Ensikoeajo: Alfa Romeo 4C – Mini-Ferrari

27.09.2013 | Jussi Saarinen
Ensikoeajo: Alfa Romeo 4C – Mini-Ferrari

Tuulilasi pääsi koeajamaan Alfa Romeon pientä superautoa legendaarisella Baloccon testiradalla, missä merkin autoja on kehitetty jo vuosikymmenien ajan.

Se on neljä metriä pitkä, kaksi metriä leveä ja vähän yli metrin korkuinen. Se painaa alle tuhat kiloa. Sen ohjaamon taakse sijoitetussa 1,8-litraisessa, ahdetussa neloskoneessa ei ole kuin 240 hevosvoimaa, mutta niiden voimin se kiihtyy sataseen alle viidessä sekunnissa. Sen äänet ovat yhtä röyhkeät kuin parhaissa superautoissa. Sen kaksoiskytkinvaihteisto pelaa kuin ajatus. Siinä ei ole ohjaustehostinta, ei automaatti-ilmastointia eikä hansikaslokeroa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Niillä ei ole mitään väliä, koska jokainen sillä tehty kiihdytys nykäisee pään niskatukeen ja vetäisee hymyn huulille.  Ja radalla se kääntyy juuri niin terävästi kuin kuski haluaa.

Alfa Romeo on todella tehnyt paluun uudella keskimoottorisella 4C-mallillaan. Breran kaltaiset, ylipainoiset ja vasta tavallisten nopeuksien yläpuolella heräävät Alfat ovat muisto vain: tämä auto on hereillä heti, aina kun sitä tarvitaan. Italialaisia autoja on taas lupa fanittaa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.