Audi A6 vai BMW 5er vai MB E (~2004-06) ?

Perheen Ford Focus on jäämässä pieneksi ja tarvetta olisi isommalle farkulle. Omasta mielestäni järkivalinta olisi VW Passat, mutta vaimo haluaisi, että hankitaan saman tien premium-merkki. Itseäkin ajatus houkuttaisi, ei siinä mitään.
Käytännössä valinnat rajautuisivat saksalaisiin merkkeihin seuraavasti:

- Audi A6 Avant 3.0 TDI Aut. (Quattro?)
- BMW 530DA Touring
- M-B E280/E320 CDI T Aut.

Vuosimallina tulisi olemaan noin 2004-2006, moottorina diesel ja vaihteistona automaatti. Ajo jakaantuu matkaajon ja kaupassakäynti/harrastusajon kanssa aika lailla puoliksi. Tavaratilaan pitäis mahtua lastenrattaiden lisäksi muutakin sälää.

Kaikkihan ovat laatupelejä, mutta mikä näistä kannattaisi hankkia ja miksi? Onko joku selvästi parempi kuin muut? Muistaakseni jossain AutoBildin testissä A6 voitti Bemarin kokonaisuutena, mutta Bemarissa oli parempi alusta ja moottori.
Mites esim. tilankäytön suhteen, missä on parhaat tilat matkustamossa ja entä tavaratilan käytettävyys?

Näistä autoista Audi ja BMW on tällä hetkellä kärjessä, Mersu on vähän mustana hevosena. Kaikkia käydään toki kokeilemassa.

Olen katsellut sekä Suomen että Saksan hintoja ja näyttäisi siltä, että Saksasta itse hakemalla säästäisi n. 4-6 tuhatta euroa. Joten varmaan matka käy kohti Saksanmaata sitten kun päätös tehdään.

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen! :-)

kailinds kirjoitti
Perheen Ford Focus on jäämässä pieneksi ja tarvetta olisi isommalle farkulle. Omasta mielestäni järkivalinta olisi VW Passat, mutta vaimo haluaisi, että hankitaan saman tien premium-merkki. Itseäkin ajatus houkuttaisi, ei siinä mitään.
Käytännössä valinnat rajautuisivat saksalaisiin merkkeihin seuraavasti:

- Audi A6 Avant 3.0 TDI Aut. (Quattro?)
- BMW 530DA Touring
- M-B E280/E320 CDI T Aut.

Vuosimallina tulisi olemaan noin 2004-2006, moottorina diesel ja vaihteistona automaatti. Ajo jakaantuu matkaajon ja kaupassakäynti/harrastusajon kanssa aika lailla puoliksi. Tavaratilaan pitäis mahtua lastenrattaiden lisäksi muutakin sälää.

Kaikkihan ovat laatupelejä, mutta mikä näistä kannattaisi hankkia ja miksi? Onko joku selvästi parempi kuin muut? Muistaakseni jossain AutoBildin testissä A6 voitti Bemarin kokonaisuutena, mutta Bemarissa oli parempi alusta ja moottori.
Mites esim. tilankäytön suhteen, missä on parhaat tilat matkustamossa ja entä tavaratilan käytettävyys?

Näistä autoista Audi ja BMW on tällä hetkellä kärjessä, Mersu on vähän mustana hevosena. Kaikkia käydään toki kokeilemassa.

Olen katsellut sekä Suomen että Saksan hintoja ja näyttäisi siltä, että Saksasta itse hakemalla säästäisi n. 4-6 tuhatta euroa. Joten varmaan matka käy kohti Saksanmaata sitten kun päätös tehdään.

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen! :-)

Kaikki kolme hyviä autoja.

Osta loppuvuoden 2006 E 280 CDI mersu, facelift versio. Päivitä suomessa muutamalla satasella siihen 320 CDI: n tehot (auto täysin identtinen 3,0 litran V6, tehtaalla vaan laitettu pliisumpi softa 280 CDI: n.

