Kestotestin loppuraportti: Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105 DSG

16.08.2014 | Pasi Piironen
Kestotestin loppuraportti: Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105 DSG

Vuosi Skoda Octavian kanssa osoitti, etteivät sen saavuttamat testi- ja vertailumenestykset ole olleet onnenkantamoisia.

Skoda Octavian kestotesti puhallettiin käyntiin viime vuoden elokuussa. Kolmannen sukupolven tsekittären ottaminen kestotestiin oli niin sanotusti pakkovalinta. Onhan auto vakiinnuttanut asemansa yhtenä Suomen myydyimmistä malleista, eikä loppua taida olla näkyvissä ihan lähiaikoina, sillä se on tänä vuonna napannut ykkössijan viitenä ensimmäisenä kuukautena.

Octavian laajasta mallivalikoimasta hihaan tarttui Elegance-varusteltu farkku eli Kombi-malli. Liftback olisi yhtä hyvin käynyt pirtaan, mutta maahantuoja uskoi farkun nousevan näistä kahdesta suositummaksi. Voimalinjaan valikoitui usein koetettujen TSI-moottorien sijaan 1,6-litrainen turbodiesel seitsenvaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kera.

Kattavan Elegance-varustelun ansiosta lisävarustelistalta poimittiin mukaan vain kaista-avustin, MDS-ajoasetuksen valintatoiminto, tavaraverkko, irtokangasmatot sekä Race Blue-metalliväri. Tarkoituksena oli varustaa auto myös aktiivisella vakionopeudensäätimellä, mutta sitä ei tuotannon alkupään autoihin ollut vielä saatavilla 1.6 TDI -moottorin yhteyteen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mitään suuria yllätyksiä kestotestin ensimmäiset päivät eivät synnyttäneet, sillä tuote oli jo tuttu talvisesta testistämme (TL 5/13). Tuolloin Octavia osoitti vahvoilla otteillaan edustavansa luokkansa kärkeä melkeinpä kaikilla arvioitavissa olevilla osa-alueilla, eikä mielipiteitä ollut syytä muutella ainakaan huonompaan suuntaan ensimmäisten kesäkilometrien perusteella.

Lue Tuulilasin numerosta 10/2014 miten Skoda Octavia Combi selviytyi kestotestin lopputaipaleesta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.