Kestotestissä Opel Astra

21.05.2011 |
Kestotestissä Opel Astra

Astra läpäisi Kestotestin puhtain paperein. Korjauksia tai öljyn lisäyksiä ei tarvittu, suorituskykyä oli riittävästi ja taloudellisuuskin oli kohdallaan. Niinpä Vuoden Autoksi Suomessa 2011 valitsemamme Astra jätti poikkeuksellisen hyvän kokonaisvaikutelman.

Uusi keskiluokan Opel on aina ollut Kestotestin kannalta auto, joka on pakko ottaa mukaan. Astralle on aina voitu odottaa hyvää menestystä. 2000-luvulla sen menestys myyntitilastoissa on kuitenkin ollut hieman heikompaa.

Menekin vähenemisen tärkeimpiä syitä on ollut kaksi. Ensinnäkin ostajien mielenkiinto on kohdistunut hieman suurempiin autoihin. Toinen syy oli 90-luvun loppupuolella kärjistynyt amerikkalaisen kvartaalitalousjohtamisen ulottuminen oikein kunnolla Opeliin. Lyhytnäköisillä toimilla parannettiin voittoa ja heikennettiin laatua.

Politiikan lyhyet jäljet havaittiin jo vuosia sitten, ja Saksassa alettiin kiinnittää huomiota laatuun. Maine kuitenkin laahaa vuosikausia jäljessä, ja siitä Opel joutui kärsimään. Kun vielä GM:n outo mallistopolitiikka USA:ssa vei koko yhtiön konkurssiin, epävarmuus heikensi tilannetta entisestään.

Nyt tilanne on vakiintunut, ja vaikka Opel tekee edelleen tappiota, kurssi on kääntynyt parempaan suuntaan. Tieto laadun paranemisesta alkaa vähitellen levitä.

Kunnossa on

Testin päätyttyä Astra on sellaisenaan valmis jatkamaan taivalta. Parissa kohdassa paistaa vaalea pohjamaali lohjenneen pintamaalin alta.

Lasit ja maalipinta

Muutamista hurjista pamauksista huolimatta tuulilasiin ei ole tullut suurempia vaurioita. Maalipinnassa on jonkin verran mikroluokan naarmuja, jotka lienevät peräisin lumien harjaamisesta kuraisen auton pinnalta.

Moottori

Moottori on hienossa kunnossa, vuotoja ei ole. Tehoa on reilusti liikaa, mistä ei suinkaan ole mitään syytä valittaa.

Sisustus

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sisustuksen tumma väri armahtaa melkoisesti. Silti Astra on siisti myös sisältä, eikä verhouksissa näy kulumia.

Kori

Ulkopinta on liki moitteettomassa kunnossa, vain takapuskurin vasemmassa päässä ja oikean takalokasuojan kaaren alareunassa on pieniä pilkkuja, joista maali on lohjennut.

Alusta

Alustassa ei ole karilleajon merkkejä. Pohjassa on jopa suoja-ainetta, tosin takaakseliston paikkeilta taaksepäin pohjassa on vain maalia. Kevyt lisäsuojaus olisi siis paikallaan.

Renkaat

Continentalin kesärenkaat kuluivat yllättävän vähän, jäljellä on vielä miltei kolme neljäsosaa pinnasta. Talvirenkaat ovat säästyneet vieläkin paremmin, kulutettavasta urasyvyydestä on lähtenyt vasta alle kymmenesosa.

Voimansiirto

Jos oikein tarkkaan tutkitaan, pientä hikoilua on aavisteltavissa vetopyörästön akselitiivisteiden tienoilla. Vaihteisto toimii hyvin ja riittävän herkästi.

Jarrut ja jousitus

Jousituksessa ei ole moittimista, iskunvaimennus toimii kuten pitääkin. Jarrut ovat päässeet helpolla ja pelaavat mainiosti.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.