Osta saksasta merkkiliikkeestä kolaroimaton, hyvinvarusteltu ( väh. avantcarde + 7 geartronic ) ja mb huollettu takuu-auto.
Tälläinen auto poikkeaa aika paljon suomiclassic 200 CDI: stä, myös ajo-ominaisuuksien puolesta (Esim parametriohjaus, jossa ohjausvaste säätyy nopeuden mukaan... dynaamisempi urheilualusta avantcardessa ...ym.... ). Suomessa on tälläistä autoa hankala päästä koeajamaan, vain karvalakkiclassic rivi4 tarjolla.

PS. Peräkontti sedanissa myös iso; lisäisi valinnanvaraa, jos sedan käy...

Mitenkäs se Mersun vaihdelaatikon öljyn ja jäähdytysnesteen sekoittuminen? Olikos siinä jokin tietty vuosimalli tai jäähdyttimen valmistaja, jonka avulla sai tämän todella kalliin vian väistettyä?

Entäs Bemarin kaasuläppiä syövä kuutosdiesel? Kaasuläpät tjsp neuvotaan otattamaan omatoimisesti pois tai uhkana on koneen täystuho. Onko tässäkin jokin tietty vuosimalli, jonka jälkeen asia on kunnossa? 

Kokemukseni mukaan on MB paras vaihtoehto. Osta auto Saksasta MB:n omista myymälöistä, niin saat vielä kaupan päälle 1-2 vuoden takuun autolle. Takuuta voit jatkaa vuosittain aina 200.000 km:iin asti, kun viet auton säännöllisesti MB:n huoltoon, kun aika on. Myydessäsi autoa on tämä kova sana.

hemi8 kirjoitti
Mitenkäs se Mersun vaihdelaatikon öljyn ja jäähdytysnesteen sekoittuminen? Olikos siinä jokin tietty vuosimalli tai jäähdyttimen valmistaja, jonka avulla sai tämän todella kalliin vian väistettyä?

Koskee noin ensimmäisen 10 kk aikana valmistettuja autoja (vm. noin 11/2002-9/2003), joissa valeon syyläri/lauhdutin. Vaihteisto-öljy kiertää syylärin läpi, jossa ollut liitoksessa viallista o-rengasta. Jos ajoa jatketaan kyllin kauan vaihteisto öljyssä glykoolia seassa, epätasaisesta vedosta välittämättä, tulee ongelmia kyllä. Mikäli heti huuhtelee vaihteistosta glykoolin ja korjaa o-rengasvaurion (behrin lauhdutin), selviää vähemmällä.
Jos ajaa karuun loppuun asti, tehdas maksaa puolet kuluista yhä.

Entäs Bemarin kaasuläppiä syövä kuutosdiesel? Kaasuläpät tjsp neuvotaan otattamaan omatoimisesti pois tai uhkana on koneen täystuho. Onko tässäkin jokin tietty vuosimalli, jonka jälkeen asia on kunnossa? 

Jep, tutulla tuli täystuho -03 530 D bemuun ko. syystä (imusarjasta kone nielaisi ilman ohjausläppien osia), noin 120 000 km mittarissa. Osti itse uuden moottorin... 

Kiitokset kommenteista!
Olen tässä lueskellut netissä olevia testejä, ja vaikka Audi ja BMW on ne yleensä voittaneet, niin MB alkaa kyllä kiinnostamaan enemmän ja enemmän. Varsinkin tavaratila (jota meillä tarvitaan lastenvaunujen sekä harrastusvälineiden vuoksi paljon) on paljon suurempi kuin esim. 5-sarjan Bemarissa ja mukavuuskin on ilmeisesti Mersussa omaa luokkaansa.

Tuo E280 on tosiaan sitten paljon järkevämpi hankinta, ei tartte maksaa preemiota 320:sta. Mites ne ennen faceliftia olevat 2006:t, onko kone niissä eri ja mitä tärkeitä/tarpeellisia muutoksia faceliftin kautta tuli jonka vuoksi kannattaa ostaa faceliftattu versio?
Katselin, että ainakin joissain 2006 E280:ssa on 5-vaihteinen automaatti, kun 320:ssa on 7-vaihteinen.

