoimaan. Moottorit ovat varustettu sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla. Uusien moottorien päästöt ovat laskeneet 19 prosenttia.

Vakiovaihteisto on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Tehokkaimmissa 180-hevosvoimaisessa TSI:ssä ja 190-hevosvoimaisessa TDI:ssä vaihteistona on aina DSG- kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. 1.2 TSI- moottoria lukuunottamatta, moottorien pariksi on optiona saatavilla DSG- kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Touranin varustelutasot ovat tuttuun tyyliin Trendline, Comfortline ja Highline.

Kasvanut leveys tuntuu etupenkillä hyvänä hartiatilana. Kuljettajan istuin antaa hyvän tuen. Yhdessä istuimen korkeussäädön kanssa reilut ohjauspyörän syvyys- ja korkeussäädöt takaavat mainion ajoasennon löytymisen. Touraniin on lisävarusteena saatavilla sekä ohjauspyörän että tuulilasin lämmitin.

Volkswagen Touran tarjoaa miellyttävän ajokokemuksen. Ohjauksen tunto säilyy hyvänä sekä kaupunkipyörityksessä että maantiellä. Amsterdamin ympäristön sileällä tiestöllä ohjaamo pysyy moitteettoman hiljaisena. Moottoriäänet pysyvät vaimeina. Rengasmelukin on olematonta huolimatta koeajoauton 225/45 R18- kokoisesta rengastuksesta.

Ajossa ollut 2.0 TDI-malli oli varustettu mukautuvalla DCC- alustansäädöllä. Kyyti on normaalisäädöllä miellyttävää. Mukavuuspainotteinen Comfort muuttaa etenemisen pykälää pehmeämmäksi, muttei tee etenemisestä keinuvaa. Sport- asento jäykistää odotetusti alustaa ja tuo ohjaukseen lisää vastetta, mutta välttää onneksi ylijäykän nykimisen.

Uuden Touranin kasvaneiden sisätilojen käytettävyyttä parantaa Sharanista tuttu fold-flat- istuinjärjestelmä, jossa toinen ja kolmas istuinrivi taittuvat lattiaan yhtenäiseksi tasopinnaksi. Toisen penkkirivin kolme istuinta liukuvat erillisinä pitkittäin 20 cm, mikä mahdollistaa tarpeen mukaan joko takapenkkiläisten matkustusmukavuuden tai tavaran kuljetuskyvyn optimoinnin. Takapenkille käyminen on vaivatonta suuren takaoven käyntiaukon ansiosta. Kolmannelle penkkiriville siirtymistä helpottaa toisen istuinrivin reunimmaisen istuimen eteen taittaminen ja liu´uttaminen yhdellä käden liikkeellä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kolmasistuinrivi pääsee yllättämään tiloillaan. Vaikka takimmainen rivi on luonteeltaan väliaikaista istumista varten, mahtuu 190 senttinen matkustaja istumaan polvet suorassa, olettaen, että toisen istuinrivin kyytiläinen suostuu tinkimään omasta ruhtiinaallisesta jalkatilastaan. Pääntilakin riittää kohtuullisesti. Istumakorkeus on kuitenkin erittäin matala, eivätkä istuimet tarjoa minkäänlaista reisitukea. Pienemmille matkustajille penkit tarjoavat hyvät tilat. Kaikilla toisen ja kolmannen penkkirivin istuimilla on Isofix- kiinnikkeet. Lisävarusteena toisen istuinrivin reunapaikoille on saatavana istuinlämmittimet.

Käännettäessä etumatkustajan istuimen ja takapenkkien selkänojat alas, pystyy Touranilla kuljettamaan 2,7 metrin pituisen kuorman. Tarpeellisen ja tarpeettoman pikkutavaran kuljettamista varten ohjaamosta löytyy 47 lokeroa. Keskikyynärnoja kätkee irroitettavan roskiksen.

Tehdas lupaa Touranin tavaratilan olevan nyt luokkansa suurin. Viisipaikkaisessa versiossa tilaa on pitkittäin liukuvat takapenkit etuasennossa 834 litraa ja penkkit taakse liu´utettuna 743 litraa. Kasvua edeltäjään on 48 litraa. Takapenkit alas käännettynä kuljetuskyky on 1980 litraa. Seitsemänoaikkaisessa versiossa kuljetuskyky on kolmasrivi alas taitettuna 620 litraa. Kaikki seitsemän penkkiä käytössä, pienenee tila 137 litraan. Lisävarusteena Touraniin saa sähköisen takaluukun sekä toiminnon, jolla luukku aukeaa heilautamalla jalkaa takahelmassa.

Nykytrendin  mukaisesti Touranin kuljettajaa avustavien järjestelmien lista on pitkä. Vakiona on monitömäysjarrutustoiminto. Lisävarusteena saatavana on mukautuva vakionopeudensäädin, ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, ruuhka-avustin, risteävästä liikenteestä ja kuolleesta kulmasta varoittava kaistavahti sekä perävaunun peruutusavustin. Tarjolla myös onnettomuden uhatessa toimiva ennakoiva turvajärjestelmä. Jalankulkijaturvallisuutta pyritään parantamaan vakiona olevalla aktiivisella konepellillä. Törmäystilanteessa pyroteknisten saranoiden nallit nostavat konepellin takareunaa ylöspäin estääkseen jalankulkijaa iskeytymästä tuulilasiin.

Muita lisävarusteena saatavista varusteista mainittakoon mm. ajoprofiilin valintatoiminto (Eco, Norma, Individual), kolmialueinen suodattava automaatti-ilmastointi sekä lisäavaruutta tilavaan ohjaamoon tuova kookas lasikattoluukku. Luukun pinta-ala on 1,4 m². Halogeeniajovalot voi halutessaan korvata ledein toteutetuin etu- ja takavaloin.  Apple CarPlay, Android Auto ja Mirror Link puolestaan ovat ominaisuudet, joiden avulla älypuhelimen toiminnot siirtyvät osaksi auton omaa infojärjestelmää. Volkswagen tuo nyt myös suomenkieliset valikot MIB-infotainment-järjestelmiin.

Uusi Touran on auto, jota on ansaitusti helppo kehua. Sisätilojen, laatuvaikutelman ja ajo-ominaisuuksiensa yhdistelmällä Touran on auto, johon kilpailijoiden tila-automalleja tullaan vertailemaan. Varjopuolena on lopullinen hintataso, jolle Touran kiipeää ruksittaessa lisävarustelistan herkkuja.

Uuden Touranin hinnat alkavat manuaalivaihteisen 1.2 TSI:n (110 hv) 26 898,73 eurosta. Dieselmalliston hinnat alkavat 1.6 TDI:n (110 hv) 29 953,63 eurosta. Ennakkohinnoitellun malliston toista ääripäätä edustaa Highline- varusteltu 1.4 TSI (150 hv ) DSG-vaihteistolla, mallin hinta on 37 751,05 euroa. Kahta tehokkainta konetta ei ole vielä ennakkohinnoiteltu, mutta nekin saanevat hintalapun syksyyn mennessä. Suomen ennakkomyynti on jo alkanut. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen loppusyksystä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.