Koeajo: BMW 2 Coupé

06.02.2014 | Dirk Gulde
Koeajo: BMW 2 Coupé

1-sarjan pohjalta tehty coupé on nyt nimeltään 2-sarja. Muutakin uutta on tarjolla.

Uutisten puute on tässä tapauksessa hyvä uutinen. BMW ei nimittäin ole tehnyt päätöstä siitä, tuleeko nyt esitelty auto olemaan ensimmäinen ja viimeinen takavetoinen 2-sarja. 1-sarja jakaa jatkossa varmasti etuvetorakenteen Minin kanssa, mutta porrasperämallin seuraava sukupolvi voitaisiin tehdä 3-sarjan voimalinjan pohjalle.

Coupé ansaitsee mallinumeronsa 1-sarjaan verrattuna 11 sentin lisäpituudella, pitkänhuiskeammilla mittasuhteilla ja päättäväisemmällä katseella. Alusta ja ohjaus on säädetty uusiksi lisäketteryyden toivossa.

Ohjauksen vähennetty tehostus parantaa selvästi huippumalli M235i:n tuntumaa tienpintaan. Jäykemmät jouset sekä etuakselin jämäkämmät joustavat osat vähentävät auton kallistelua ja tekevät suunnanmuutoksista ultratarkkoja. Kun M235i on päässyt ihanneajolinjalle, mikään ei saa sitä kovin  helpolla puskemaan. Perän voi sitä vastoin saada kaasupolkimen avulla mukaan ohjailemaan autoa. Tästä huolimatta bemari pysyy jopa ajonvakautus pois kytkettynä helposti hallittavissa ilman perän irtoamisia.

M Performance -mallikatraan uusin jäsen ei ole kuitenkaan mikään kivireki. Joustovarojen pidentämiseksi alusta pohjaa hitusen tavallista  myöhemmin, mutta kovemmin. Mukautuvissa iskunvaimentimissa on kaksi säätöventtiiliä, jotta tienpinnan epätasaisuudet saadaan suodatettua tarkemmin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuusisylinterinen turbokone

Tässä turbokoneessa jäähdytysjärjestelmän ja elektroniikan muutokset riittävät 326 hevosvoiman tehoon, mikä on kuusi heppaa enemmän kuin 1-sarjassa. Kokeneet kuskit kiihdyttävät alle viidessä sekunnissa nollasta sataan. Vähemmän kokeneet valitsevat kahdeksanvaihteisen automaatin, jättävät homman lähtöjärjestelmän haltuun ja ovat satasen vauhdissa kaksi sekunnin kymmenystä nopeammin. Pakoputkiston läppä huolehtii soundeista, kun se poistaa kiihdytyksissä osan äänenvaimentimesta käytöstä. Siksi spontaanisti kaasuun vastaavan koneen kierrättäminen 7 000 kierroksen tienoille aiheuttaa heti riippuvuutta.

BMW tarjoaa autoon myös mekaanisen tasauspyörästön lukon. Kahdella sähköisesti ohjatulla lamellikytkimellä varustettua pitoapua ei saa suoraan tehtaalta, vain jälkiasennettuna.

Auton hintaero M135i:hin ei tule olemaan kovin vaatimaton. Järkevästi ajateltuna 2-sarjassa on muutettujen alustan säätöjen ja lisäpituuden ohella vain 30 litraa suurempi tavaratila, mutta ei lisätilaa ahtaalla takapenkillä. Toisaalta 2-sarjan sporttimalli on jo tosi lähellä vanhempaa E46-korista M3:a tehossa ja ajamisen hauskuudessa.

Malliston juuressa ovat 220-versiot, joissa on sekä bensana että dieselinä 184 heppaa. Pian valikoimaa täydentävät 218d ja 225d-dieselmallit.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.