Ensikoeajo: Uudistuva Nissan Note ei tiloista tingi

13.08.2013 | Timo Suomala
Ensikoeajo: Uudistuva Nissan Note ei tiloista tingi

Nissan Note uudistuu perusteellisesti. Sisätilat ovat edelleen mallin vahvuus, ja muotoilua on ohjattu aiempaa dynaamisempaan suuntaan. Uusi Note pyristelee irti edeltäjänsä monikäyttöauton imagosta. Nissan Europen tuotesuunnittelujohtaja Laurent Marionin mukaan Note ei ole vain uudistunut malli, vaan se on kokonaan uusi auto.

– Monikäyttöisten tila-autojen kausi pikkuluokassa on hiipumassa, toteaa Marion. – Note kilpailee tuoreella muotoilullaan ja avarilla sisätiloillaan.

Miksi Nissan käyttää sitten vielä Note-nimeä?

– Merkkiuskollisuuden vuoksi, vastaa Marion. – Tuttua nimeä on helpompi lähestyä.

Tehtaan segmenttistrategiat eivät välttämättä aukea arkiajajalle, mutta uutta Notea katsellessa ero vanhaan on selkeä. Vaikka auton ulkomitat ovat lähes entisellään, on vaikutelma nyt tuoreempi ja dynaamisempi. Keulan hymy on päättäväinen, ja halogeenivaloihin venynyt leveä maski luo Notelle tuhdin ilmeen. Kylkipintoja elävöittää takavaloista singahtava kaareva muotopokkaus. Viisto tuulilasi luo autolle virtaviivaisen profiilin.

Tilaa riittää

Vaikka muoto on muuttunut, ovat sisätilat säilyneet tilavina. Etupenkillä ei ahdista hartioita, ja ajoasennosta saa hyvän. Kuljettajan penkki antaa riittävän tuen. Näkyvyys on suurten ikkunapintojen ansioista hyvä. Avaruuden tunnetta voi tehostaa lisävarusteisen lasikaton avulla. Varuste on vaatimattomalla 199 euron lisähinnalla hyvin suositeltava.

Entisellään säilynyt tasan 2,6 metrin akseliväli antaa takapenkkiläisille eväät tilajuhlaan. Polvitilaa on reilusti, eikä kahdella sentillä madaltunut kori häiritse matkustusryhtiä. Kapea keskipaikka ei innosta isoa aikuista, mutta sopii pienemmälle kyytiläiselle hyvin.

Takaistuimien ja tavaratilan tilasuhdetta voi muuttaa liukuvan takapenkin avulla. Säätövaraa on peräti 16 cm. Penkin takimmaisessa asennossa luodaan kyytiläisille todella ruhtinaalliset jalkatilat, jotka haastavat limusiiniluokankin. Myös näkyvyys takapenkiltä on hyvä. Istuin on 2,3 senttiä aiempaa korkeammalla, ja etupenkkejä on laskettu vajaan sentin verran. Takapenkin käytettävyyttä helpottaa ovien aukeaminen lähes 90 asteen kulmaan. Lastenistuimen Isofix-kiinnikkeet löytyvät takaa kahdelta reunapaikalta.

Noten tavaratila on 295 litran vetoinen. Kun penkin siirtää etuasentoon, on litroja 381 kappaletta. Tilan kaksitasoisen pohjan alta löytyy 30 litran vetoinen lisätila. Tavaratilan voi laajentaa myös pysyvästi pudottamalla pohja alas. Takaluukku aukeaa lastattaessa riittävän ylös, ja keskimittainen aikuinen mahtuu operoimaan luukun alle ilman ongelmia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Valinnanvaraa

Noten kolme varustelutasoa ovat Visia, Acenta ja Tekna. Kaikissa malleissa on mm. vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella sekä moottorin sammutusautomatiikka. Ilmastointi on Visia-tasolla käsikäyttöinen, muissa automaattinen. Varustelluimmalla Tekna-tasolla vakiona on myös 5,8 tuuman ruudulla varustettu navigaattori-audiojärjestelmä.

Acenta-varusteiseen Noteen on lisähintaan saatavilla myös esimerkiksi peruutuskameran sisältävä turvajärjestelmäpaketti sekä pysäköintiavustin. Teknassa molemmat paketit sisältyvät hintaan. Järjestelmät tarjotaan myös yhdessä Tech Pack -varustepaketissa.

Tila-automaisuutta kaipaaville myydään perhepakettia, johon kuuluvat mm. liukuva takapenkki ja etuselkänojien taittopöydät. Auton ulkoilmettä voi terävöittää Dynamic Styling Packilla: se muuttaa puskurien muotoilua ja lisää takalasin päälle spoilerin.

Voimanlähteenä uudessa Notessa ovat 1,2-litraiset bensakoneet ja Renault-Nissan-yhteenliittymän uudistettu 1,5-litrainen turbodiesel. Perustasolla on kolmisylinterinen 80 hv tuottava bensiinimoottori. Vääntöä on 110 Nm ja keskikulutus on 4,7 l/100 km. Tehokkaampi 1,2-litrainen on mekaanisesti ahdettu DIG-S, jossa on tehoa 98 hv ja vääntöä 142 Nm. Suuremmasta tehosta huolimatta kulutus jää 4,3 litraan satasella. Dieselvaihtoehdon 90 hv saavat tuntuvan työntöavun 200 newtonmetrin suuruisesta väännöstä. Normikulutukseksi luvataan 3,6 l/100 km.

Vaihteistona on kaikkien moottorien yhteydessä viisiportainen käsiaski. DIG-S-versioon saa myös portaattoman CVT-automaatin.

Dieselin vääntö tekee ajosta odotetun sujuvaa. Tehokkaampi DIG-S tarvitsee aktiivista vaihtamista, ja kierrokset kipuavat kaupunkiajossakin helposti3 000 r/min tasolle. Kolmisylinterisen tyypillinen pörinä kantautuu selkeästi ohjaamoon, mutta se ei muodostunut koeajon aikana häiritseväksi. Samoin diesel antoi keskustelurauhan.

Nissan Note valmistetaan Englannin Sunderlandissa, ja tuotanto alkaa elokuussa. Mallin myynti Suomessa käynnistyy lokakuussa. Ensimmäisinä tarjolle tulevat maltillisempi bensakone ja dieselmallit. Tehokkaampi DIG-S-versio saadaan myyntiin myöhemmin.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Tuulilasin numerossa 10/2013.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.