Mitäs varusteita Mersussa kannattaa ehdottomasti olla ja mitkä on sellaisia, että kannattaa jättää pois (=ongelmia aiheuttavat)? Tosiaan Avantgardena saisi olla ja mielellään vielä sport-paketilla. Itse olen ajatellut, että parkkitutka sekä xenonit on ehdottomat varusteet, nahkapenkeistä ja kattoluukusta, yms. voi sitten tinkiä.

kailinds kirjoitti
Kiitokset kommenteista!
Olen tässä lueskellut netissä olevia testejä, ja vaikka Audi ja BMW on ne yleensä voittaneet, niin MB alkaa kyllä kiinnostamaan enemmän ja enemmän. Varsinkin tavaratila (jota meillä tarvitaan lastenvaunujen sekä harrastusvälineiden vuoksi paljon) on paljon suurempi kuin esim. 5-sarjan Bemarissa ja mukavuuskin on ilmeisesti Mersussa omaa luokkaansa.

Tuo E280 on tosiaan sitten paljon järkevämpi hankinta, ei tartte maksaa preemiota 320:sta. Mites ne ennen faceliftia olevat 2006:t, onko kone niissä eri ja mitä tärkeitä/tarpeellisia muutoksia faceliftin kautta tuli jonka vuoksi kannattaa ostaa faceliftattu versio?
Katselin, että ainakin joissain 2006 E280:ssa on 5-vaihteinen automaatti, kun 320:ssa on 7-vaihteinen.

Mitäs varusteita Mersussa kannattaa ehdottomasti olla ja mitkä on sellaisia, että kannattaa jättää pois (=ongelmia aiheuttavat)? Tosiaan Avantgardena saisi olla ja mielellään vielä sport-paketilla. Itse olen ajatellut, että parkkitutka sekä xenonit on ehdottomat varusteet, nahkapenkeistä ja kattoluukusta, yms. voi sitten tinkiä.

Testeissä yleensä mersusta se edullisin  versio pikkukoneella, koska vastaavalla varustelulla kalliimpi kuin audi ja bmw.

Suosittelen ehdottomasti faceliftiä, mutta toki 05-06 mallit jo myös hyviä. Niissä vielä rivi 6; hyvä kone, mutta V6: sta saa turvallisesti ( 280 hp ja 620 Nm, hiukkassuodatin yhä käytössä: www.powerflash.fi ) ohjelmalla enemmän tehoa.

Itsellä myös nahkasisusta, iso navi, parkkitutkat, 7- G, avantcarde, parametriohj.kattoluukku, xenon... näissä facelifteissa ei ole tyyppiongelmia.

Ilma-alusta on kaikilla automerkeillä pitkänpäälle vikaherkempi; mb: n avantcarde rautajousialusta on hyvä. Rautajousi iskunvaimentimet tyypillisesti vielä 400 000 km ajetuissa alkuperäiset...

Avantcarde alusta vakio vanteilla ja 245/45-17 renkailla  on vielä varsin mukava meidän huonoilla teillä. 18 tuuman sport alusta ehkä paremmin edukseen keskieurooppaisilla ehjillä teillä; makuasia.

Terve,
Jos todella olet kaivertanut graniitissa että täyty olla Audi BMW tai MB ei ole mitä komentia. Jos minä olisi sinä ehkä ajattelisin Hyundai santa fe diesel. On todella hyvää jämäkkä sporttinen ja mahdollisuudet ei loppu koskaan. Sitä paitsi vaikka käytetty on varmasti pari kolme vuotta takkua jäljellä

kailinds kirjoitti
Kiitokset kommenteista!

