205/55 R16 renkaita

Hmm, en muuta aluetta keksinyt, kuin "auton huolto", kun kyse olisi kesärenkaista. -03 Passatin edelliset Nokialaiset NRi kesägummit on parin kesän jälkeen (~35-40tkm) aivan slickstonet joten vaihtoon menee. Pääasiassa tulee ajettua maantiellä (n. 95% kilometreistä) ja ajotapakin suht rauhallinen - 74kW kiisselillä ei paljoa hötkyillä. Olin karvan verran pettynyt Nokialaisiin, sillä odotin renkaille karvan verran pidempää käyttöikää, koska tuossa toisen kesän lopulla oli renkaiden sisäreunat lähes kankailla (ei, ei ollut rengaskulmissa vikaa) ja ulkoreunassakin jäljellä juuri ja juuri lailliset 1,6mm täynnä.

Olen nyt katsellut renkaita, ja haluaisinkin mieluusti kuulla kokemuksia mm. seuraavista gummeista, sekä pidon, että kestävyyden osalta:

Michelin Pilot Exalto 2
Michelin Energy E3A
Goodyear OptiGrip
Goodyear Excellence
Goodyear Eagle NCT5
Goodyear F1 GS-D3
Nokian Hakka H
Dunlop SP FastResponse
Pirelli P7

-JJ-

En malta olla kommentoimatta vaikka suosittelinkin renkaita jotka eivät listaltasi löydy, ethän pahastu. Kokemusta NRi:stä ja samansuuntaiset kuin sinullakin eli todella kuluvaa tavaraa samoin kuin Exellence ja monista muistakin "testimenestyjistä".
Suosittelen Toyo Proxes T1R kestävä ja ominaisuuksiltaan hyvä/erinomainen rengas.
Tuossa alla käyttäjien kokemuksia ja rengasonlinesta kun klikkaa sitä tyretest ja 1 on parempi ja 5 huono siinä arvostelussa ja 1010tiresissä päinvastoin. T1R oli myös menestynyt Adacin testissä hyvin.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=8041122.136...

http://www.1010tires.com/tirereviews/Toyo_Proxes_T1R_tire_reviews.html

Renkaat jotka hyviä hetken aikaa, niin sanottua "uutena testimenestyjiä" esim. Bridgestone ER300 ja Continental Premium Contact 2 soveltuvat mainiosti jos ajot jää kesässä alle 10000 km.
Toisessa "autossani" jolla tulee enempi ajeltua joka on vaimon käytössä toki minäkin sillä satunnaisesti ajelen, oli kolme kesää Toyo Proxes T1R ja pintaa oli vielä jäljellä noin 4mm.
Nyt laitettiin samallaiset alle tosin koko on 18" jne. sinähän hait 16":sia ja kulkimena emännällä himpun piristetty 2L focus.

Omaan kotteroon jolla tulee ajeltua kesässä maksimi 7000km lähdenkin nyt laittamaan alle näitä "hetken aikaa hyvät" renkaita Bridgestone ER300:sia "sain tarjoksen josta en malttanut kieltäytyä" kun minulla tulee noita kilometrejä niin vähän nykyään, eli soveltuvat taas tähän tapaukseen paremmin.

Jos tulisi enemmän ajeltua niin renkaaksi laittaisin ilman muuta Toyo Proxes T1R, erinomainen japanilainen rengas, kokonaisuutena.

Case, mielelläni otan vastaan minkä tahansa rengasmerkin käyttökokemuksia - itse asiassa, Toyon Proxes T1R:n ja Yokohaman c.Drive -gummit voi myös molemmat laittaa tuolle vaihtoehtolistalleni, koska niistä kiinnoistuin sekä tutkimalla hieman ulkomaisia rengastestejä & -kokemuksia, että sinun suosituksesi kautta :)

Tosiaan, mulla noita kilometrejä kertyy semmoista 40+ tkm per vuosi, niin jossain määrin kiinnostaa renkaiden kestävyyskin - ei viitsisi kalliita nakkeja olla ostamassa alvariinsa.

-JJ-

Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja.
Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja.

vKokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja.

jarnoharma, Mainittakoon lisäksi , kehumistani Toyo Proxes T1R renkaista , että kovuus Treadwer UTQG 280 huomioiden on renkaiden pito sekä märällä että kuivalla, tuntuma ja käytös uskomattoman hyvät . Traction parasta AA -luokkaa ja Temperature parasta A -luokkaa , made in Japan.
Tästä alta linkistä sinisellä klikkaa " sizes & specifications " ja sinistä " see complete sizes and spesifications " niin saat UTQG luokitukset näkösälle.

http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-t1r

Tuo UTQG-luokitus on ymmärtääkseni muuten kelvoton arvo, jos aikoo vertailla eri valmistajien tuotteita keskenään - koska valmistajat itse testaavat gumminsa ja ilmoittavat tulokset miten lystäävät, mikään virallinen instanssi ei ymmärtääkseni valvo tosiasiallisesti noita treadwear-lukemia.

