Alppien yli sähköautolla – Koeajossa: Tesla Model S

02.02.2014 | Alexander Bloch / AMS

Onko Tesla S kaiken siitä nousseen kohun arvoinen? Ajoimme Model S:llä Alppien yli. 400 kilometrin toimintasäteen ja pikalatauskaapelin pitäisi riittää siihen.

Kello on kuusi aamulla ja Tesla Model S:n vaimea surina ei riitä herättämään ketään.

Amerikkalaisen sähköauton näyttö kertoo toimintamatkaksi 400 kilometriä. Se näyttää aina tuota lukemaa, kun auto on ladattu täyteen riippumatta siitä, kuinka sillä on tätä ennen ajettu. Tesla kutsuu sitä ”typical rangeksi”, eli tyypilliseksi toimintasäteeksi. Tuo matka on selvästi suurempi kuin missään muussa tämän hetken sarjavalmisteisessa sähköautossa.

85 kWh:n kapasiteetilla varustettu litiumioniakku on akselien välissä painavana ja litteänä kuin graniittilattia. Toimintasäde ei ole kuitenkaan mikään sensaatio. Periaatteessa kuka vain pystyy saamaan aikaan pitkän sähköisen toimintamatkan, koska se riippuu ainoastaan käytettyjen kennojen määrästä. Todellinen haaste on pitää samalla paino kurissa ja hinta realistisena.

381 kilometrin realistinen toimintasäde

Model S saavuttaa nämä molemmat tavoitteet Teslan tyypillisen akkurakenteen avulla, jossa on monia tuhansia yksittäin valvottuja kuluttajakennoja. Niinpä auto ei ole 2129 kilon painonsa myötä raskaampi kuin hyvin varusteltu saksalainen luksusluokan sedan, ja Saksassa sitä voidaan pitää 95 900 euron hintansa myötä jopa luksusluokan todellisena erikoistarjouksena.

500 ensimmäistä Eurooppaan saatavaa Tesla P85 Performancea maksavat tuon verran. Lisämallimerkintä P85 tarkoittaa suurinta akkua ja korkeinta 310 kW:n tehoa. Teslaa saa myös 60-mallina 60 kWh:n akulla ja 85:nä ilman P:tä pienempitehoisena. Nämä mallit tulevat myyntiin myöhemmin.

P85:llämme on jo rankkoja päiviä takanaan, kun se on käynyt läpi lehtemme testiohjelman. Takavetoinen auto kiihtyi helposti alle viidessä sekunnissa nollasta sataan, sen jarrut toimivat moitteettomasti, ja Tesla oli ketterä pujottelussa.

Teslan kehitys muutamassa vuodessa itse askarrellun oloisesta sähköroadsterista luksusluokan ihmelapseksi on melkoinen saavutus. Ei ole mikään yllätys, että Model S käy Amerikassa tällä hetkellä paljon paremmin kaupaksi kuin saksalaiset eliittiautot.

Taustalla auton syntymistä ovat edesauttaneet mahtavat apurit ja osakkeenomistajat. Toyota auttoi tuotantoprosessissa ja Mercedes kehitystyössä. Muutamat sisustan osat ovat suoraan Mersulta. Tämän lisäksi Teslan pomo Elon Musk houkutteli suurella rahalla ja tyypillisellä amerikkalaisella osakkuusmallilla Detroitin parhaat autonrakentajat ja tietokoneinsinöörejä Piilaaksosta. Hänen tavoitteenaan oli tehdä maailman paras auto.

Meidän tavoitteenamme on puolestaan ajaa Teslalla Saksasta Alppien ja Großglocknerin solatien yli 460 kilometrin päässä olevaan Itävallan Heiligenblutiin. On hyvä pitää mielessä, että normaalisti viemme sähköautot trailerilla testattavaksi kilparadalle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Model S on erilainen, on kyse sitten akkujen kapasiteetista tai latausnopeudesta. Siinä on monta pikalatausmoodia: 400 voltilla ja korkeintaan 22 kW:n latausteholla sekä tasavirralla jopa 120 kW:n teholla.  Auton pystyy lataamaan 22 kW:lla neljässä tunnissa täyteen. Tämä latausteho ei myöskään rasita akkuja kovasti.

