Koeajo: BMW 4 Cabriolet

06.02.2014 | Dirk Gulde
Koeajo: BMW 4 Cabriolet

Kokovuosicabrio - BMW:n uudella avomallilla pärjää Pohjolan talvessakin.

Koeajotilaisuuden alussa autoa on esitelty innokkaasti. Olemme katselleet kuvia ja filosofoineet fiksusta lastaustoiminnosta. Kasaan taitettu peltikatto nousee nimittäin napin painalluksella noin 20 senttiä ylöspäin, jolloin tavaratilan perimmäiseenkin nurkkaan saa lastattua helposti tavaraa.

Hieno juttu, mutta nyt haluamme tuntea tuulen tuiverruksen avo-Nelosessa. Viima on tammikuisena aamuna viileää jatkuvan auringonpaisteen Nevadassakin. Lähdemme siksi liikkeelle sivulasit sekä tuulisuoja ylhäällä ja kolmosteholla suriseva niskafööni päällä. Raikas aavikkoilma osuu vain ylimpiin hiuskiehkuroihin, ja hiljaisella nopeudella ajettaessa autossa on mukavan lämmintä. 4-sarja sopii mitä parhaiten ympärivuotiseksi avoautoksi. Kun lämpötila nousee, laskemme sivulasit ja sullomme tuulisuojan kätevään koloon takaselkänojan takana. Nyt ainoastaan etulasi pitää viiman loitolla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uskomme helpolla BMW:n väitteen korin 40 prosenttia aiempaa suuremmasta jäykkyydestä. Isoissakaan kuopissa ei kuulu natinoita, joten voimme nauttia 306-heppaisen 435i:mme soundista. Kone sopii hienosti yhteen automaattilaatikon kanssa. 428i:hin saa jopa nelivedon – 4-sarja ei halua edes lumen hidastavan menoaan.Loppuarvostelu

Tämä auto tarjoaa helposti aiheita BMW:n hintapolitiikan arvosteluun. 2-sarja on kallis melkein samankokoiseen ja vähemmän monimutkaiseen 1-sarjaan verrattuna, mutta toisaalta Coupé ihastuttaa terävämmäksi säädetyllä alustallaan ja tyylikkäällä korillaan. Jos se vie näiden ominaisuuksiensa vuoksi asiakkaita 4-sarjan coupé-isoveljeltään, homma voi mennä BMW:n kannalta pieleen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.