Sinänsä sääli, koska riippumattomasti testattu treadwear-lukema olisi pahuksen näppärä renkaiden vertailu-lukema.

-JJ-

jarnoharma, Hmm, tuo oli yllättävää tietoutta, UTQG-luokituksesta , toisaalta omat kokemuksemme kyseisistä renkaista T1R puoltavat tuota korkeaa kestävyysluokitusta, kuten edellä kirjoitinkin. Samoin ominaisuuksista joita hehkutin ja nimenomaan "käyttäjien kokemukset " 1010tires.commissa tukevat hyvin pitkälle omia havaintojiani.

Siis voiko tuo olla edes mahdollista ettei kukaan noita valvoisi, siis uskaltaako yleensä joku instanssi mahdollisesti testata ja laittaa huuhaatietoutta jakoon , siis toisin sanoen eikö ole riittäävää valvontaa , yllättävää . Itse aina noita olen tihruillut.

>jarnoharma :Tosiaan, mulla noita kilometrejä kertyy semmoista 40+ tkm per vuosi, niin jossain määrin kiinnostaa renkaiden kestävyyskin - ei viitsisi kalliita nakkeja olla ostamassa alvariinsa.<

Juuri näin, siksi Toyo T1R:ää suosittelinkin. Lisäksi hinta on ainakin Rengasonline.commissa verrattain edullinen (sisältää kuljetuksen). Sieltä otettiin vaihteeksi meille Toyot T1R:ät , aikaisemmat tuli Reifenversand.commista, kun taas nämä Bridgestonet sain ihan täältä suomesta edullisesti. Pakon edessä näköjään nämä "suomi hnnat" rekaissakin alkavat lähestyä järkevää tasoa.

Offia peliin: Toivokaamme että eivät tullissa lue näitä kirjoituksia saattavat pistää muuten kenkä...eikun piti sanomani suomi rengasveron kantoon ja renkaiden hinnat taiottaisiin jälleen rengashintapäätäntävirastosta käsin (ReHiPäVi) jota johtaisi Polpotti tovereineen lähes nälkäpalkalla ja toiminta siunattaisiin halituksen syvissä riveissä virkamiesjohtoisesti.

No perskule, nyt laitoin jo vahingossa sanan -kenkä- eli toisin "ss"sanoen sieltä saattaa tulla myös Kenkäämahtille-Grey-vero (Ke-mahti-Grey) jota taas hinnoiteltaisiin (siis kengän verotusarvoa) Grey-kenkä organisaatiosta käsin, ja jonka taas siunaisi kaikessa viisaudessaan hallituksemme virkamiesjohtoisesti, eläkäämme siis pelon vallassa ja valmistautukaamme pahimpaan . Polku tulisi olemaan jopa kivisempi kulkea kuin autoveroprogigsissa.
Kenkiin voitaisiin myös ylettää katsastustoiminta laajennettuna tuikitarpeellisella melumittauksilla ja kenkäkatsastuspaikkana kävisi ainoastaan suomen maaperällä suoritettu , kohtuuhintainen / lähestulkoon nälkäpalkalla toteutettu, Suomen-kenkäkatsastus (SuKeKa).

> jarnoharma, Tuo UTQG-luokitus on ymmärtääkseni muuten kelvoton arvo, jos aikoo vertailla eri valmistajien tuotteita keskenään - koska valmistajat itse testaavat gumminsa ja ilmoittavat tulokset miten lystäävät <

Bridgestone ER 300 320/A/A , Continental Premium Contact 2 : 280/AA/A eli saatat olla hyvinkin oikeassa.

> Case, Renkaat jotka hyviä hetken aikaa, niin sanottua "uutena testimenestyjiä" esim. Bridgestone ER300 ja Continental Premium Contact 2 soveltuvat mainiosti jos ajot jää kesässä alle 10000 km < < MUTUHÖPINÖITÄ

Ei pitäisi ihan mutupohjalta heittää juttua, pahoitteluni.
Tämä siis jos UTQG on jotenkin, siis edes jotenkin linjassaan , pitäisi Bridgestone ER 300 Bridgestone ER 300 320/A/A olla erittäin kulutuskestävä rengas.
Eli ei kokemusta kyseisistä renkaista Bridgestone ER 300 :sta mutta tosiaan jos UTQG pitää paikkansa pitäisi siis renkaan olla kaiken ymmärryksen mukaan ykkösvalinta kokonaisuudessaan .
Sen verta koville otti omat "mutu-höpinät Bridgen ER300:sta" ( pahoitteluni) että tulen tänne kertomaan vuosien päästä kuinka renkaat kestivät jne. käytössä. Saattaa tietenkin olla että UTQG ei pidä alkuunsakaan paikkaansa mutta sittenhän sen näkee. Perskule pitäisiköhän työntää oma kottero emännälle niin saisi tietää tuloksen pikaisemmin :)

Case, tuo UTQG-lukema ei tule minkään virallisen instanssin testaamana, vaan rengasfirmat itse testaavat (tai testauttavat) renkaansa ja ilmoittavat tuloksensa.

