Koeajo: Audi A8 Lang 3.0 TDI Quattro Tiptronic Executive Line

08.05.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: Audi A8 Lang 3.0 TDI Quattro Tiptronic Executive Line

A8 on edustusautoluokassa se nuorekkain valinta.

Audin huippumallille tehtiin viime syksynä päivitys; keulaa ja perää muokattiin, sisustusta kohennettiin ja varustelua monipuolistettiin. Koeajoimme "pienemmän" dieselmallin – mihin lokeroon se asettuu uudistuneiden kilpailijoidensa joukossa? No, edelleen siihen sporttiseen.

Kun Lexus LS:ssä ja Mercedes-Benz S-luokassa istutaan pääasiassa takapenkillä, A8:n ja BMW 7-sarjalaisen omistaja luotsaa limoaan mieluiten itse. Ainakin tämä tulee monista Kasi-Audin yksityiskohdista mieleen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ohjaamoilme on sopiva sekoitus Mersun eleganttiutta ja Lexuksen digitaalisuutta, ja toisin kuin Bemarissa, se eroaa tarpeeksi edullisemmista mallisisarista. Myös ajettavuuteen ja mukavuuteen on napsittu molempien maailmojen parhaita puolia. Ohjaus on riittävästi tehostettu, joten pyörittely sujuu kämmensyrjällä – ei siis hartiavoimin kuten siinä toisessa baijerilaisessa. V6-diesel tarjoaa tolkuttomasti voimaa etäisen urheilullisella soundilla, ja myös äänetön lipuminen sujuu, sillä automaatti ei nyi eikä viivyttele. Voittaa siis ainakin hybridi-Mersun.

Melutaso on kitkarenkain kilpailijoiden tasolla, mutta ilmajousitus ei tarjoa aivan Ässän tai L-ässän ylivertaista mukavuutta edes Comfortajomoodilla, eikä istuimestakaan löydä samaa pintapehmeyttä. Kaikki nämä vahvistavat alussa mainittua vaikutelmaa: turha pönötys pois.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.