Opel Insignia kestotestissä

07.03.2010 |
Opel Insignia kestotestissä

Insignia on yksi niistä apuvälineistä, joiden toivotaan vetävän Opel tappioiden suosta takaisin pinnalle. Kestotestin mukaan autossa tuntuisi olevan tähän ainesta. (TL 4/2010)

Loppuarvostelu Opel Insignia 1.8 Edition Business Line 5-ov.

Insignian kulutus yllätti, mutta huoltokustannukset jäivät pieniksi. Renkaat nostivat kokonaiskuluja.

Vielä viime vuoden alussa Opelin jälleenmyyntiarvon kehitystä oli vaikea ennakoida, sillä General Motorsin konkurssiuhka varjosti tilannetta. USA:n liittovaltio kuitenkin pelasti GM:n, ja vaikka alkuperäiseen suunnitelmaan kuuluikin Opelista luopuminen, GM päätti syksyllä sittenkin pitää sen itsellään. Jo pitkälle valmisteltu Opelin myynti ei olisi voinut olla vaikuttamatta autojen haluttavuuteen.

Merkin tulevaisuus näyttää nyt ainakin toistaiseksi turvatulta. Insigniaa on jo hieman myynnissä käytettynä, ja autojen hintataso näyttää pysyvän yllättävän korkeana. Osaltaan tämä toki johtuu siitä, että vähän käytettyjä autoja on ylipäänsä niukasti myynnissä.

Insignia oli testin aikana ongelmaton, mutta tietotekniikan, joka hiukan jo temppuilikin, runsas käyttö antaa aihetta epäilyihin. Älykkäiden ohjainlaitteiden kunnossapito voi vaatia paljon huoltotyötä, joka saattaa tulla kalliiksi.

Lasit ja maalipinta

Maalipinta on takaluukun yläosaa ja takapuskurin päätä lukuun ottamatta moitteeton. Myös etupuskurin oikeassa alakulmassa on pari jääkokkareiden aikaansaamaa naarmua. Auto kaipaisi puhdistavaa vahausta, kylkien maalipinta tuntuu hieman karkealta.

Moottori

Moottori on täydessä iskussa. Se ei kuluta öljyä ja on päältäkin täysin kuiva. Puhtia saisi olla enemmän, mutta mittauksen mukaan kaikki teho on tallessa.

Sisustus

Sisustus on säilynyt hyvässä kunnossa, kulumisen jälkiä ei vielä näy. Hattuhyllyn oikeanpuoleinen saranaosa on osin irti, se roikkuu vain alapinnan kangaspäällisen varassa ja kaipaisi kankaan ja hyllyn rungon väliin liimaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kori

Kuljettajamme ripusti viime kesänä virta-avaimen antenniin, jotta pahimmassa termiitti-iässä olevat nuoret miehet eivät pääsisi avaimeen käsiksi. Sitten hän unohti asian avatessaan takaluukkua, kunnes kuului pamaus. Luukun reunaan tuli lommo ja pesimen suutin lensi ties minne. Tämän lisäksi takapuskurin oikeasta reunasta on raapiutunut hieman maalia.

Renkaat

Etupyörien kesärenkaat ovat kuluneet keskiosastaan melkoisesti, tältä osin ne ovat jo puolipitoiset. Reunoilla on kumia enemmän jäljellä. Myös talvirenkaat ovat kuluneet edestä keskeltä enemmän, mutta niillä ajaa vielä pitkään.

Alusta

Alusta on säilynyt virheettömänä, kohtaamisia maakivien kanssa ei ole tullut.

Jarrut ja jousitus

Jarrut ovat testin päätyttyä moitteettomassa kunnossa. Seisontajarrun kahvassa tuntuu hieman tyhjää liikkeen alussa, aivan kuin vaijerit eivät täysin palautuisi. Jousituksen ja iskunvaimennuksen toiminta on yhtä hyvää kuin uutena.

Voimansiirto

Voimansiirto on kuin uudessa autossa, ja vaihteet kytkeytyvät hienosti. Vuotoja ei ole, ei liioin sivuääniä.

Testin päätyttyä Insignia on muuten hyvässä kunnossa, mutta takaluukun yläreuna kaipaa oikaisua ja takapuskurin oikea pää hieman maalia. Muita osin auto on täydessä iskussa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.