Koeajo: BMW 420d A

08.01.2014 | Jani Kajander
Koeajo: BMW 420d A

BMW käynnistää 4-sarjansa kolmiovisen coupémallin avulla. Jatkoa seuraa.

Vaikka nimi on uusi, kätkeytyy sen taakse tuttu 3-sarjan kolmiovinen korimalli. Edelliseen Kolmos-coupéen verrattuna auto on kasvanut erityisesti leveyttä, samaan aikaan kun akseliväliä on venytetty.

Muutoksista huolimatta kyseessä on yhä kahden aikuisen auto. Ikkunat tuntuvat matalammilta, ja turvavyö tarjoillaan kuskin ulottuville liikkeellelähdön yhteydessä, mutta muuten kaikki on etupenkeillä hyvin samanlaista kuin 3-sarjassa. Sinänsä tyylikäs ja toimiva sisustus on kyllä nähty jo liiankin monessa BMW:n mallissa.

Yllätyksetön, mutta erinomainen

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nelos-coupé on alkuun tarjolla kahtena bensaversiona (nelisylinterinen 428i, 245 hv ja kuusisylinterinen 435i, 306 hv) sekä kahtena dieselinä (koeajetun 420d:n lisäksi kuusisylinterinen 430d, 258 hv). Kaikki mallit saa sekä taka- että nelivetoina, ja vaihteistoksi voi valita kuusiportaisen käsi- tai kahdeksanpykäläisen automaattiaskin. Meidän automme oli kytkinpolkimetonta tyyppiä, ja baijerilaisen automaatti toimi jälleen kerran kuin ajatus.

Moottoripuolella 420d A ei tee samanlaista vaikutusta. Nelisylinterinen diesel on kyllä taloudellinen ja tarvittaessa voimakaskin, mutta sen äänensävy jättää toivomisen varaa. Toinen moite kohdistuu ulkokuoreen, joka saisi tällaisessa autossa olla erottuvampi. Toisaalta: eivät Audin ja Mercedeksen coupé-muodot ole juuri tämän omintakeisempia.

Parhaimmillaan 4 Coupé on tien päällä

Jousitusmukavuus on kevyellä kuormalla hyvä, ja auto ohjautuu kerkeästi juuri sinne minne kuljettaja tahtoo. Rakennuspalikat juuri esitellylle M4-versiolle ja myöhemmin nähtävälle nelioviselle 4 Gran Coupélle tuntuvat olevan kunnossa. Seuraavana 4-sarjaa täydentää kovakattoinen avoversio, joka saapuu Suomeen maaliskuun tienoilla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.