Koeajo: BMW 318D

06.02.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: BMW 318D

BMW:hen saa nelivedon aiempaa edullisemmin.

BMW:n Kolmossarjan nelivetovalikoima kasvoi tyvipäästä. Nyt sarjan edullisin xDrive-versio on sedan-318d, jonka hinnat ovat varustelusta riippuen  noin 42 900–46 800 euroa. Dieselnelikko on hieman yli 1 000 euroa halvempi kuin Kolmossarjan edullisin bensiinikäyttöinen nelivetosedan eli 320i xDrive.

Verrattuna takavetoiseen 318d-sedaniin nelivetoinen xDrive on yhdistetyn kulutuksen arvon mukaan 0,3 l/100 km janoisempi. CO2-päästöarvo on 9 g/km suurempi. Huippunopeudet ovat versioilla samat, ja kiihtyvyys 0–100 km/h kestää nelivetoisella 0,2 sekuntia kauemmin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

xDriven ajokäytös on ajonvakautus kytkettynä melko neutraalia. Kun DSC:n kytkee päältä, auto muuttuu selvästi yliohjaavaksi. Neliveto pitää käytöstä kurissa, mutta BMW:n saa kyllä tarjoamaan perää reippaasti sivulle. Ohjaus palauttaa melko hyvin, vaikka voimansiirron ulottaminen etuakselille kangistaakin rattia hieman.

Kaksilitrainen diesel rahisee sisälle matkustamoon hieman kuuluvammin kuin premiummerkiltä odottaisi. Moottorin sammutusautomatiikka toimii melko aktiivisesti, mutta uudelleen käynnistymisessä on hitunen verkkautta.

Neliveto-318d:hen ei saa BMW:n kahdeksanportaista automaattia. Kuusivaihteinen manuaalilaatikko toimii täsmällisesti, mutta vaihteenvalitsimen liikuttelu vaatii jämäkkää otetta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.