Katsauksessa trendin luojat: Mazda MX-5 ja Toyota Yaris Hybrid

26.09.2013 | Marcus Peters / AMS
Katsauksessa trendin luojat: Mazda MX-5 ja Toyota Yaris Hybrid

Mitä Mazda MX-5:llä ja Toyota Yaris Hybridillä on yhteistä? Ensi vilkaisulta ei paljoakaan.

Ne molemmat ovat kuitenkin luoneet trendejä: Mazda on pienen sporttiavon uudelleensyntymä ja Toyota edullinen täyshybridi-pikkuauto. Toinen niistä on kuin luotu ajamisen hauskuutta varten, kun taas toinen on täydellinen säästämisen hauskuutta tavoiteltaessa.

Siirrymme nyt eri aikaan: vanhan koulukunnan hupilaite MX-5:stä uusimpaan sarjatuotantoon saatuun teknologiaan, eli täyshybridi-pikkuautoon. Nykyhetkessä molempia autoja yhdistää se, että ne ovat nimekkäille autonvalmistajille oman lajinsa malliesimerkkejä.

Mazdan tapauksessa keskittyminen olennaiseen tarkoittaa pysymistä kevyenä, pienenä ja edullisena, jotta laajalle asiakaskunnalle voidaan tarjota puhdasoppista avoautolla ajamisen hauskuutta. Toyotan kohdalla se tarkoittaa sitä vastoin kalliin tekniikan pakkaamista pikkuautoon siten, että se vetoaa suureen asiakasryhmään. Kun kyseessä on täyshybridi, kustannukset on pitänyt laskea äärimmäisen tarkasti niiden kurissa pitämiseksi.

Molemmissa omat hauskat puolensa

Toyotan väki on onnistunut kulujen painamisessa alas. Osittain sähköllä kulkeva Yaris maksaa suunnilleen saman verran kuin joidenkin muiden merkkien tavalliset pikkuautot. Toyotassa on sitä vastoin aikaisemmasta Priuksesta tuttu 1,5-litrainen neloskone hieman modifioituna, jota avittavat sähkömoottori planeettavaihteistolla sekä nikkelimetallihybridiakku.

120-kennoinen akku on tilaa säästävästi takapenkin alla, kun taas muu tekniikka on konepellin alla 74-heppaisen neloskoneen välittömässä läheisyydessä.

Sisätiloissa ei ole sitä vastoin juurikaan hightechiä. Ainoastaan eriväriset mittarit ja energiavirtaa näyttävä mittaristo kertovat auton erikoisuudesta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Alle 185-senttiset kuskit saavat Mazdassa sopivan ajoasennon. Sitä täydentävät klassiset pyöreät mittarit, joihin kuuluu myös öljynpaineen mittari harrastelijatason koneenkäyttäjille. Kaikki näyttää tarkoituksenmukaiselta, työn laatu on siistiä, ja hallintalaitteiden käyttö on yksinkertaista.

Avoautofaneille suunnattu sympaattinen käytännönläheisyys näyttää juuri tältä. He eivät aja kauan katto kiinni, vaan avaavat painoa säästävän mekaanisen rättikaton mahdollisimman pian. Katon avaamista varten pitää painaa nappia, vetää kahvasta ja heilauttaa rätti kevyesti taakse. Se ei voisi sujua enää juuri helpommin.

Yariksessa hauskuus alkaa vieläkin yksinkertaisemmin: vaihteenvalitsin D-asentoon, kaasun painallus, ja pieni Toyota surisee pelkällä sähköllä liikkeelle. Tämä rauhallisen etenemisen tapa osoittautuu pian ihanteelliseksi kaupungissa. Täyshybridiauto pitäytyy ääniensä osalta taka-alalla ja luopuu siitä vasta sitten, kun eteen tulee ylämäkiä tai kun kaasua painaa kunnolla. Silloin bensakoneen äänekäs ujellus muuttuu dominoivaksi ääneksi.

Niin, sitä keskittymistä olennaiseen

Pikkuauton voimalinja tarjoaa hiottua mukavuutta niin kaupunkiliikenteessä kuin rauhallisessa maantieajossakin. Tällaisissa olosuhteissa pystyy saavuttamaan niitä ilmiömäisen pieniä kulutuslukemia, joista hybridit ovat tunnettuja. Kun kuskilla ei ole liian kova kiire, Yariksella pääsee hyvinkin alle neljän litran kulutukseen. Jos keskikulutus on viisi litraa 100 kilometrillä, autolla voi ajaa jo ihan vauhdikkaasti. Nämä ovat bensakoneelle todella kunnioitettavia lukuja, ja ne innostavat kuskia ajamaan vieläkin taloudellisemmin.

MX-5:n kaltaisessa roadsterissa olettaisi, että ajamisen hauskuus tulee suurimmaksi osaksi moottorista. Tässä suhteessa Mazda saisi kuitenkin tarjota vähän enemmän – erityisesti fiilispuolella. Alakierroksilla auto reagoi kaasun painamiseen vähän laiskasti, ja sporttista soundia odottavat kokevat pettymyksen: neloskone kuulostaa enemmänkin rasittuneelta.

Niinpä pitääkin keskityttyä varsinaiseen ajamisen hauskuuteen, joka tulee alustasta. Kaksipaikkainen auto reagoi ohjausliikkeisiin hienovaraisesti ja tarkasti, mikä tuntuu äärimmäisen inspiroivalta – erityisesti siksi, koska jousitus ei ole ollenkaan kova. Tarkkuus saavutetaan tässä autossa ainoastaan painon ja mittojen minimoimisen sekä tietysti takavedon avulla.

Keskittyminen olennaiseen on Mazda MX-5:n pitkäkestoisen menestyksen salaisuus. Sama koskee myös Toyota Yaris Hybridiä: myös se tulee saamaan monia jäljittelijöitä.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.