Takaloosteri on joo Mersussa varsin iso. Mukavuus on jo makuasia, käy ihmeessä koeajamassa molemmat. Omasta mielestäni Bemu on parempi ajaa, varsinkin ohjaustuntuma on hieno. Mersussa ohjaus on perinteinen siirappimainen ja huonosti palauttava. Tottumiskysymys. Vaikka mun -04 E500:ssa on yli 300hv ja alusta (ilmajousitus ja iskarit) säätyvät "sport"-asentoon niin silti jotenkin tuntuu että edellinen X3 Bemu oli vakkarinakin urheilullisempi ajettava :) Matka-autona Mese on erittäin mukava.

Pieni miinus Mersulle siitä että takaluukin lasi ei aukea erikseen. Tuo on aivan yliveto jos pitää roudata silloin tällöin isompia tavaroita.

kailinds kirjoitti

Faceliftin jälkeenkin nelivedot ovat 5-vaihteisia. Dieseleistä en osaa sanoa muuta kuin että hevosmiesten tietotoimiston mukaan 280 CDI:n ja 320:sen ero on softassa. Mene ja tiedä.

kailinds kirjoitti

Koeaja tuo sport-paketti ensin jos meinaat rautajousilla olevan auton hankkia.

Mun mielestä ehdottomia:

- parkkitutka (toimii hyvin)
- sähköinen takaluukku
- webasto (se on tehtaan varusteena radiokauko-ohjattu), kannattaa ehdottomasti asentaa autoon ylläpitolaturi (ts. auto liekaan jolloin akku latautuu ja moottori + sisätilat lämpiävät webastolla)
- neliveto (eipä tarvi jäädä mihinkään sudittelemaan)
- huolenpitosopimus, mikäli semmoinen autossa jo on
- tuplaxenonit

Kivoja:

- navi (Comand APS navi toimii todella hyvin)
- hifit (harman/kardon logic7)
- sähköpenkit muistilla
- nahkajakkarat jos on tuuletus
- nelialueilmastointiautomatiikka ainakin toimii todella hyvin, tiedä sitten miten hyvä se vakkariautomatiikka on

Turhia:

- tavallinen kattoluukku. Panoraamaikkuna voisi mennä tuonne kivat lelut-osastolle :)
- easy pack liukuva takatilan lattia
- ipod liittymä. Ainakin toi mun on liian kankea käyttää, ja 3.5mm aux input plugi taitaa olla vakkari kaikissa malleissa.
- analoginen TV :)

Handsfree voi olla pre-facelifteissä hiukan haastava. Bluetooth-jälkiasennus voi maksaa kosmisia summia, tosin Saksasta kuulemma saa palikoita joilla olemassaoleva esim. Nokia 6310 setti saadaan bluetoothiksi. Facelifteissä tilanne kait parempi. Samaten isofix-kiinnikkeiden jälkiasennus on aivan järjettömän kallista. Tosin mese.fi-foorumilla joku taisi tehdä tuon itse. Halvempaa on ostaa turvavöillä kiinnittyvä setti jos isofixit puuttuvat ja toukkia pitää roudata...

Airmatic DC (säätyvä jousitus ja iskunvaimennus) on vähän oma juttunsa -- mukava vehje paitsi silloin kun se menee rikki jolloin korjaus ja vianetsinä mak$aa. Napista voi nostaa maavaraa mökkitielle.

Pre-faceliftin sähköjarrut (SBC) on hiukan jokeri, joidenkin kyynikoiden mielestä pari tonnia maksava keskusyksikkö on uusittava joka toinen kevät tms. Itsellä ei ole ollut ongelmia, ovatpa vaan erittäin hyvin toimivat ja tehokkaat hidastimet.

Omassa Mersussani vikoja on ollut mielestäni hiukan liikaa. Mm. pari keskikonsolin kytkinpaneelia on vaihdettu, laturi kerran hajonnut, etupään niveliä (lue: jumalattoman kalliita tukivarsia) mennyt jo 80t kohdalla, Airmaticin kompura ym. Huolenpitosopimus on ollut vähän turhankin hyvä diili. 

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan ennen tammikuu 2004 ovat jotenkin vikaherkempiä. Vedet ja öljyt joskus miksaava syylärirakenne vaihtui kait joskus 2004-5. Lisätietoja: www.mersuforum.fi ja www.mese.fi. Bemuista lisäinfoa saanee yhä www.btcf.fi:stä.

