Koeajo: Audi S3 Cabriolet

08.05.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: Audi S3 Cabriolet

Yläosattomissa ei ole yleensä talviurheiltu. Audi S3:lla sekin onnistuu.

Avoautoilu talvikelillä kuulostaa hyiseltä kokemukselta, mutta ei lopulta palella niin paljon kuin olettaisi. Sarkaa vain päälle, lämppäri täysille ja ikkunat ylös, niin cruisailu sujuu hienosti.

S3 Cabriolet on jännä yhdistelmä A3 Cabrioletia ja S3:ta. Toisin kuin umpikoriset S3:t, avomalli on tarjolla vain kaksoiskytkinvaihteistoisena. Kun auto on aina nelivetoinen, paletti onkin siinä. Samalla kyseessä on avomalliston selvästi tehokkain versio – A3 Cabrioletissa voimavalikoimaa löytyy 122–180 hevosen väliltä. Alusta lepää 25 mm vakioavomalleja matalammalla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuten tavallisessakin avo-A-kolmosessa, myös S3 Cabrioletissa katto on kankainen. Jos tulee kylmä – tai kun haluaa reippailla – kattoa saa liikuteltua sähköisesti aina 50 km/h nopeuteen asti. Emme sentään kokeilleet, miten kaatumissuoja aktivoituu lumihankeen kapsahdettaessa.

Palataan lopuksi vielä sinne talvitaipaleelle. Polanteissa kori väräjää enemmän kuin umpiautossa. Kaasua painettaessa fiilis on vähän epätodellinen, sillä lumen suhina yhdistyy tavallista voimakkaampiin pakoääniin – ei ihan kuin moottorikelkassa, mutta melkein. Talviurheiluun siis oiva peli. Ja mikä parasta, näillä varusteilla myös kesätreenit sujuvat mainiosti.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.