Koeajo: BMW 518d A

08.01.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: BMW 518d A

Sarjan pienin pärjää kunnialla isompien joukossa.

Kuukausittain 60 euroa. Sen verran työsuhdeautoilija säästää valitsemalla BMW:n 5-sarjan halvimman version 518d:n seuraavaksi isomman dieselin eli 520d:n sijaan. Hankintahinnassa säästöä on noin 4 000 euroa, ja ero on sama myös verrattaessa 520i-versioon. Säästö lieneekin pääsyy 518d:n ottamiselle tuontivalikoimaan – nyt se kelpaa useammassa firmassa työsuhdeautoksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Säästö vaatii samalla tinkimistä tehosta; 518d:n teho on 41 hv 520d:tä pienempi. Valmistajan ilmoittamat yhdistetyn EU-kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot ovat versioilla täsmälleen samat eli 4,5 l/100 km ja 119 g/km. Nelivetoa halajavat joutuvat ottamaan 520d:n tai jonkin vielä tehokkaamman variantin, sillä 518d:n saa vain takavetoisena. Korimallin suhteen valinnanvaraa on, eli myös Touring-farkku on tarjolla.

Jos pähkäily päättyy 518d:n hankintaan, tuskinpa ostaja pettyy. Auto on yllättävän puhdikas jopa usean henkilön kuormalla. Lisäteho olisi tarpeen vain maantiellä ohituksissa, muuten 518d kulkee reippaasti. 5-sarjan äänieristys vaikuttaa laadukkaammalta kuin 3-sarjassa, sillä matkustamoon kantautuvat äänet ovat miedommat ainakin uuteen 318d xDrive -malliin verrattuna. BMW:n automaatti toimii sulavasti moottorin pulleaa vääntökäyrää hyödyntäen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.