Ajossa Smartin uusi kombo – lisätehoa ja automaatti

14.07.2015 | Timo Suomala

Kaupunkiautoilun ikoni Smart on viimeisen perusteellisen uudistumisensa jälkeen ehtinyt tulla jo tutuksi. Nyt takamoottorinen pikkuauto saa uuden, tehokkaamman moottorin sekä kaksoiskytkinvaihteiston.

Aiemmin myynnissä olleen yksilitraisen ja 71 hevosvoimaisen moottorin rinnalle tulee nyt  toinen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Uusi voimanlähde on varustettu turboahtimella, mikä tuo 19 lisähevosvoimaa kokonaistehon ollessa 90 hv. Täysalumiinisen turbomoottorin tilavuus on 898 cm³, ja on näin 101 cm³ 71-hevosvoimaista pienempi. Moottori on varustettu sammutusautomatiikalla. Turbomoottori on vapaastihengittävän tavoin kehitelty yhteistyössä Renaultin kanssa.

Samalla viisivaihteisen manuaalivaihteiston rinnalle esitellään myös kuusivaihteinen, Getragin valmistama Twinamic- kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Molemmat vaihteistot saa uuden turbolla varustetun ja vapaastihengittävän kolmisylinterisen moottorin pariksi. Moottori- ja vaihteistoparit tulevat saataville sekä kaksipaikkaiseen Fortwo- että nelipaikkaiseen ja -oviseen Forfour- malliin.

Uudesta turbomoottorista irtoaa vääntöä 135 Nm 2500 kierroksen lukemalla. Fortwo:n keskikulutukseksi luvataan 4,2 l/100km CO2- arvon ollessa 97 g/km. Kaksoiskytkinvaihteistolla luvut ovat 4,1 l/100km ja 96 g/km. Forfour kulutus- ja päästöarvot ovat 4,3 l/100km ja 99 g/km. Kaksoiskytkinvaihteistolla vastaavasti 4,2 l/100km ja 98 g/km. Turbon lisävoima kiihdyttää Fortwo Smartin 0-100 km/h 10,4 sekunnissa. Huippunopeudet ovat Fortwo:lle ja Forfour:lle 155 ja 165 km/h.

Turbomoottorin lisähevosvoimat ovat tervetulleita. Mistään urheilullisuudesta ei edelleenkään puhuta, mutta kasvanut teho ja varsinkin vääntö lisäävät erittäin kompaktin kokoisten Smart- mallien ketteryyttä ja kykyjä kaupunkisukkuloinnissa. Maantiellä etuna ovat helpottuvat ohitukset.

Keskikonsolista löytyy Eco- ja Sport- ajo-ohjelmien valintakytkin. Eco- moodi pitää moottorin kierrokset matalempina. Kaupungissa tasakaasulla ajettaessa kierrokset laskevat huomattavan alas, runsaaseen tuhanteen kierrokseen. Eteneminen on kuitenkin sujuvaa. Kiihdytettäessä kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa viipymättä ja sangen pehmeästi pienemmälle. Parhaimmillaan vaihdot ovat tasaisessa ajossa lähes huomaamattomia.

Sport- ohjelma lisää kaasun herkkyyttä ja salliin koneen kiertää korkeammilla kierroksilla. Vaihdot sujuvat edelleen miellyttävän pehmeästi, kuitenkin selvästi terävämmin kuin Eco- ohjelmalla. Sport- asennolla kolmisylinterinen on luonnollisesti äänekkäämpi ja moottorille tyypillinen pörinä kantautuu kurnuttaen ohjaamoon.

Uusi Twinamic- kaksoiskytkinvaihteisto yllättää positiivisesti. Laatikon sujuva toiminta kaikissa ajotilanteissa ja turbomoottorin tarjoama lisävoima tekevät pienestä Smartista selvästi kypsemmän auton. Kaksoiskytkinautomaatti turbomoottorin parina sopii hyvin Smartin premiummausteiseen brändi- imagoon ja luovat perustetta Smartin ja sisarmalli Renault Twingon väliseen hintaeroon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Molempien Smart- mallien alusta on suhteellisen jäykkä. Varsinkin ajopinnan poikittaiset epätasaisuudet aiheuttavat korille nyökkivää liikettä. Tämä korostuu erityisesti akseliväliltään lyhyemmässä Fortwo:ssa. Pidempi Forfour käyttäytyy rauhallisemmin.

Muuttuva välityksinen Direct-Steer- ohjaus on Smartissa vakiona. Ohjaus on hyvä kompromissi. Se toimii kaupinkipyörityksessä kevyenä, mutta tarjoaa maantienopeuksissa riittävästi vastetta tarjotakseen tarkan ohjaustuntuman. Kapealla keskialueella on lievää tunnottomuutta.

Varustetasot ovat tutut Passion, Prime ja Proxy. Moottori- ja vaihteistopäivityksen ohessa tarjolle tule myös kaksi uutta koriväriä: karmiinin punainen ja sinapin keltainen. Värejä lukuunottamatta, moottori- vaihteistopäivitys ei tuo muutoksia Smart- mallien ulkonäköön.

Tavaratilasta mainittakoon hilpeän yksinkertainen tarrakiinnitteinen,  kulmikkas tyynytanko, jolla voi tukea tavaratilassa olevia yksitäisiä laukkuja. Fortwo:n kontti nielee 260 litraa ja Forfour:n 185 litraa.

Uuden turbomoottoriversion hinnat alkavat Fortwo:n 16 708,38 eurosta ja Forfour:n 17 375,98 eurosta.  Twinamic- kaksoiskytkinautomaatin saa n. 1450 euron lisäpanostuksella.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.