Ensituntuma: Uusi Peugeot 308

30.08.2013 | Yrjö Lyytikäinen
Ensituntuma: Uusi Peugeot 308

Pääsimme tutustumaan uuteen Peugeotin 308-malliin ensimmäisten joukossa. Virallisesti uutuus esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

Ensimmäinen huomio kuskin paikalta on mittaristo, jota katsotaan pienen ratin yläpuolelta. Nopeusmittari ja kierroslukumittari heräävät eloon vasta, kun virta laitetaan päälle, viisarit ovat jo odottamassa mustalla pohjalla.

Allure-varusteinen THP 156 -bensamalli tuntuu heti jämäkältä ja ohjaus 17 tuuman renkain sopivan raskaalta. Turbomoottori on saanut kehuja jo aiemmin muissa autoissa ja sen mallimerkinnän mukainen 156 hv:n teho siivittää 308:n ripeään kyytiin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autossa on vaikeasti eriteltävä, mutta selvästi laadukas tunnelma. Ainakin Ranskalaisilla teillä melutaso pysyy hyvin kurissa ja epätasaisuudet ylittyvät napakalla jousituksella siististi.

Kokeilu HDi 115 dieselillä vahvistaa tunnelmaa. Tiukoissa serpentiinimutkissa alkaa arvostaa nahkaverhoiltua, pientä rattia, jonka kautta välittyy hyvä tunto. Kuudentoista tuuman renkaat lisäävät mukavuutta jousitukseen.

Suomessa suositummaksi bensamalliksi arvioidaan 125 THP:tä, jonka kanssa eläminen on helppoa. Hyvä vääntö on tärkeä arkiajossa, eikä tehonpuutekaan heti vaivaa.

Perusvarusteinen HDi 92 diesel 15 tuuman renkain on kakista arkisin, mutta ainakin kuormaamatta sen teho riittää mainiosti muun liikenteen rytmiin. Pääsin myös kokeilemaan ensi vuonna saapuvaa BlueHDi 150 moottoria, joka tarjoaa väsymätöntä voimaa pitkiinkin siirtymiin. Uusi moottori tulee ensimmäiseksi tarjolle Peugeot 508 -mallistoon.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.