Koeajo: BMW 330d Twinpower Turbo A X Drive Touring

08.05.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: BMW 330d Twinpower Turbo A X Drive Touring

Miten paljon autoa saa kehua, jos se maksaa lähes kaksi kertaa enemmän kuin perusmalli?

38 967 euroa. Sen verran maksaa Kolmos-Touringin edullisin versio 316i Twinpower Turbo. Kallis vai halpa, sen saa jokainen itse päättää. Entäs sitten tämä koeajossa oleva 330d? 68 103 euroa, lisävarusteineen jo päälle 85 000 euroa. Anteeksi mitä?

Saako rahalle vastinetta, kuuluu tietysti seuraava kysymys. Varsin pian selviää, että kyllä sitä aika paljon saa. 330d Twinpower Turbo A xDrive Touring, kuten mallimerkintä kaikessa komeudessaan kuuluu, on nimittäin yksi parhaista jokapaikahöylistä mitä automarkkinoilta tällä hetkellä löytyy. Lähdetään liikkeelle vaikkapa voimalinjasta. Suora ahdettu kuutosdiesel kuulostaa siltä kuin pitääkin, siis hyvältä. Moottori myös reagoi kaasunpainallukseen välittömästi: auto kiihtyy heti kun pedaalia koskettaa. Jatkeena oleva automaattivaihteisto toimii niin ikään täydellisesti. Tarjolla olisi niin S-asentoa kuin Sport-moodiakin, mutta niitä ei tule käytettyä. Normi-D:llä pärjää missä vain.

Nelivedon ajettavuus on hyvä

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Etenkin, kun voima välittyy tiehen sutimatta. Tehokas BMW kannattaa nimenomaan hankkia nelivetoisena: takavetoisissa baijerilaisissahan elektroniikka valvoo sutimista täysin neuroottisesti, ja tiputtaa moottorin tehoja säälittävän alas. Sormi saa siis yhtenään olla luistoneston nappulalla. Ja jos ajonvakautuksen ottaa kokonaan pois päältä, pitää koko ajan itse vahtia, lähteekö se perä rinnalle, miten nopeasti ja missä kulmassa.

Nelivedon kanssa ei tarvitse turhia stressata: painetaan vain kaasua, ja aina lähtee. Silti mukana ovat miltei kaikki takavetoisen hauskat puolet, eli perän saa irti, jos niin haluaa. Ajettavuus on muutenkin ihana. Ohjaus on nopea, ja Bemu kääntyy hätäisesti. Kyllähän jousitus vähän nypyttää, auto hakee maantien painumien mukaan ja nastarenkaat pitävät ääntä, mutta kaikki nämä moitteet korvautuvat ylivertaisella napakkuudella. Kun vielä mainitaan, että sporttipenkki on pikemminkin mukavan pehmeä kuin kivikova, ajoasento on erittäin hyvä ja ergonomia käsien ulottuvilla, ei paljon enempää voi vaatia.

Eikä tämä 330d ole edes kallein neliveto- farkku-Kolmonen. Yläpuolelta löytyvät vielä 335i Twinpower Turbo A xDrive sekä 335d Twinpower Turbo A xDrive (perushinnat 74 034 ja 71 316 euroa). Kuitenkin, ilman lisävarusteita.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.