Ford Scorpio – Sunnuntaiauto

12.06.2013 |
Ford Scorpio – Sunnuntaiauto

Todelliset Ford-fanit ajavat arkisin merkin pienemmillä jalokivillä, kuten Fiestalla, Ka’lla tai Escortilla. Sunnuntaisin he kuitenkin kaivavat tallistaan toisen sukupolven Ford Scorpion, joka sijoittuu ylempään keskiluokkaan.

Kun auto julkaistiin syksyllä 1994, kokivat uskolliset Ford-fanit kauhunhetkiä. Kyse oli kaikenkattavasta kasvojenkohotuksesta, jonka neljäovinen Granadan jälkeläinen oli kokenut.

Scorpio tuomittiin jo julkaisun yhteydessä autoksi, jota ei koskaan saisi kuvata. Syynä tähän oli auton edessä olevat mulkosilmäajovalot ja takana kapean valonauhan rajaama perä, joka muodosti väkinäisen kokonaisuuden. Eurooppalaiset asiakkaat eivät vielä olleet valmistautuneet kohtaamaan järkytystä, jonka amerikkalainen automuotoilu aiheutti. Jokainen reaktio luo kuitenkin oman vastareaktionsa. Arvostelijoiden haastamana Scorpio-fanit kokosivat rivinsä ja julistivat yhteen ääneen, että ”Tämä auto pitää nähdä luonnossa”, ”Scorpio on edistysaskel” ja ”Sehän näyttää mahtavalta”.

Ford toteutti vuonna 1985 esitellyn Scorpion faceliftin yksinomaan tietokoneella. Näin vuosina 1994–1998 valmistetusta toisen sukupolven Scorpiosta tuli Fordin ensimmäinen kokonaan CAD/CAM-ohjelmilla suunniteltu auto. Monet asiantuntijat, kuten esimerkiksi italialainen tähtisuunnittelija Giorgetto Giugiaro, selittivät muotoiluun liittyviä lisävaikeuksia seuraavasti: ”Ennen vanhaan oli näkymä sivulta, edestä ja ylhäältä. Tasoista muodostui luomus, jossa korinrakentaja yhdisti kaikki osat harmoniseksi kokonaisuudeksi.”

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kiistanalaisen muotoilunsa johdosta Scorpio on nykyään ideaali harrasteauto niille, jotka haluavat erottua massasta. Scorpiota ei oteta missään vakavasti, mutta individualistille auto on erinomainen valinta. Toisen sukupolven Scorpion omistaja saa runsaan kattauksen auton sisäisiä arvoja, erityisesti Ghia-mallissa. Siinä on 2,9-litrainen V6-kone, nahkaistuimet, radio, cd-soitin kuuden levyn vaihtajalla, automaatti-ilmastointi, sähköiset ikkunannostimet ja ajotietokone. Autossa on myös paljon muuta huomionarvoista, kuten vakaa alusta, mukava jousitus ja runsaasti tilaa takana.

Nykyään Scorpioita on melko vaikeaa löytää, koska monet niistä ovat päätyneet paalattavaksi tai omistajat eivät halua luopua omistaan. Suomessa käytetyt toisen sukupolven Scorpiot maksavat 500–2000 euroon.*

*Nettiauto.com 5/2013

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.