Koeajo: Audi A3 Cabriolet

04.12.2013 | Oskari Pentti
Koeajo: Audi A3 Cabriolet

A3:n avoversio uudistui. Pidemmän perän ansiosta korimalli on aiempaa linjakkaampi.

Avonainen Audi A3 uudistui tyylikkäämpään suuntaan. Se venähti pituutta 18 senttiä, ja akseliväliin tuli lisämittaa 1,5 senttiä. Leveyttä tuli lisää 2,8 senttiä, mutta kokonaisuus madaltui 1,6 senttiä. Leveyden ja korkeuden muutokset eivät tunnu suurilta, mutta pituuden merkittävä lisäys on tehnyt ulkonäköön huomattavia muutoksia. Uusi malli muistuttaa katto ylhäällä enemmän sedania kuin kolmiovista umpimallia. Katto päälläkin kokonaisuus on sulavan näköinen. Katto laskettuna perän muotoilu korostaa auton mataluutta. Vaikka kokonaisuus on edeltäjäänsä pidempi, strategiset mitat jäävät sedanmallia pienemmiksi. Viistoperäisiin A3:iin verrattuna uutuusavossa on edelleen lyhyempi akseliväli, vaikka kokonaispituutta onkin niitä enemmän. Kasvaneen peräylityksen ansiosta tavaratila on kasvanut edellismalliin verrattuna 60 litralla. Sedanin luvuista lukema jää sentään sadan litran verran. Kätevä tavaratila ja hyvä muunneltavuusCabrioletin tavaratila on kuitenkin varsin käyttökelpoinen, sillä sinne mahtuu vaivatta muutama lentolaukku ja muutakin tavaraa. Tavaratilan monikäyttöisyyttä edistää selkänojien kaatomahdollisuus. Nyt kun A3 Cabriolet on muuttunut entistä tyylikkäämmäksi, ainakin allekirjoittaneelle selvisi entistä kirkkaammin, ettei avoautossa tarvitse olla mahdollisimman tehokasta moottoria. Kun tyyli on kunnossa, sitä ei tarvitse paikata suorituskyvyllä. Katto alhaalla livuttaessa 1,4-litraisen, sylinterien lepuutuksella varustetun TFSI-moottorin voimavarat ovat ihan riittävät. Paukkuja on sen verran, että liikennevirran mukaan ehtii mainiosti. Bensiinimoottoreita on tällä hetkellä tarjolla kaksi. Jo mainitun 1.4 TFSI:n lisäksi valikoimassa on tehokkaampi 1.8 TFSI. Näiden ohella valittavissa on kaksilitrainen TDI-diesel. Kaikki moottorit sopivat pikaisen koeajon perusteella cabrioletin keulalle mainiosti. Vaihteistovaihtoehtoja on kaksi, joista kuusivaihteinen manuaali on 1.4 TFSI:n ja dieselin jatkeena. 1,8-litraisen yhteydessä laatikko on seitsenportainen DSG-kaksoiskytkinaski. A3 Cabrioletia voi edelleen sanoa hyvällä omallatunnolla rättikatoksi. Kattovaihtoehtoja on tosin kaksi: peruskangas sekä paremmin lämpöä ja ääntä eristävä akustinen kangaskatto. Molemmissa on lasinen takaikkuna, jossa on lämmitysvastukset. Katon käyttäminen on helppoa. Toimenpide onnistuu alle 50 km/h nopeuksissa. Katossa ei ole minkäänlaisia mekaanisia salpoja, jotka olisi ensin avattava. Sähköisen kytkimen käyttö riittää, kuten esimerkiksi sähköisiä lasinnostimia operoitaessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.