Samaten itse testi-proseduuri on sellainen, että se jättää aika paljon tulkinnan varaa jo sitäkin kautta, että testimatka renkaalla on 7200 mailia - se, antaako tuollainen reilun 11 tkm:n testilenkki todellisia tuloksia sen suhteen, minkä verran rengas kestää elinaikanaan ajoa, on aika kyseenalaista. Ainakin itselläni tuo ensimmäisessä viestissä mainitsemani Nokialainen kului kahtena kesänä hyvinkin epämääräisesti siten, että ensimmäisenä kesänä kului arviolta 30% ja toisena kesänä loput, joten tuollainen 7200 mailin testilenkki olisi omien yksilöideni kohdalla ainakin antanut täysin huuhaa-tuloksia.

Se tosin voipi muuten olla, että tuo UTQG-lukema voisi olla suht käyttökelpoinen, jos vertaa saman valmistajan eri rengasmalleja - voisi kuvitella, että jos tehdas tekee/teettää testejä renkailleen, niin kontrollirengas olisi ainakin sama?

-JJ-

Tapsa:
"Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja.
Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja.

vKokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. Kokeillaan. kappalevaihtoja. "

Onks Tapsalla jokin suurempikin ongelma?

No niin, Bridgestone ER 300:set eturenkaat ovat sitten finaalissa ja ennakoidusta ajosuoritteesta, ajoa kertyi kuitenkin huikeat 25 tkm. Pidin molemmat kesät renkaita samalla akselilla . Takarenkailla "mutu pohjalta" ajoa jäljellä ,arvioltani siis, noin 20 tkm.

Nyt, ensi kesä lähtee käyntiin: edessä Michelin Energy Saver jotka sain niin uskomattoman edullisesti että en malttanut olla kokeilematta ensimmäisiä Misukoita, ja taakse jätetään Bridgestone ER 300:set.

Toisessa autossa joka jo laitettu kiertoon,  olivat alla Toyo Proxes T1R:t mutta sen voi sanoa että Toyo Proxes T1R:ät olivat sekä kestävyydeltään ajo-ominisuuksiltaan ja kokonaisuudeltaan selkeästi paremmat kuin Bridgestonet.

Lisäksi on nyt ollut "testattavana" Mazda CX 7:ssa Continental ContiCrossContact UHP 235/60 R18 107W ja kesällä tuli ajeltua noin 20 tkm. Nämä ovat olleet kulutuskestävyydeltää hyvät , Toyo Proxes T1R:n luokkaa mutta rengasmelu on näiden renkaiden todellinen ongelma joka korostuu entisestäänkin kyseisessä autossa.

Itse ostin rengasliikkeen suosituksesta 245/55 kokoa olevat Hankookit. Olivat erinomaiset. Saman vahvisti Teknarin testi.

GeorgeOrwell kirjoitti

Itse ostin rengasliikkeen suosituksesta 245/55 kokoa olevat Hankookit. Olivat erinomaiset. Saman vahvisti Teknarin testi.

On taas myyjä myynyt renkaat jotka kuluvat nopeasti ja pääsee myymään uudet. Lue autopiltin testi hankook on kyllä hyvä rengas mutta kestää vain 21590 km. kun esimerkiksi satasen halvempi fulda kestää 31540 km. 

Auto meni myyntiin. Renkaat myös. Eli ei ole enää mun päänsärky toi kuluminen. Mutta hyvä pointti silti. Ja muistin tuon profiilin väärin. Se taisi olla 245/50 tai joku vastaava. Continentalit olis maksanut ihan järkyttävästi enemmän.

Hae keskusteluista

Hae keskusteluista

Hae auton tiedot

Hae auton tiedot

esim. Honda Civic

Osta testiraportti

Osta testiraportti

Uutiskirje

Uutiskirje

Tilaa Tuulilasin ilmainen uutiskirje.

RSS-syötteet

RSS-syötteet

Tilaa uutissyöte Tuulilasin aihealueesta.

Kerro mielipiteesi

Kerro mielipiteesi

Mitä mieltä olet ajatuksesta- "Alkolukko pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin"?:

Tuulilasi Facebookissa

Uusimmat vaihtoautot Autotalli.comissa

Autotalli.com