Koeajo: Audi Q3 1.4 TFSI S Tronic Business II

08.05.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: Audi Q3 1.4 TFSI S Tronic Business II

Audin pienin SUV sai uuden perusbensamallin.

Moottoreiden pienentäminen puree citymaasturiluokassa. Aiemmin pelkästään kaksilitraisilla bensa- tai dieselkoneilla vauhditettu Q3 sai konepeltinsä alle 1,4-litraisen TFSI-myllyn, jota on tähän asti käytetty Audin puolella vain A1- ja A3-malleissa eikä niissäkään aivan tämäntehoisena (150 hv). Perus-Q3 on aina etuvetoinen ja jatkettu joko manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteistolla. Hinta on kutakuinkin sama kuin etuvetoisessa 2.0 TDI:ssä – tietysti ilman käyttövoimaveroa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Moottorissa on mukavasti potkua, minkä huomaa siitäkin, että etupyörät lyövät liukkaalla herkästi sutia. Käyntiääni on hiljainen myös täyskaasukiihdytyksissä. Kaksoiskytkinvaihteiston lievään (parkkipaikka)viivyttelyyn osaa tässä autossa suhtautua leppoisammin kuin saman konsernin kiivaammissa GTI-rasseissa.

Q3:ssa istutaan hyvin korkealla, vaikka istuin olisi säädetty alimpaan asentoon. Osittain tästä johtuen meno on selvästi keinuvamman tuntuista kuin esimerkiksi A3-Audissa. Maasturitunnelmaa luovat osaltaan vaakasuoraan asennettu ratti ja kankeahko kääntyvyys. Mutta on korkeasta istuma-asennosta etuakin: yhdessä valtavien sivupeilien kanssa näkyvyys on esteetön. Hyvää on sekin, että automaatin vaihteenvalitsin liikkuu sulavasti ja pitkillä liikkeillä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.