Koeajo: BMW X5

02.10.2013 | Dirk Gulde
Koeajo: BMW X5

Uuden X5:n muoto ei yllätä. Pinnan alla on kuitenkin paljon uutta.

X5:n kolmas painos on noin kolme senttiä edeltäjäänsä pidempi. Sen keulassa on leveämmät ja pystymmässä olevat BMW:n munuaiset ja kyljissä kaksi muotopokkausta. Etulokasuojien ilmakanavat ohjaavat ilmavirran etupyörien ympäri, mikä parantaa aerodynamiikkaa.

Insinöörit ovat myös onnistuneet vähentämään auton painoa 90 kilolla – kun varustelua ei oteta huomioon. Autojen teknisiä tietoja vertailtaessa huomaa, että mallista riippuen uusi sukupolvi on vain 5–15 kg vanhaa kevyempi. Ei mikään ihme, sillä uudessa X5:ssa on monia uusia vakiovarusteita, kuten sähkömoottorilla liikkuva takaluukku ja 40:20:40-suhteessa jaettavissa oleva takapenkki.

X5:n ostajan ei tarvitse muutenkaan luopua luksuksesta. Autoon saa kaikki samat herkut, jotka ovat tarjolla BMW:n 7-sarjaan. Esimerkkejä nameista ovat Bang & Olufsenin hifijärjestelmä, puhelimen osoitteiston näyttävä head up -näyttö ja pimeänäköavustin. Loppuvuodesta alkaen autoon saa pysäköintiavustimen, joka ohjaa X5:n itsenäisesti koloihin, jotka ovat pitkittäin tai poikittain ajosuuntaan nähden. Lisäksi tutkaan perustuva ruuhka-avustin seuraa edellä menevää autoa itsenäisesti 40 km/h:n nopeuteen nopeuteen asti. Nämä toiminnot mahdollistaa aiemman hydraulisen tehostimen korvaava sähkömekaaninen ohjaustehostin.

Auton mukavuus parantunut huomattavasti

Mukautuvat iskunvaimentimet ja niiden mukana tuleva taka-akselin ilmajousitus suodattavat tienpinnan epätasaisuudet ällistyttävän hienosti. Lisäksi ne leikkaavat terävyyttä isoissa heitoissa. Auto ei silti kallistele liikaa nopeissa mutkissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Rentoutuneen leijuvaan ajofiilikseen sopii hyvin auton äänettömyys. Moottoritienopeuksillakaan ei juuri kuulu tuulen suhinoita ja rengasääniä, eikä testatun Xdrive 50i -mallin 4,4-litraisesta veekasistakaan kuulu juuri mitään. Tuplaturboahdettu, 450-heppainen mahtikone osaa asiansa.

Kun kuski painaa kaasun pohjaan, kahdeksanvaihteinen automaatti vaihtaa salamannopeasti kaksi pykälää pienemmälle, ja jättiläinen syöksyy eteenpäin innostavien soundien säestyksellä. Mourunaa voivat pitää liian äänekkäänä vain ne, joiden mielestä Eric Claptonin soolotkin ovat melua.

Näillä tehokkaimmilla bensakoneilla on kuitenkin Euroopassa vain statistin rooli, ja xDrive 30d -mallin kuutosdiesel pysyy todennäköisesti edeltäjäsukupolven tavoin X5:n eniten myytynä moottorivaihtoehtona. Siinä on nyt 258 hv, ja moottori linkoaa auton alle seitsemässä sekunnissa nollasta sataan. Koneen muut tiedot löytyvät tämän tekstin lopusta. Käyntiäänten osalta diesel pysyttelee taka-alalla.

25d-malli ensimmäistä kertaa tarjolla

Kaikkein pienemmällä panoksella X5:een pääsee kiinni valitsemalla ensimmäistä kertaa tarjolla olevan nelosdieselillä varustetun 25d-mallin. Versio on myynnissä sekä neli- että takavetoisena.

Pelkkä takaveto on neloskoneen ohella toinen X5:n aivan uusista ominaisuuksista. Takavetoisen mallin hiilidioksidipäästöt 149 g/km ovat tasolla, jolle vielä muutamia vuosia sitten ylsivät vain kompaktiluokan mallit.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.