Seuraavaksi ostan varmaan taas Bemun.

Harriba tuo tuossa asioita esille, joiden vuoksi ei kannata katsella kuin facelift - versiota. Nivel ym probleemat koskevat nimenomaan 02-04 malleja.

Ajettavuus riippuu nimenomaan varusteista (alustavariaatio, renkaat, vanteiden offsett). Kävin nykyistä autoa harkitessani ajamassa myös uuden esittely 530D: n  ja A6 3.0 TDI:n. Ne ovat myös hyviä ajaa, mutta pidin tätä nykyistä autoani parempana ajaa. Siinä on se parametriohjaus ja urheilualusta; palauttaa ihan riittävästi (mb tekee ohjauksen hieman toisin kuin muut, tavoitteena mahdollisimman hyvä vakaus kovassa nopeudessa / urissa ) ja siirappia tässä autossa on enintään vaimon kauppakassissa peräkontissa...:-) ohjauksen perusgeometria muuttui myös faceliftin yhteydessä.

Minulla on ollut myös -04 E mercedes; suosittelen siis 06-> facelift versiota sinulle. Itselläni siinä on nyt 86 000 km mittarissa, ainoastaan renkaat on jouduttu siihen uusimaan.

Miten on oletko ajatellut Chrysler 300C farmaria?

Autossa on Mercedeksen 320 CDI tekniikka ja alusta hyvin pitkälti, vakiona kaikki mitä mieleen tulee mm. xenonit, perän vakiomaavara, sähköpenkit ja korkealaatuiset stereot ym. ym. Chrysler käyttää tosin 5 vaihteista automaattia mitä en oikeastaan pidä pahana, 7 vaihteinen on minun mielestäni "hermostuneempi".

Mersun tekniikan huonona puolena V6 dieseleissä on imusarjan säätömoottorin pettäminen, omasta hajoso 49 000 km kohdalla, onneksi takuuseen. Joutivat vaihtamaan säätömoottorin lisäksi turbon kun purettaessa katkaisivat pari pinnapulttia...

Muuten olen ollut Chrysleriin tosi tyytyväinen jo toinen samanlainen alla. Hinta- laatua ja huomiarvosuhde kohdallaan.

Saksasta pari vuotta vanhan saa tällä hetkellä tosi sopivasti.

59finne

300C tyyllikkään poikkeava muotoilultaan!

Eikös siinä kuitenkin ole väyrysen alusta ( E 210 1995-2001)?

CLS kirjoitti

Siinä uskossa minäkin olen ja 300C:n sisusta ei oikein tunnu kovin 'premiumilta' jos vaimo sitä haluaa.

Aiheen kysymykseen mikä näistä kolmesta? vastaisin BMW tai Mercedes ja valinta noiden välillä menee henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Audi on noita kahta sosiaalisesti hyväksyttävämpi vaihtoehto esimerkiksi työpaikalla(sosialistisessa Suomessa), joka on mielestäni auton ainoa vahvuus kilpailijoihin nähden.

Mämmikoura kirjoitti
CLS kirjoitti

Siinä uskossa minäkin olen ja 300C:n sisusta ei oikein tunnu kovin 'premiumilta' jos vaimo sitä haluaa.

Aiheen kysymykseen mikä näistä kolmesta? vastaisin BMW tai Mercedes ja valinta noiden välillä menee henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Audi on noita kahta sosiaalisesti hyväksyttävämpi vaihtoehto esimerkiksi työpaikalla(sosialistisessa Suomessa), joka on mielestäni auton ainoa vahvuus kilpailijoihin nähden.

Mesessä on se hyvä puoli että kun raksii ne 320CDI 4MATIC kyltit veks, ja AVANTGARDE:n tilalle liimaa Classicit niin voi helposti naapureille ja muille potentiaalisille kadehtijoille vihjaista kyseessä olevan 400 tuusaa ajettu vanha taksi. Lisäpisteitä saa puukuula-istuinsuojasta sekä takaoven kiinnivetokahvasta. Todellinen connoisseur kerää koko potin maalaamalla auton Saksan taksibeigellä.

