Clio sai sähköhaastajan – Vertailussa: Renault Clio TCe 90 ja Zoe

27.10.2013 | Michael von Maydell / AMS
Clio sai sähköhaastajan – Vertailussa: Renault Clio TCe 90 ja Zoe

Renault Clio saa 65 kW:n tehoisesta Zoesta kilpailijan oman talon sisältä. Vertailimme Saksassa 23 500 euron hintaista sähköautoa 90-heppaisen pohjalevynsä luovuttajan kanssa.

Testin lopussa ei ollut jäljellä enää kuin pari metriä latauspisteelle, mutta Zoe ei päässyt sinne asti. Sen akun kaikki kennot olivat tyhjiä. Kuulostaako tämä dramaattiselta? Mitä vielä. Melkein seitsemän tunnin ajoajan ja ylä- sekä alamäkiä pitkin kesäkuuman Stuttgartin läpi leppoisasti ajettujen 205 kilometrin jälkeen pieni sähköauto osoitti päinvastoin, että se sopii yli 200 kilometrin toimintamatkansa myötä mitä parhaiten jokapäiväiseen työmatkaliikenteeseen.

Sitruunankeltaisen Clio TCe 90:n kuskin ei siis kannata paljon virnistellä. Cliolla ei nimittäin meinaa pysyä Zoen perässä. Kun maksimissaan 65 kilowatin tehoinen sähköauto lähtee välittömästi startin jälkeen kuiskaavan hiljaisesti ja välittömästi liikkeelle, Clion rohisevan kolmisylinterisen koneen täytyy ensin saada 135 newtonin vääntönsä kerättyä, jotta se pääsee 3000 kierroksesta ylöspäin vihdoin vauhtiin.

Sitten vuorossa ovat kuitenkin useimmiten jo seuraavat punaiset liikennevalot, ja vihreän vaihtuessa Zoe jättää 220 newtoninsa myötä 90-heppaisen (66 kW) pohjalevynsä luovuttajan jälleen taakseen. Niinpä sillä on erittäin viihdyttävää cruisailla ripeästi keskikaupungin läpi. Autolla ei muuten pääse hiipimään äänettömästi jalankulkijoiden taakse, koska siitä lähtee 30 km/h:n nopeuteen asti ufomaisia ajoääniä, jotka varoittavat usein ihmeissään olevia kanssakulkijoita.

Pirtsakan näköisen, mutta selvästi murisevan Clion perään ei sen sijaan katso enää juuri kukaan. Maantiellä se jättää kuitenkin Zoen selvästi jälkeensä. Clio kiihtyy 130 km/h:n vauhtiin kolme sekuntia nopeammin, ja sen huippunopeus on 182 km/h. Zoen meno päättyy 135 km/h:n nopeuteen.

Noin 60 kaasu pohjassa ajetun kilometrin jälkeen auton lattian alle asennettujen litiumioniakkujen 22 kWh:n kapasiteetin pitäisi olla muutenkin hyödynnetty tyhjäksi. Testin aikana Zoe tyytyi sen sijaan 15,0 kWh:n kulutukseen 100 kilometrillä (pienin mitattu arvo 12,7). Käynnistys- ja pysäytysautomatiikalla varustettu Clion bensaturbo vastaa tähän 6,6 litran keski- ja 4,9 litran minimikulutuksellaan. Jos yhden kilowattitunnin standardihinnaksi otetaan 30 senttiä, 100 kilometrin ajo sähköautolla maksaa minimissään vain 3,81 euroa. Clion kuskin pitää sen sijaan maksaa siitä vähintään noin kahdeksan euroa.

Tämän perusteella Zoe on äärimmäisen edullinen. Mutta valitettavasti Renaultin pitää pyytää tästäkin sähköautosta korkeaa hintaa. Niinpä esimerkiksi akut saa autoon vain vuokralle. Esimerkiksi 15 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä joutuu ainakin Saksassa maksamaan 86 euroa kuussa kolmen vuoden ajan, mikä tekee tänä aikana yhteensä 3096 euroa. Autoon saa sentään kaupan päälle 24 tunnin liikkumisturvan sekä takuun akun vähintään 75 prosentin tehosta.

