Koeajo: Bentley Bentayga Diesel - Rajaton valta

05.12.2017 | Arttu Toivonen

Bentayga on maailman ensimmäinen ultraluksusluokan katumaasturi, ja sitä saa myös dieselmoottorilla varustettuna. Vietimme päivän pilvellä numero 9.

Bentleyn valtava katumaasturi on kunnioitusta herättävä ilmestys. Se on vajaat kymmenen senttiä pidempi kuin isona pidetty Audi Q7 ja melkein 30 senttiä pidempi kuin Porsche Cayenne, joiden kanssa se jakaa perusrakenteensa. Jättikokoisen ja suomalaisen veroruoskan rankaiseman W12–bensiinimallin ohella (529 900 euroa) tarjolla on myös melkein 220 000 euroa halvempi Bentayga Diesel.

Bentayga Dieselin nelilitrainen, kolmella ahtimella maustettu V8 jylisee vakuuttavasti. Se vetää 435 hevosvoiman teholla ja järkälemäisellä 900 Newtonmetrin väännöllä yli kaksitonnisen maasturin vauhtiin kevyen tuntuisesti. Eikä suorituskyky lopu edes maantievauhdissa: kolmas, sähköinen ahdin syöttää ilmaa kahdelle pakokaasuahtimelle niin, että turboviivettä ei yksinkertaisesti ole. Taajamien ulkopuolella Bentayga on helppo ajettava. Kulku on eleetöntä, eteneminen väkevää ja hiljaista.

Kaikessa, mihin sisällä pääsee koskettamaan, on ehdottoman laadun tuntu, eikä tämä rajoitu pelkästään nahan pehmeyteen tai jalopuun lakkausten paksuuteen. Kaikki ohjainlaitteet tuntuvat täsmällisesti toimivilta ja jykeviltä.

Yläluokassa

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on tavanomainen määrä – ehkä vähemmän kuin S-sarjan Mercedeksessä, mutta sillä ei ole mitään väliä. Bentley painii muutenkin eri sarjassa kuin rahvaanomaisempi Mercedes. Bentley-asiakas on hieman nuorempi kuin tyypillinen S-sarjalaisen ostaja, mutta myös selvästi pidemmälle elämässään jo ehtinyt.

Vaikka Bentley on vain nimellisesti kookkaampi kuin suurimmat katumaasturit, se täyttää silti kaistan hyvin tehokkaasti. Tämän takia kaistallapitoavustin tarttuu toimeen kohtalaisen hanakasti: automaattiset korjausliikkeet aistii ratissa ja ajoittain tuntuu , että sähköaivo avustaa kuskia jo liiankin innokkaasti. Järjestelmä kannattaa ehkä sammuttaa maaseututiellä ja pitää käytössä moottoritiellä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Creweläisvalmistaja on tuonut Bentaygalla Bentleyn nykyaikaan – olo ei ole enää kuin viktoriaanisessa tupakkasalongissa. Bentaygan kyydissä tiedostaa liikkuvansa autolla, joka sijoittuu hyvin korkealle tieliikenteen kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluvassa hierarkiassa. Bentaygasta vedetään kyllä moottoritiellä ohi, jos tilanne niin vaatii, mutta toisaalta sillä saa välittömästi tilaa kaupungissa kaistaa vaihtaessaan. Joku kutsuisi tätä auktoriteetiksi.

Ei mitään kiirettä

Yllättäen ajokokemus ei ole kuitenkaan niin ulkomaailmasta eristävä kuin vaikkapa uusissa Rolls-Royceissa. Bentaygan ratissa kuulee moottorin pauhun ja huomaa tienpinnan muutokset toisin kuin Rollsissa. Toisaalta jo silkan massan luoma vakaus vie autoa pumpulinpehmeästi eteenpäin.

Bentleyn ratin takana myös kiire tuntuu jäävän jonnekin kauas. Connolly-nahan tuoksussa, viidesti lakatun yli 200-vuotiaan jalopuun ja koneistetun alumiinin keskellä ajan ja aikataulun tarkkailu jää sivurooliin. Ja tietysti  pitää muistaa, että voima on parhaimmillaan silloin , kun sen olemassaolon tiedostaa, mutta sitä ei tarvitse käyttää itseään korostaakseen.

Hinta vakiovarustein 298 900 €

Bentley Bentayga Diesel

  • Moottori: V8, diesel, kaksi pakokaasuahdinta ja sähköinen ahdin
  • Iskutilavuus: 3 956 cm3
  • Teho: 320 kW (435 hv) / 3 750-5 000 r/min
  • Vääntö: 900 Nm / 1 000-3 250 r/min
  • Voimansiirto: Neliveto, 8-nopeuksinen automaattivaihteisto
  • 0-100 km/h: 4,8 s
  • Huippunopeus: 270 km/h
  • Yhd. EU-kulutus: 8,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 210 g/km
  • Mitat: Pituus 5 140mm, leveys 1 998 mm, korkeus 1 742 mm, akseliväli 2 995 mm, tavaratila 431 l
  • Omamassa: 2 506 kg

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.