Täyteen lataus neljässä tunnissa

Sähköautoilla ei voi noin vain lähteä matkaan ja toivoa löytävänsä latauspisteen. Spontaanisuuden sijasta kaikki pitää harkita tarkkaan ja varmistaa nettiä tutkimalla. Valitsemme Münchenin matkalla olevaksi latauspaikaksi. Siellä on tarjolla Teslan kauppa ja mureaa sianpotkaa.

A8-moottoritiestä tulee liikenne- ja virrankulutusmoraalin koetinkivi. Koska Großglocknerin tietullipiste menee kiinni kello 17, voimme ladata akkuja Münchenissä korkeintaan kolmen tunnin ajan. Tyhjillä pätkillä ei voi siis käyttää maksimivirtaa.

Se on kuitenkin vaikeaa tämänkaltaisen sähköraketin ratissa. Teslan huippunopeus on tosin rajoitettu 209 km/h:n nopeuteen, mutta lähes äänetön kiihtyminen ja saumaton vääntö ennen tuon vauhdin saavuttamista on sitä luokkaa, että polttomoottori uhkaa painua unholaan ikuisiksi ajoiksi. Kiihdytys 80:n nopeudesta 120:een vie sensaatiomaiset 2,6 sekuntia.

Porsche 911:n tapaan taka-akselin takapuolella oleva sähkömoottori vie autoa välittömästi, brutaalisti ja euforisoivasti. Teslassa on oikeastaan vanhentuneena pidetty asynkroninen sähkömoottori, jossa on valtava voima alakierroksilla ja yksinkertainen rakenne, mutta heikko taloudellisuus. Tuota ominaisuutta emme voi kuitenkaan allekirjoittaa. Model S:n 20-26 kWh:n virrankulutus 100 kilometrillä on jopa erittäin taloudellinen lukema luksusluokan sedanille.

Pulssimme on 65, eli niin rennosti livumme A8-moottoritiellä. Ilmajousitus on tosin hieman liian sporttinen, jolloin se ei tasoita ihan jokaista kuoppaa. Upeasti soivan saksalaisen hifi-järjestelmän soundin kuunteleminen on paljon hienompaa. Edessä matkustajat istuvat mukavasti, ja myös pikkutavaroille on hyvin tilaa. Takana asiat eivät sen sijaan ole yhtä hyvin. Matala katto pakottaa kaikki yli 180-senttiset lievään kumaraan, reisille ei ole juuri tukea, ja kahvimukille ei ole telinettä. Vielä taaempana on kaadettava tuplaistuin pikkulapsille. Model S:n tavaratila on giganttinen, eli 895 litraa. Tämä johtuu akkujen fiksusta sijoittamisesta ja edessä olevasta lisätavaratilasta.

Auton akkujen täydentäminen Münchenissä kolmannessa latauspisteessä BMW:n avustamana onnistuu ongelmitta, ja sianpotka maittaa myös. Korin heikko laatu, huono lämmityslaite, puuttuvat ajoavustimet ja liian löysä suhtautuminen laitteiden käyttöön ajon aikana eivät sen sijaan maistu meille. Nettiä voi käyttää myös autolla ajettaessa, ja tärkeät toiminnot ovat alavalikoiden takana. Myös mäkilähdöt koettelevat kärsivällisyyttä, koska Tesla valuu helposti taaksepäin.

Saavumme tietullipisteelle klo 16, ja jäljellä on vielä 150 kilometriä toimintamatkaa. Aurinko paistaa tuhansien kilowattituntien voimalla, ja nautimme serpentiinimutkista maksimivirralla. Kun autoa ei päästä aliohjaamaan mutkaan sisään mentäessä, se lähtee todella ripeästi kurvista ulos.

Reissun tavoite oli ylhäällä korkeuksissa, ja alempana sähköauto tuottaa virtaa. Niinpä Model S lataa vielä akkujaan jopa 60 kW:n verran matkalla Heiligenblutin energia-asemalle. On jo pimeää, kun saavumme sinne, ja vain Teslan latausvalo loistaa kirkkaana.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.