Zoe ei ole toisaalta mikään erikoistarjous. Life-perusmallin hinta on Saksassa 21 700 euroa, ja testattavana ollut Zen-malli maksaa 23 500 euroa. Siinä on varusteina alumiinivanteet, automaatti-ilmastointi, sähköiset ikkunannostimet edessä ja takana, TomTomin navigaattori, nettipohjainen R-Link-mediajärjestelmä, Mennekes-pistokkeella varustettu latauskaapeli sekä RWE Wallbox -latauslaite, jonka latausteho on 3,7 kW. Sen saa maksutta omaan talliin, jolloin akut pystyy lataamaan täyteen 230 voltin pistorasiasta 6-9 tunnissa. Jos tämä tuntuu liian hitaalta, Zoessa on kolme muutakin latausmoodia, joissa akkuja saa täytettyä myös tunnissa ja sen allekin.

Tämä on kylläkin vain teoriaa, koska testin aikana jotkin Stuttgartin latauspisteet näyttivät olevan rikki, kykenemättömiä lataamiseen tai sitten ne olivat varattuja. Tälle Zoe ei voi tietysti mitään.

Clio on Saksassa 6100 euroa halvempi

Cliossa ei ole tämänkaltaisia ongelmia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Luxe-varusteisena TCe 90:nä se on yhtä hyvin varusteltu, mutta auto on Saksassa 17 400 euron hintaisena hyvin kallis. Silti Clio on yli 6000 euroa edullisempi kuin Zoe.

Clion kulutuksen öljyn, jakohihnan, suodattimien ja sytytystulppien suhteen pitäisi olla tavallisesti hyvin kohtuullista, jolloin sen ylläpitokulut ovat edulliset. Kustannusten osalta voittaja on siis Clio.

Henkiset veljekset

Nämä pikkuautot muistuttavat enemmän toisiaan ajo-ominaisuuksiensa suhteen.

Zoen jousitus on vähän mukavampi, ja se suodattaa paremmin tien epätasaisuuksia. Nopeissa mutkissa se ei ole ihan yhtä ketterä kuin jäykemmällä jousituksella varustettu Clio. Sen matkustajien pitää siksi sietää silloin tällöin pikku täräyksiä. Zoen tasapainoiset ajo-ominaisuudet johtuvat auton pohjarakenteesta, koska sen akut ovat siellä, jolloin sähköautolle tulee painoakin 316 kiloa Clioa enemmän. Myös Zoen jarrutusmatkat ovat vastaavasti pidemmät.

Clio on niukasti johdossa myös sisustan osalta. Se ei tosin tarjoa Zoen ilmavaa tilantunnetta ja hyvää näkyvyyttä ulospäin, mutta Clio saa sen sijaan pisteitä edessä ja takana matalammalla olevista istuimistaan, jotka tarjoavat selvästi enemmän sivuttaistukea kuin 11 senttiä korkeamman sähköauton periksi antavat pehmeät ja halvalta tuntuvat penkit. Zoen kojelauta ja keskikonsoli vastaavat sen sijaan tarkalleen Clion tuttuja näkymiä sähköautoille tyypillistä, keskellä olevaa TFT-näyttöä lukuun ottamatta. Näyttöön tulee hyödyllisiä tietoja toimintasäteestä ja virrankulutuksesta.

Molemmissa autoissa on isoja säilytyslokeroita vesipulloille ja muille tavaroille, mutta Zoessa on suurempi tavaratila (338-1225 litraa) sekä pikkuautolle huomattava 528 kilon kantavuus. Sen sijaan auton ainoastaan yhdessä osassa kaadettavissa oleva takapenkin selkänoja ei ole enää ajanmukainen, ja lisäksi selkänoja kaadettuna Zoen lattialla on iso porras. Korin osalta autot ovat siis tasaväkisiä.

Miltä vertailun tulos siis näyttää?

Jos autojen kulutuksia vertaillaan lopuksi yhdenmukaisen pisteyttämisen vuoksi ja otetaan huomioon niin sanottu Well-to-Wheel-kerroin (yksi bensalitra vastaa 8,9 kWh:n energiasisältöä), sähköauton keskikulutus on 100 kilometrillä ainoastaan 1,68 litraa ja minimikulutus 1,43 litraa. Zoe saa tästä tuplasti täydet pisteet, ja sillä voi ajaa ainakin paikallisesti päästöttömästi. Zoe on siis vertailun voittaja.

Jos autolla ei tarvitse ajaa kovin kauas ja siihen on varaa, Zoe on Renaultin parempi pikkuauto. Ja auto saatiin muuten latauspisteelle lihasvoiman avulla.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.