Vuoden mittaisen kestotestin tulos: Pistoke-Prius on kautta aikain bensapihein

29.08.2013 | Pasi Piironen
Vuoden mittaisen kestotestin tulos: Pistoke-Prius on kautta aikain bensapihein

Tuulilasin toimitus sai ensikosketuksen ulkoisella latausmahdollisuudella varustettuun Toyota Priukseen jo kolmisen vuotta sitten. Kokemukset koesarjan autosta olivat niin positiiviset, että päätimme ottaa lopullisen tuotantoversion Kestotestiin.

Prius PHEV:n polttoaineen kulutuksen taso vaihteli säiden mukaan. Lämpötilan laskeminen syksyä kohti kuljettaessa vaikutti parinkymmenen kilometrin työmatkalla siten, että bensiinin nollakulutus vaihtui 1,8 l/100 km keskikulutukseen täydellä latingilla matkaan lähdettäessä. Matkan aikana polttomoottori käynnistyi keskimäärin seitsemän kertaa lämmittämään moottorin jäähdytysnestettä. Tyhjällä akulla työmatkan kulutus oli noin 4 l/100 km.

Talven paukkupakkasilla kulutus oli suurimmillaan kuuden litran tuntumassa, kun samalle matkalle lähdettiin ulkoilmasta korkeajänniteakusto tyhjänä ja auton ikkunapinnat puhdistettiin ennen lähtöä polttomoottori käynnissä. Työmatka autotallista aloitettuna tiputti kulutusta parilla litralla, ja akut täyteen ladattuna bensaa paloi enää hieman yli kahden litran edestä. Kaikkein kylmimmissä ulkolämpötiloissa sähköajokapasiteettia jäi työpaikan pihaan kurvatessa vielä 3—4 kilometrin verran varastoon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sekalaisten kokeilujen perusteella pistokehybridin ideaali omistaja on henkilö, jonka työmatka on alle 20 kilometrin mittainen, joka omistaa autotallin ja joka pystyy myös työpaikallaan lataamaan akut lämpimässä hallissa täyteen kotimatkaa varten. Kestotestiauton käyttäjistä yksikään ei täyttänyt täysin näitä kriteerejä.

Vuoden aikana latauksia kertyi alle 200 kappaletta, yhteensä 499,29 kWh:n verran.  Polttonesteen keskikulutus oli 30 000 kilometrin aikana 4,6 l/100 km. Tulos ei ole ihan niin alhainen kuin odotettiin, mutta on silti kaikkien aikojen pienin tulos Kestotestien historiassa.

Lue koko vuoden mittaisen kestotestin loppuraportti Tuulilasin numerosta 11/2013.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.