Mämmikoura kirjoitti

Juu ei 300C:tä, ei oikein miellytä silmää. SRT8 Hemi olis tosin ihan jees ;)

Vaimolle tässä olen puhunut Mersun puolesta teidän vastaustenne perusteella, mutta häntä arveluttaa tosiaan tää sosiaalinen hyväksyttävyys, kun kuulemma Mersu on a) pröystäilevä ja b) pappamainen.
No joku 200 Classic voi olla pappamainen, mutta tuskin 280/320 Avantgarde. Toki Bemarilla on urheilullisempi imago, mutta silläkin on tietty tää juppimaine. Audi on tosiaan neutraalein, mutta ei sillä perusteella valintaa pitäisi tehdä. Audissa mietityttää jakopäähihnan vaihdon kustannukset, se tulee kuitenkin eteen...

Niin se on: jos haluaa "premium"-auton, joutuu todella ostamaan "premium"-auton silläkin uhalla että se näyttää myös naapureista "premium"-autolta. Sellaista vaihtoehtoa ei taida olla, että ostaa auton, jossa on premiumin sisusta ja alusta, ja Passatin tai Anjoviksen kuoret.

Asiallisesti itse ottaisin myös joko bemun tai mesen. Mesessä nimenomaan 2006 alkaen.

tyhjä kuva kirjoitti
Niin se on: jos haluaa "premium"-auton, joutuu todella ostamaan "premium"-auton silläkin uhalla että se näyttää myös naapureista "premium"-autolta. Sellaista vaihtoehtoa ei taida olla, että ostaa auton, jossa on premiumin sisusta ja alusta, ja Passatin tai Anjoviksen kuoret.

Asiallisesti itse ottaisin myös joko bemun tai mesen. Mesessä nimenomaan 2006 alkaen.

Vaihtoehto premiumille sisustan ja alustan osalta löytyy kun valitsee uuden korimallin Skoda Superbin. On voittanut useassa testissä mm. selvästi kalliimman MB E sarjalaisen. Eivät ole naapurit kateellisia vaikka kyseessä onkin käyttäjälleen todellinen Premium-auto. Erityisesti 16" vanteilla ja renkailla auto on todella maukas ajettava ja perheelliselle monikäyttöinen peräkonttiratkaisu on yliveto.
Valitettavasti autoa ei ole juurikaan saatavilla vielä käytettynä. Toisaalta hintataso puoltaa jopa uuden ostoa ainakin verrattuna 2006 vuosimallin E-sarjalaiseen.
Valitettavasti auto ei ollut keskustelun aloittajan listalla, joten kannattaa unohtaa välittömästi. Onhan kyseessä "mikä lie  Itä-Eurooppalainen auto" eikä aito Länsi-Saksalainen laatuauto. :D

Wifferi kirjoitti
tyhjä kuva kirjoitti

Vaihtoehto premiumille sisustan ja alustan osalta löytyy kun valitsee uuden korimallin Skoda Superbin. On voittanut useassa testissä mm. selvästi kalliimman MB E sarjalaisen. Eivät ole naapurit kateellisia vaikka kyseessä onkin käyttäjälleen todellinen Premium-auto. Erityisesti 16" vanteilla ja renkailla auto on todella maukas ajettava ja perheelliselle monikäyttöinen peräkonttiratkaisu on yliveto.
Valitettavasti autoa ei ole juurikaan saatavilla vielä käytettynä. Toisaalta hintataso puoltaa jopa uuden ostoa ainakin verrattuna 2006 vuosimallin E-sarjalaiseen.
Valitettavasti auto ei ollut keskustelun aloittajan listalla, joten kannattaa unohtaa välittömästi. Onhan kyseessä "mikä lie  Itä-Eurooppalainen auto" eikä aito Länsi-Saksalainen laatuauto. :D

Näinhän se tosiaan on. Premium-laatua ei saa ilman premium-imagoakin ja kateellisia naapureita ;)

Superb on oiva auto, tosin sen ajokäyttäytymistä kuormattuna on moitittu surkeaksi. Siitä on tulossa farmarimallikin, joka tulee ilmeisesti olemaan aivan tolkuttoman iso kontiltaan.

