Ensituntuma: Seat Leon Cupra – maantielle ja rankkaan rata-ajoon

10.02.2014 | Jussi Saarinen
Ensituntuma: Seat Leon Cupra – maantielle ja rankkaan rata-ajoon

Tuulilasi pääsi kokeilemaan Seat Leon Cupran juuri esiteltyä kolmatta sukupolvea Barcelonan liepeillä sijaitsevalla Castellolin moottoriradalla.

Tehtaan testikuskin perässä samanlaisilla autoilla ajetut kovavauhtiset kierrokset paljastivat, että maantielenkillä mukavaksi matkakumppaniksi osoittautunut Cupra taipuu yllättävän hyvin myös rankkaan rata-ajoon, kunhan ajomoodin siirtää Comfortilta Sport- tai Cupra-asentoon.

Ajonvakautuksen saa asetettua joko sallivampaan Sport-tilaan tai sitten kytkettyä kokonaan pois päältä. Sport-asennossakaan järjestelmä ei kuitenkaan aktivoitunut, vaikka muuten kuivan radan ylitse virtasi pieniä puroja, jotka saivat ajolinjan jo selvästi hakemaan reilun sadan kilometrin tuntinopeudessa.

Pitoa riittää oivallisesti mutkiin sisään taitettaessa, ja ulostuloissa aktiivinen tasauspyörästön lukko välittää kaksilitraisen ahdetun moottorin 280 hv:n raa'an voiman tasaisesti molemmille vetäville etupyörille. Kokonaisuutena uuden Cupran ajettavuus on hyvin neutraalin oloinen: perää ei saa irti radasta, vaikka kuinka provosoisi. Tähän kun saisi vielä semislicksit alle, niin...

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuusinopeuksinen manuaalilaatikko toimii asiaankuuluvan napakasti. Myös toisessa autossa kokeilemamme kaksoiskytkinvaihteisto pelasi radalla yllättävän hyvin: turhia ylöspäinvaihtoja esiintyy vain tasakaasulla pitkiä kaarteita ajettaessa. Tätä voi välttää käskemällä laatikkoa manuaalisesti ohjauspyörän lavoista.

Tarjolle tulee myös 265-hevosvoimainen versio: molemmilla tehopainoksilla seisova satanen painuu alle kuuden sekunnin. Halutessaan Cupran saa joko kolmiovisena SC-mallina tai sitten viisiovisena perusviistoperänä. Varusteluun nähden (vakiona mm. ajomoodin valinta, kaksoisled-ajovalot, etutasauspyörästön lukko, säädettävä iskunvaimennus ja muuttuvavälityksinen ohjaus) hinnat ovat pudonneet aiemmasta Leon Cuprasta selvästi: haarukka on nyt 34 961-38 478 euroa. Myynti alkaa loppukeväästä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.