Koeajo: Audi A3 Sedan 1.8 TFSI Quattro

13.11.2013 | Jussi Saarinen
Koeajo: Audi A3 Sedan 1.8 TFSI Quattro

Nyt sekin on nähty: porrasperän ja GTI:n yhdistelmä – ja vielä kaikilla pyörillä raapivana.

Porrasperä nk. alempaan premium-keskiluokkaan oli Audilta viime vuonna rohkea pelinavaus. Maistelimme A3 Sedania jo kesällä (mm. TL 10/13), mutta tarkempiin tilamittauksiin otimme talven lumille vielä bensamalliston sporttisinta päätä edustavan 1,8-litraisen Quattron.

Hankalampi lastata kuin Sportback

”Auton näköinen” kori on tietysti rapakelillä miellyttävä; takaikkunan putsaamiseen ei tarvita pyyhintä. Huonojakin puolia löytyy, sillä takapenkillä on pääntilaa selvästi vähemmän kuin viisiovisessa Sportbackissa.

Takaluukun avaaminen paljastaa lisää eroja korimallien välillä. Nelivetoversioissa VDA-normi näyttää Sedanille 85 litran etua viisioviseen verrattuna (340 vs. 425 l), mutta kuormausaukon kokohan se kontin käyttökelpoisuuden lopulta ratkaisee.

Ketään ei varmasti yllätä tieto, että Sportbackin kontti isoine luukkuineen on selvästi helpompi käyttää; etenkin tilan etureunassa olevat tavarat ovat Sedanissa kurottelun takana. Lisäksi kuormausaukko on kiusallisen matala.

Laajennus sentään sujuu yhtä helposti kuin viistoperämallissa. Selkänojien kellastaminen kahdessa erisuuruisessa osassa tuottaa miltei vaakasuoran tilan mitättömällä sentin kynnyksellä matkustamon ja tavaratilan välillä. Kruununa on Business Sport -varustetasoon sisältyvä suksiluukku.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Palataan vielä siihen takaluukkuun, joka ponnahtaa avausnappulaa painamalla itsestään ylös asti. Luukun sisäpuolinen sulkemiskahva ja täydellinen verhoilu tekevät pesäeroa eräisiin aasialaisvalmisteisiin sedaneihin.

Suorituskyky on hyvä kelillä kuin kelillä

Urheiluistuin – niin ikään Business Sport -varustelun helmiä – halaa vartaloa tiukasti, ja sormet kiertyvät napakan ratin ympärille kuin luonnostaan.

Napakkuus jatkuu tien päällä, ei kuitenkaan epämukavuusmielessä. Alusta on nyky-VW-konsernitapaan jopa pehmeän sorttinen, mutta pelaa silti vauhdikkaassakin ajossa moitteetta.

Suorituskyky on yksiselitteisen hyvä – ja tietysti kelillä kuin kelillä. Kiihdytyksissä tärykalvot värisevät miedon urheilullisesti. Lisäpotkua saa vetäisemällä vaihteenvalitsimen S-asentoon.

Tiukoissa lumitien mutkissa A3 Quattro tuntuu korostetun yliohjaavalta, vaikka Haldex-tyyppinen neliveto ei jaa voimaa taakse enempää kuin 50 %. Moottorissa riittää potkua alakierroksillakin niin, että kaasulla ohjaileminen sujuu vaihteella kuin vaihteella.

Ajonvakautus torppaa peräluisut varsin selvillä etujarrujen jurskahteluilla. Kun järjestelmän kytkee Sport-tilaan, se antaa auton mennä railakkaaseenkin luisuun ja puuttuu peliin vasta, kun kuski alkaa loihtia vastaohjausta. Innokkaimpia sladiniiloja varten ajonvakautuksen saa myös kokonaan pois.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.