Kestotestissä Skoda Superb

11.06.2011 |
Kestotestissä Skoda Superb

Superb taittoi Kestotestin ilman isompia kommelluksia, vaikka talven julmat pakkaset koettelivat sekä matkustajia että akkua. Pieni moottori selvisi isosta taakastaan kepeästi. (Skoda Superb Combi 1.4 TSI Ambition)

Kestotesti lähti käyntiin alkukesästä varsin vauhdikkaasti. Kesäkuun aikana kilometrejä kertyi reilut 4 000 ja heinäkuussa vielä tuhat enemmän. Huomasimme nopeasti, että vaikka Superb hieman haeskeleekin puuskaisessa sivutuulessa, se on mainio matkantekijä.

Pitkäakselivälinen auto keräsi maantietaipaleilta kiittäviä kommentteja, mutta monen testikuljettajamme mielestä Superb sopii myös taajamiin. Sukkulamainen auto ei ole äärettömän leveä, joten sitä on koripituudesta huolimatta näppärä pyöritellä myös ahtaammilla kaduilla ja parkkipaikoilla.

Superbin takatilat ihastuttavat lapsiperheitä, sillä lastenistuimien asettelu taakse ei kutista etutiloja nimeksikään. Toisaalta mallin tavaratila saa osakseen kritiikkiä, sillä lastenvaunut ja viikonlopun tarvikkeet täyttävät kontin ääriään myöten. No, löytyyhän takamatkustajien jalkatiloista vielä jonkin verran käyttökelpoista tilaa.

Takasivuovien aurinkoverhot ovat lapsiperheelle mieleinen varuste. Niiden ansiosta perheen pienimpien ei tarvitse kärvistellä matkan aikana suorassa auringonpaisteessa.

 

Superb on periaatteessa kunnossa, mutta osaan vioista ei löydy ratkaisua. Ehkä ne onkin miellettävä ominaisuuksiksi.

Lasit ja maalipinta

Tuulilasi on melko hyvässä kunnossa. Siinä on muutama juuri ja juuri havaittavissa oleva kiveniskemä, ja pyyhkimet ovat jättäneet lasiin aavistuksenomaisia pintanaarmuja. Maalipinta on vieläkin paremmassa iskussa, sillä siinä ei käytännössä ole edes naarmuja. Superbin väri on meikäläisiin oloihin sopiva, sillä kevyt pintalika ei erotu siitä kovin selvästi.

Moottori

Moottori ei vuoda nesteitä, vaikka onkin kuluttanut litran voiteluöljyä 30 000 kilometrin aikana. Tehoa löytyy hieman yli luvatun. Moottoria vaivaa aaltoileva nykiminen alle 3 000 r/min -alueella, mihin ei ole huollon tai maahantuojan mukaan löydettävissä ratkaisua. Lisäksi kylmäkäynnistysten jälkeiset ensimmäiset liikkeellelähdöt saavat pakkaskeleillä moottorin tuprauttelemaan sankkaa mustaa savua. Pätkäajo kovilla pakkasilla sai myös akun ottamaan siipeensä: akku todettiin huollossa puolikuntoiseksi, mutta tuossa kunnossa se ei vielä mene takuuseen.

Sisustus

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sisustus on siisti ja nuhraantumaton. Ovien vaaleat sisäkahvat tummuivat hieman vuodessa, mutta lika irtosi pesemällä. Istuinmateriaalit kestävät kulutusta, eivätkä tuolit ole nukkaantuneet. Virran ulosottopistoketta käytettäessä irti nykäisty puhelimen laturi on ilmeisesti osunut tuhkakupin takana olevaan kromattuun listaan, sillä listasta on lohjennut pieni pala.

Kori

Ulkopinta on muutamaa pikkuvikaa lukuun ottamatta siisti. Konepellin etureunassa on yksi kiveniskemä, helmapellissä kuljettajan oven alla muutama painauma ja oikeassa takalokasuojassa kaksi juuri ja juuri havaittavaa parkkipaikkakolauksen jälkeä.

Renkaat

Runsasluminen talvi on päästänyt nastarenkaat vähällä, sillä kulutuspinnasta on jäljellä ensimmäisen vuoden jälkeen jopa 84 prosenttia. Näillä renkailla ajelee vielä monta talvea. Kesärenkaissa kulutettavaa on jäljellä hieman alle 68 prosenttia.

Alusta

Alustassa ei ole moitittavaa, sillä testin aikana rikkoutuneet pohjamuovit on nyt uusittu. Maavara on varsin pieni, ja runsaslumisina talvina huonon tien paketti puoltaisi paikkaansa.

Jarrut ja jousitus

Jarrupaloissa on vielä reilusti pintaa jäljellä, eivätkä levyt ole juurikaan kuluneet. Jousitus ja iskunvaimennus toimivat kuten pitääkin. Suuremmilla kuormilla jousitus on tuntunut pohjaavan välillä kevyesti uudesta saakka.

Voimansiirto

Vaihteistossa ei ole moitittavaa, ja vaihteet kytkeytyvät helposti. Voimansiirrossa ei ole havaittavia vuotoja eikä muitakaan häiritseviä piirteitä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.