Audi A4 1.8 Avant Business kestotestissä

21.09.2010 |
Audi A4 1.8 Avant Business kestotestissä

Yhteinen vuosi Audi A4 Avantin kanssa on ohi. Matkan varrelle osui niin lööppikohua kuin peltitöitäkin. Lisäksi saatiin vastaus siihen tärkeimpään kysymykseen: onko korkealle hankintahinnalle oikeasti katetta? (Tuulilasi 9/2010)

Laajasta A4-mallistosta testiin valikoitui 1.8-litrainen 118 kW:n tehoinen bensaturbo. A4:n hankintaa harkitsevien kannattaa unohtaa Audin normaalihinnasto ja suunnata katseensa rinnakkaiseen Business-hinnastoon.

Näitä työsuhdeautoilijoille räätälöityjä paremmin varusteltuja ”veronkierto- versioita” on nykyissten määräysten mukaan myytävä myös yksityisasiakkaille, joten ei ole mitään syytä pitäytyä karvalakkiversioissa.

 Meidän tapauksessamme Business- version hintalisä on alle viisisataa euroa. Tällä panostuksella saa autoonsa muun muassa ksenonvalot, vakionopeudensäätimen sekä kevytmetallivanteet. Lisäksi pakettiin kuuluvat sähköinen paikallaanpitoavustin, säädettävä keskikyynärnoja, ajotietokone sekä nahkapintaiset ohjauspyörä ja vaihdekepinnuppi.

Business-varustelun lisäksi Audiamme oli kuorrutettu sivuikkunoiden kiiltolistoilla ja kirkkailla kattokaiteilla. Metallivärin ja ajonopeuden mukaan säätyvän Servotronic- ohjaustehostimen kera auton kokonaishinnaksi muodostui messevät 42 956 euroa.

 

Audilla ajo maistuu, mutta ihan ilmaista se ei ole.

Audimme arvosta suli kahdentoista kuukauden aikana yli 7 500 euroa. Euroina lasku tuntuu kovalta, mutta prosentteina mitattuna arvonalenema on keskimääräistä vähäisempi 17,8 prosenttia. Arvonalennusta vauhditti osaltaan se, että vuonna 2010 A4-mallin saa kaupasta 1 178 euroa viime vuoden vastaavaa aikaa edullisemmin.

Polttoaineenkulutus on auton kokoon ja tehoon nähden odotetulla tasolla. Bensaa paloi kestotestin aikana keskimäärin 8,15 litraa sataa kilometriä kohden. Yli viidenkymmenen tankkauksen litrahintahaarukka liikkui 1,269–1,459 euron välillä. Kalleinta polttoainetta oli odotetusti Lapissa ja halvinta pääkaupunkiseudulla. Vuoden A4- bensat maksoivat yhteensä 3 318 euroa.

Ylimääräiset korjauskustannukset eivät aiheuttaneet suurta lovea lompakkoon. Uusi vilkkupolttimo maksoi kaksi euroa ja litra Long- Life- öljyä 25 euroa. Pakettiautoilijan aiheuttama lommo A4:mme takalokasuojaan korvattiin vastapuolen vakuutuksesta. Rengaskustannuksetkin pysyivät järkevän rengaskoon vuoksi kohtuullisina. Kolmenkympin määräaikaishuolto lisäsi kustannuksiin oman osansa.

 

Lasit ja maalipinta

Metallihohtoinen hopeaväri sopii hyvin Audin muotoihin, eikä paljasta likaisuuttaan kovin herkästi. Maalipinta on pysynyt hyväkuntoisena, ainoastaan konepellin muutama pieni kiveniskemä ja naarmu oikeassa takaovessa kielivät käytöstä. Terävä ja ulottuva keulaspoileri on alapuolisista naarmuista päätellen toiminut talven aikana myös lumiaurana.

Moottori

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

1,8-litrainen turbomoottori antaa Audille vahvan luonteen. Voimaa on alakierroksilta lähtien tukevasti käytössä. VW-konsernin tuotteille tyypilliseen tapaan myös 1.8 TFSI syö jonkin verran öljyä. Meidän yksilömme vaati 30 000 kilometrin aikana ekstravoitelua kahden litran verran.

Sisustus

Audin sisustus kielii vahvasta laadusta. Vaikeasti mitattavissa oleva ”premium-tunne” on vahvasti läsnä. Materiaalit tuntuvat kestävän hyvin kulutusta. Kumiset lattiamatot on helppohoitoiset, ja kiinnitysnastojen ansiosta ne pysyvät paikoillaan.

Kori

Kori on iskussa, sillä ovet toimivat kassakaappimaisen tukevasti sulkeutumisääntä myöten. Takaluukun pumput tosin menettävät tehoaan kovimmilla pakkasilla. Ylimääräisiä nitinöitä ja natinoita ei kuulu.

Renkaat

Renkaiden kuluminen on ollut tehokkaalle etuvetoautolle tyypillistä, sillä etutassut ovat kuluneet takanakkeja enemmän. Vajaa 15 000 km ajetuista talvirenkaista on kuitenkin vain yksi nasta päässyt karkuteille. Edessä urasyvyys on keskimäärin 7,7 mm ja takana 8,9 mm. Kesärenkaissa pintaa on jäljellä edessä keskimäärin 5 mm, takana 6 mm.

Jarrut ja jousitus

Jarrupalat ja -levyt ovat hyvässä kunnossa ja ne kestävät vielä paljon kilometrejä. Iskunvaimentimissakaan ei ole vuotoja.

Alusta

Alusta on moitteettomassa kunnossa. Käyttäjät ovat olleet varovaisia – runsailla muovikoteloilla vuoratussa pohjassa ei ole todisteita kiinnijäämisistä.

Voimansiirto

Kuusivaihteinen manuaalilaatikko toimii moitteettomasti. Vaihteensiirto on täsmällinen ja synkronointi pelaa nopeissakin vaihdoissa erinomaisesti. Kytkinpolkimen liike on pitkä. Vuotoja ei havaittu.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.