Chevrolet Malibu 2.0D A LTZ

12.06.2013 | Jani Kajander
Chevrolet Malibu 2.0D A LTZ

Chevrolet Malibu esiteltiin keväällä 2010, mutta todelliseen myyntiin se saatiin meillä vasta viime syksynä. Bensamallista (2,4 litraa, 167 hv) saimme etiäiset jo vuosi sitten (TL 7/12), ja nyt oli myydymmäksi ennakoidun kaksilitraisen dieselin (160 hv) vuoro. Kaikissa meillä tarjolla olevissa Malibuissa kattava LTZ-varustelu. Dieselin saa myös kuusilovisella käsivaihteistolla.

Valmistaja puhuu kahdeksannen sukupolven Malibusta, mutta todelliset yhtymäkohdat vuosikymmenten takaisiin meilläkin myytyihin jenkkipeleihin tuntuvat olevan melko vähissä – varsinkin kun takavedosta siirryttiin rapakon takana etuvetomalliin miltei viidentoista vuoden tauon kautta (1983/1997). Nykymalli onkin useimpien muiden nyky-Chevyjen tapaan todellinen maailmanauto, jota myydään kaikilla mantereilla Afrikasta Australiaan. Valmistus tapahtuu jenkkilän lisäksi Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Meillä myytävät autot tehdään Koreassa, vaikka markkinoinnissa korostetaankin amerikkalaisuutta. Euroopassa Opel Insignian kokoinen Malibu on koko Chevroletin lippulaivamalli.

 

Opelilta lainattu kahden litran diesel yhdistettynä hidastelevan puoleiseen automaattiin ei ole sporttisin mahdollinen valinta, vaikka matka taittuu silläkin. Varsinaista dynaamisuutta on turha etsiä myöskään kevyeksi tehostetun ohjauksen tunnosta. Rengaskoko on melko suuri 245/45 R 18, mutta paikoin hiukan pullamainen muotokieli syö sporttisimman ulottuvuuden myös designista. Led-tekniikalla toteutetut takavalot sentään ovat samankaltaiset kuin Camarossa, ja porrasperämuodosta huolimatta takaluukussa on pieni spoileri. Jousitusmukavuus on varsin hyvä, melutaso matka-ajossa jopa yllättävän alhainen.

Tavaratilaa on hyvin, eikä etupenkkiläisilläkään ole aihetta suurempaan valitukseen. Kojelaudan kaarevat linjat jatkuvat oviin, ja istuinten nahkaverhoilu sekä sähkösäädöt luovat ylellistä tuntua. Eniten huomauttamista kertyy takatiloista, jotka ovat auton ulkomittoihin nähden pienet. Reisitukikin jättää toivomisen varaa. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö toimii hyvin, musiikkisoitinta ja puhelinta voi ohjata myös ohjauspyörän säätimistä. Lisähintaan Malibuun saa avaimettoman käytön sekä navigointilaitteen: peruutustutka, ksenonvalot, lasinpyyhkimien sadetunnistin ja rengaspaineiden valvonta ovat aktiivisten pääntukien ja koria vasten taittuvien peilien tapaan vakiovarusteita.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tekniset tiedot

  • Moottori Rivi-4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 1 956 cm3
  • Teho 118 kW (160 hv)/4 000 r/min
  • Vääntö 350 Nm/1 750 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, 6-portainen automaattivaihteisto 0–100 km/h 9,9 s
  • Huippunopeus 212 km/h
  • Yhdistetty EU-kulutus 6,0 l/100 km
  • CO2 167 g/km

Mitat

  • Pituus 4 865 mm
  • Leveys 1 855 mm
  • Korkeus 1 465 mm
  • Akseliväli 2 737 mm
  • Tavaratila 545 l
  • Omamassa 1 710 kg

Hinta vakiovarustein 33 331 e

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.