Honda Civic Type R – ruuti kuivaksi

17.06.2015 | Jussi Saarinen

Civic Type R on täällä taas, voimakkaampana kuin koskaan. Mutta sutiiko ja veteleekö se, kun etupyörille tarjotaan 310 hv tehoa? Kävimme Slovakiassa etsimässä totuutta.

Civic Type R nauttii autoilupiireissä kulttiauton statusta. Varsinkin vuosituhannen alussa myyntiin tullut toisen sukupolven malli oli aikanaan todellinen raaseri. Vuonna 2007 esitelty seuraaja jätti sen sijaan hieman toivomisen varaa, sillä kasvaneesta koosta huolimatta tehoa ei ollut juuri aiempaa enemmän.

Nyt kaikki on toisin. Kaikkien aikojen ensimmäisen turboahdetun Type R:n kaksilitrainen kone tarjoaa tehoa peräti 310 hv, ja vääntömomentti asettuu muhkeaan 400 Nm lukemaan. 0–100 km/h sujuu valmistajan mukaan 5,7 sekunnissa, ja huippua tykki kerää 270 km/h – nopeudenrajoitinta ei siis ole.

Ainoa epäilys piilee siinä, että Type R vetää pelkästään etupyörillään. Honda on paikannut pito-ongelmia uudentyyppisellä etutasauspyörästön lukolla, uudella etupyöräntuennalla ja mukautuvalla iskunvaimennuksella. Myös aerodynamiikkaan on tehty parannuksia ja koria jäykistetty.

Heti ensimmäisissä täyskaasukiihdytyksissä havaitsimme, että vetely todella on tiessään. Esimerkiksi Ford Focus ST:hen verrattuna Type R:n ohjaus on jopa hämmästyttävän rauhallinen. Ajaminen on muutenkin helppoa, sillä moottori vetää nöyrästi ja vaihteet loksahtavat tarkasti paikoilleen.

Kova jousitus ja äänekäs kone muistuttavat samaan aikaan, että nyt ei edetä millään perusautolla. Edessä istutaan selvästi matalammalla kuin edeltäjä-Type R:ssä. Istuinten sivutuet eivät paina häiritsevästi yläruumista. Säätövaroja näyttävissä penkeissä voisi olla runsaamminkin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vakiintuneeseen Civic-tapaan kierroslukumittari sijaitsee suoraan kuskin edessä. Monitoiminäytöstä voi tarkkailla mm. kaasu- ja jarrupolkimien asentoja, g-voimia, ahtopainetta sekä moottoriöljyn lämpötilaa ja -painetta. Myös sekkari löytyy niin kiihdytys- kuin kierrosaikojenkin mittaamista varten.

Rata-ajo puolestaan paljasti, että etupyörien pito riittää, vaikka kaasun runttaisi pohjaan kesken kaarteen. Käytös Slovakia Ringin kovavauhtisella radalla oli muutenkin odotetun tasapainoista. Ainoastaan 200 km/h nopeuksista tehdyissä jarrutuksissa auton perä liiteli selvästi sivusuunnassa.

+R -nappulan painaminen teki Type R:stä vieläkin räyhäkkäämmän. Se herkistää kaasupolkimen, tuo lisävääntöä alakierroksille ja tiukentaa ohjausta sekä iskunvaimennusta. Samalla ajonvakautus asettuu sallivampaan tilaan. Sen saa myös kokonaan pois päältä, kuten kunnon sportissa pitääkin.

Type R:n ennakkomyynti käy jo, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syyskuussa. Korimalli on aina viisiovinen viistoperä ja vaihteisto kuusinopeuksinen manuaali, joten valittavaksi jää vain toinen kahdesta varustetasosta: Type R ja Type R GT. Hinnat tässä järjestyksessä 47 990 ja 50 500 euroa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.