Koeajo: BMW X1 XDrive 18D Sport Line

08.05.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: BMW X1 XDrive 18D Sport Line

Valmiiksi uusittu - omanlaisensa auto ei kaipaa suurta päivitystä.

X1 esiteltiin alun perin vuonna 2009. Nyt autoon on tehty lievempääki lievempi kasvojenkohennus, jonka tunnistaa parhaiten ajo- ja sumuvalojen alla olevista ilman-ottoaukoista. Huomiovalot päiväajoavarten ovat myös vakiona.

Sisällä suurin muutos on xLine-, Sport Line- ja M Sport -varustepakettien myötä tulevat hienostuneemmat kojelautamateriaalit. Laadukkuus olisi saanut ulottua myös kojelaudan päällä olevan lokeron kanteen, joka on varsin halvan oloinen. Pienellä näytöllä varustettu soitin on niin ikään jäänne menneisyydestä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sportti-istuimella saa aivan erinomaisen ajoasennon. Penkki ei laskeudu aivan niin matalalle kuin henkilöautomaisemmissa Bemareissa, mutta istumakorkeus on silti tuntuvasti alempana kuin Audi Q3 -kilpailijassa. Ajettavuudeltaan X1 on aito BMW. Tien painumat tuntuvat suodattamattomina ohjauksessa, ja auto asettuu vauhdikkaaseen kaarreajoon luontevasti – joskin sporttisempia malleja vähän enemmän keinahdellen.

Dieselmalliston heikkotehoisinta päätä edustava 18d tuntuu osakaasulla vääntävältä ja kuulostaa erittäin hiljaiselta, mutta kaasu pohjaan painettuna auto ei kulje enää erityisen paljon kiivaammin. Automaattivaihteisto toimii tässäkin saumattomasti, joten leppoisaan menoon yhdistelmä on omiaan.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.