Avokausi ei ole vielä ohi – Koeajossa: Mercedes-Benz E 400 Cabriolet

24.08.2013 | Marcus Peters / AMS
Avokausi ei ole vielä ohi – Koeajossa: Mercedes-Benz E 400 Cabriolet

Mercedes-Benz E 400 Cabriolet on edelleen huippuluokkaa siihen tehtyjen pienten teknisten parannusten ja laajan moottori- ja avustinvalikoiman myötä.

Mercedes on päivittänyt nelipaikkaisen avonsa kattavasti ja tarjolla on laaja avustinjärjestelmien arsenaali, mikä on ainutlaatuista tässä luokassa. Asiakkaille tarjotaan uusia moottorivaihtoehtoja E-luokasta, ja vaikka AMG- tai 4matic-versioita ei ole edelleenkään saatavilla sai E 400 ainakin sporttisemman asun.

Silmiinpistävin muutos on nähtävissä auton etupäässä, jossa on luovuttu kulmikkaista tuplavaloista ja isoista ilmanottoaukoista etuhelmassa.

Loputtomalta tuntuvat voimavarat

Auton täysin uusi kolmelitrainen tuplaturbo-V6 on todellinen herkkupala. Jos autolla ajelee rauhallisesti avoautolle sopivaan tapaan, kuusisylinterinen moottori pitää Mercedeksille ominaista hiljaista mutinaa. Merkin fanit tuntevat äänen kyllä heti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Enemmän kaasua painettaessa koneen ääni muuttuu hillityksi, mutta silti kiukkuisen kuuloiseksi murinaksi, joka muistuttaa vähän aaltojen loiskumista myrskyisen meren kallioihin. Lisäksi moottori saa matkustajien mahat kääntymään kuin huvipuiston kieputin. Veekuutonen ei kuitenkaan karju kuulostaen rasittuneelta, vaan se korottaa ainoastaan vähän ääntään. Tämä saa moottorin voimavarat tuntumaan loputtomilta.

Katto aukeaa napin painalluksella neljän kympin nopeuteen asti ja hallintalaitteiden käyttö ei vaadi muistijumppaa. Automaatti vapauttaa kuskin kaikesta vaihtotyöstä, mukautuva alusta nielee halukkaasti kaikenlaiset epätasaisuudet, eikä hallintalaitteiden käyttö vaadi paljoa voimaa. Myöskään katto auki ajettaessa E-luokan cabrio ei vaadi matkustajilta minkäänlaisia uhrauksia. Jos sivulasit ovat ylhäällä, autossa tuulee vain kevyesti. Jos silti tulee kylmä, tehokkaan ilmastoinnin lämpötilaa voi nostaa, äärimmäisen nopeasti toimivan penkinlämmityksen voi laittaa päälle, Airscarf-ilmahuivin voi asettaa puhaltamaan lämmintä ilmaa niskaan ja tuulilasinkarmin päällä olevan ilmanohjaimen voi nostaa ylös takapenkin niskatukien välissä olevan pienen tuulisuojan kanssa. Silloin avoimesta taivaasta voi nauttia käytännössä ilman tuulen virtauksia.

Jos haluaa myrskyn silmään, pitää nopeutta nostaa huomattavasti. Autolla voi ajaa katto auki 250 km/h:n nopeuteen asti.

E-luokan avo on edelleen cabrioiden herrasmies. Siinä on tilaa neljälle hengelle, joista tuulen virtaukset pysyvät kaukana. Tuplaturbo-V6:n ansiosta E 400 lähtee äkäisesti, ja se saa usein laiskaksi kritisoidun 350:n vaparikoneen vaipumaan unohduksiin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.