Ensituntuma: Sähköauto Volkswagen E-Up – pieni ulkoa, suuri ominaisuuksiltaan

06.11.2013 | Vesa Eskola
Ensituntuma: Sähköauto Volkswagen E-Up – pieni ulkoa, suuri ominaisuuksiltaan

Näppärät ulkomitat, kevyt omamassa, heti alakierroksilta tukevasti vääntävä sähkömoottori sekä jouheva vaihteisto – E-Up on syntynyt kaupunkiliikenteeseen.

Ensikokemus E-Upista on silti lähes huvittava. Hieman reippaampi kaasupolkimen painallus saa valkoisen kaupunkikirpun hyppäämään halukkaasti eteenpäin. Etupyörät jopa raapaisevat tyhjää kostealla asfaltilla.

Sähköautotko muka mopoja, ei todellakaan. E-Up kiihtyy itse asiassa satasen vauhtiin nopeammin kuin sen polttomoottoriserkku.

Seuraava päällimmäinen tunne on ajamisen helppous; E-Upin käyttöön tai ajoon ei liity mitään kommervenkkejä. Kaikki toimii sujuvasti ja helposti, ja myös ohjaus on tehostettu hyvin kevyeksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jo perus-Up on todettu isoksi pikkuautoksi, ja sama pätee E-Upiin. Tilat ovat identtiset bensaversion kanssa, ja ovia on viisi. Kaikki puoli metriä pidemmätkään autot eivät tarjoa vastaavanlaisia tiloja, tavaratilakin vetää perusasennossa 250 litraa.

Aika moni meistä hoitaisi tällä enemmän kuin hyvin valtaosan arkiajoistaan.

Lue Volkswagen E-Upin perusteellinen koeajo Tuulilasin numerosta 14/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.