Niinpä; ainoa huono puoli mb: ssä on se, että autoni valmistustehdas saattaa todellakin ahdistaa yhä vieläkin lipposslovakiassamme jotakuta... en tiedä, olisiko bemu tässä suhteessa parempi? Audi ehkä olisi...

Toisaalta; elän vain kerran...

PS. Harripan temppu on jo käytössä; poistin moottorin tilavuusmerkinnät peräklontin kannesta jo ennen ensimmäistä kotiin tuloa...

Juu  Audissa mietityttää jakopäähihnan vaihdon kustannukset, se tulee kuitenkin eteen...

kallekuuskymmenta

Älä turhaan sellaista mieti, 3,0 Tdi;ssä on ketju, ei hihna.

Itse vaihdoin monen,monen Mersun jälkeen A6 3,0 Tdi Quattroon 2006,  ja eipä ole Mersua ollut ikävä. Olen tyytyväinen Audiini, autolla on nyt ajettu 160 tkm, ja vaihtuu loppuvuodesta uuteen samanlaiseen. Miellyttävä auto ajaa, kelillä kuin kelillä, suorituskykyä jopa turhankin kanssa, toiminut moitteetta, pari pikkujuttua takuuaikana jotka nekään eivät olleet niin akuutteja että erillisiä korjaamokäyntejä olisivat vaatineet, määräaikaishuoltojen yhteydessä laitettiin, toista oli etenkin näiden viimeisempien Mersujen kanssa, oli vähän luvattoman paljon niitä ylimääräisiä korjaamokäyntejä.

Mutta; Sulla on siinä kolme hyvää ehdokasta, ja maku/tunneasioista kysymys loppupeleissä. Sosiaalinen hyväksyttävyys/ naapurien tai työyhteisön reaktiot omasta mielestäni aivan toisarvoisia detaljeja. Ei kai nyt kukaan ihan oikeasti enää tänä päivänä kenenkään autoja kadehdi?? No, ihan uutta ehkä, mutta jotain muutaman vuoden vanhoja Mersuja, Bemareita tai Audeja on pihat täynnä.

quattro24 kirjoitti

Mutta; Sulla on siinä kolme hyvää ehdokasta, ja maku/tunneasioista kysymys loppupeleissä. Sosiaalinen hyväksyttävyys/ naapurien tai työyhteisön reaktiot omasta mielestäni aivan toisarvoisia detaljeja. Ei kai nyt kukaan ihan oikeasti enää tänä päivänä kenenkään autoja kadehdi?? No, ihan uutta ehkä, mutta jotain muutaman vuoden vanhoja Mersuja, Bemareita tai Audeja on pihat täynnä.

Kiva kuulla, että suomi on vihdoin laskeutunut puusta!

PS. guuatro24 kirjoituksestakin vahvistuu käsitykseni, että ei kannattaisi ostaa niitä mallisarjan ensimmäisiä;  esim. A 6 ja E mallit paljon huolettomampia  facelifteistä eteenpäin kuin mallisarjansa alussa. E - mallissa muuttui 2000 kohtaa faceliftissa (2006).

Kiitokset edelleen kommenteista ja vinkeistä!
Juu, pitää keskittyä facelift-malliin E-mallissa ja Audissakin mieluusti 2006-->. Samoin olen ymmärtänyt, että Bemarin 2006-mallin 530d uudistukset voimansiirrossa ovat ihan merkittäviä (parempi vaihdelaatikko, uudessa moottorissa enemmän tehoa ja pienempi kulutus, jne).

Jos vaimosi todella halua "premium" merkin,kysy häneltä pankkisaldo!Sen on syytä olla hyvä jos todellakin aiotte ostaa

"merkki tuotteen"!Itse olen kokeillut kaikki mainitsemasi.Audi oli ihan kiva,Bemari kulki kuin raiteilla ja Mersu meni omia

teitään!Mutta ei ilmaiseksi!Audi makoili korjaamolla odottamassa varaosia,Bemarissa vaihdettiin puolet alakerrasta joka huollossa ja

Mersu yllätti tonnin pikkuvioilla,jotka kuulemma kuluivat malliin!

Jos vaimollesi ei kelpaa mikään tavallinen ja haluat silti tehdä hyvän kaupan,käykää katsomassa premium japseja,Lexuselta ja

Toyotalta löytyy varmasti enemmän vastinetta rahoillesi,kuin mainitsemaltasi saksalaisilta!

Iravilla uusi nimimerkki?

Ei ole Iravi, hän on nytkin linjoilla suomalaisena.

Gontzolle pieni ohje: älä vaihda itse riviä enterillä, anna rivin vaihtua automaattisesti. Pysyy teksti helpommin luettavana.

Eikös Tapsakin ole suomalainen ja useimmat muutkin tällä palstalla?

Suosittelisin bensamoottoria, jos et ammatiksesi aja suuria määriä. Huolettomampaa, halvempaa ja ympäristöystävällisempää.

Sinuna pitäisin focuksen ja vaihtaisin vaimon.

Eikös noissa premiumvehkeissä arvo putoa aika nopeasti? Ainakin uudesta lähtien niissä putoaa arvo aika rajusti. Osa väittää premiumautojen huollon olevan saman hintaisia kuin muissakin autoissa. No osat kyllä maksavat premium merkeissä enemmän kuin muissa merkeissä, näin päättelisin.

Aiheesta hieman poiketen, kävin eilen Espoon Motonetissa ja valitsin pyyhkijänsulkia, Bosch pari maksoi minulle 49.90 euroa (minulla on vanha BMW 5-sarja E34) ja jollekin toiselle ei premium merkille mielestäni samankaltainen pyyhkijänsulkapaketti maksoi vain 39.90 euroa. No kympin ero, mutta kymppi se rahaakin on. Miten mahtaa olla muissa osissa hinnan ero?

No sinänsä premiumauto on parempi valinta pelkästään sen takia, koska niissä on yleensä paremmat moottorit. Muotoilu on tyylikkäämpää ja materiaaleihin on panostettu enemmän kuin perusautoissa. Premiumautot saattavat myös olla rengasmelultansa ja muutenkin melultansa hiljaisempia.

Itse olen myös katsellut kyseisiä autoja/malleja, mutta niiden hinnoittelu on aivan metsässä. Taulukoiden mukaan esim 530d -04-05 pitäisilähteä n.20-22000€:lla, mutta kyllä ainakin pyynnit on 25-30T€- *Mutta eihän se ole hullu joka pyytää vaan.... Siispä ajellaan vielä Volvolla, jollaisia muuten saa 10000 halvemmalla kuin vastaavia MB,BMW,Audi.

MInä haluaisin W116-korisen 450SEL Mursun mutta takaluukkuun laittaisin lukemaan 200D. Se olisi härskiä.
Jos kromit riisuisi pois niin se menisi täydestä suurimpaan osaan kateellisia kansalaisia jopa käynnissä ollessaankin.

• 1
  • 2
Hae keskusteluista

Hae keskusteluista

Hae auton tiedot

Hae auton tiedot

esim. Honda Civic

Osta testiraportti

Osta testiraportti

Uutiskirje

Uutiskirje

Tilaa Tuulilasin ilmainen uutiskirje.

RSS-syötteet

RSS-syötteet

Tilaa uutissyöte Tuulilasin aihealueesta.

Kerro mielipiteesi

Kerro mielipiteesi

Mitä mieltä olet ajatuksesta- "Alkolukko pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin"?:

Tuulilasi Facebookissa

Uusimmat vaihtoautot Autotalli.comissa

Autotalli.com